Volvo Trucks vyvíjí nákladní vozidla s tradičními spalovacími motory spalujícími vodík. Nákladní vozidla poháněná zeleným vodíkem představují významný krok k tomu, aby společnost Volvo dosáhla svůj cíl nulové emise a podpořila zákazníky při dosahování jejich cílů v oblasti dekarbonizace. Nákladní vozidla, která jezdí na zelený vodík místo fosilních paliv, představují jeden ze způsobů, jak dekarbonizovat dopravu. Nákladní vozidla na vodík budou vhodná zejména na delší vzdálenosti a v regionech, kde je omezená nabíjecí infrastruktura nebo čas na dobíjení akumulátorů.
Volvo zahájí zákaznické testy nákladních vozidel využívajících vodík ve spalovacích motorech v roce 2026 a nákladní vozidla budou komerčně dostupná ke konci tohoto desetiletí. Již nyní probíhá testování v laboratořích a ve vozidlech. Nákladní vozidla se spalovacím motorem na vodík doplní nabídku dalších alternativ společnosti Volvo, jako jsou elektrická nákladní vozidla s akumulátory, elektrická nákladní vozidla s palivovými články a nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy, jako jsou bioplyn a HVO (Hydrogenovaný rostlinný olej).
Nákladní vozidla Volvo se spalovacími motory poháněnými zeleným vodíkem budou schopna dodávat nulové emise CO2 od výroby ke kolům při použití obnovitelného HVO jako paliva pro zapalování a podle dohodnutých nových emisních norem EU CO2 jsou kategorizována jako vozidla s nulovými emisemi (ZEV).
„Nákladní vozidla, u kterých zůstává tradiční spalovací motor s využítím vodíku, budou mít stejný výkon a spolehlivost jako naše nákladní vozidla se vznětovým motorem, ale s přidanou hodnotou potenciálně nulových emisí CO2. Budou cenným doplňkem našich bateriových elektrických nákladních vozidel, která jsou na trhu již několik let,“ říká Jan Hjelmgren, vedoucí produktového managementu a kvality ve společnosti Volvo Trucks.
Nákladní vozidla Volvo se spalovacími motory poháněnými vodíkem budou vybavena technologií HPDI (High Pressure Direct Injection), při níž se malé množství zážehového paliva vstřikuje vysokým tlakem, aby se umožnilo kompresní zapalování před přidáním vodíku. Mezi výhody této technologie patří vyšší energetická účinnost s nižší spotřebou paliva a zvýšený výkon motoru.
Společnost Volvo Group podepsala dohodu se společností Westport Fuel Systems o založení společného podniku dále rozvíjejícího technologii HPDI. Očekává se, že společný podnik bude uveden do provozu ve druhém čtvrtletí roku 2024 po formálním podepsání.
18. 6.2024
Volvo Trucks
Foto: Volvo Trucks