Servind

Úspěšný test nafty s příměsí TME

Úspěšný test nafty s příměsí TME

Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzinu i nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých diskusí mezi laickou i odbornou veřejností včetně kontroverzních informací. Jak je to se snižováním emisí s cílem snižování uhlíkové stopy, přetřásá se ekonomická (ne)výhodnost nebo jejich přímý vliv na spalovací motory u automobilů a dalších strojů.

Právě újma na „srdci“ vozu vadí mnoha řidičům na biopalivech nejvíc. Škodí skutečně veškeré biosložky přimíchávané do motorové nafty vznětovým motorům nebo to může být i jinak?

Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv liberecký Temperatior ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné mobility (CVUM), patřících pod ČVUT, kde po dobu dvou let testoval motorovou naftu s příměsí biopaliva vyšší generace označovanou v souladu s evropskou legislativou jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu), které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak žádné uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i zaskočí.

„Opakované testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty ve vznětových motorech aut. Navíc se prokázala i úspora paliva, která při jejím využití činila 3 - 5 %,“ uvedl k souhrnným výsledkům testů v CVUM Michal Fišer, generální ředitel společnosti Temperatior.

Jeho slova potvrzuje technický ředitel CVUM Vojtěch Klír: „Výstupy z mnoha prováděných testů jsou jednoznačné. Biosložka TME od společnosti Temperatior čistí vznětové motory v průběhu běžného provozu. Čisticí účinek lze pozorovat (experimentálně kvantifikovat) už při přidání více než 1 % tohoto biopaliva do běžné (z veřejné sítě dodávané) motorové nafty. Takto vytvořené palivo zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru, přičemž během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy na ostatní sledované parametry motoru.“

Pozn. : Toto tvrzení lze doložit podklady od CVUM:

- Technická zpráva CVUM o metodice měření a průběhu zkoušek

- Podrobnější specifikace potvrzující závěry, že biosložka má čistící schopnosti

Prokázání čistícího účinku na základě porovnání hmotnosti trysek

Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové motory aut zaneřádí. Ve skutečnosti platí - jak které. Problémy asi budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé jako MEŘO) vyráběných většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci parametrů.

TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: motory, v nichž se pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při skladování až po dobu několik let.

Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách v CVUM, tzedy společnost Temperatior, není ve výrobě bioaliv žádným nováčkem. Na trhu působí už víc než 10 let. Veškerou svoji produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí EU k top světovým výrobcům. Jeho roční výroba TME je na úrovni cca 55 000 tun. K nejvýznamnějším zákazníkům v současnosti patří petrochemické společnosti jako např. Vitol/VARO, ENI, Total, Shell, Petroineos, Alpha Trading a další. V ČR se zatím v širším měřítku jeho biopalivo přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.

Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené TME se může buď přimíchávat do motorové nafty nebo používat samostatně. Jeho hlavními výhodou jsou nižší emise CO2 oproti běžným palivům a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po technické stránce má popisovaný pozitivní vliv na chod vznětových motorů díky své čistící schopnosti.

Další laboratorní testy paliva s příměsí TME potvrdily také splnění závazné normy pro motorovou naftu

Laboratorní zkoušky/testy prováděné testovací a certifikační společností SGS Czech Republic potvrdily, že směs motorové nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro letní, zimní i přechodné období.

K dispozici jsou protokoly ze zkoušek od SGS.

Datum zveřejnění

4.6.2024

Zdroj informací

Temperatior

Foto: Temperatior

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.4967 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál