V hustém dešti se voda drží na silnici a dochází k aquaplaningu. Vozidlo plave, protože pneumatiky již nedokáží účinně rozptylovat vodní film. Riziko ztráty kontroly nad vozidlem je velké s devastujícími následky zejména při rychlé jízdě na dálnici.
Proto technologická skupina ZF a výrobce pneumatik Goodyear spojili své síly aby vyvinuli nový systém pro větší bezpečnost na mokru. Pro tento účel ZF vyvinula řídicí software Cubix, který propojuje asistenční systémy řidiče a jejich senzory podvozku. Goodyear přispívá systémem Sightline, který využívá inteligentní algoritmus integrovaný jako čip přímo do pneumatiky.
Speciální senzory nepřetržitě měří tlak a teplotu v pneumatikách a trvale zaznamenávají hloubku dezénu pneumatik, která je porovnáván s aktuálním stavem vozovky. Tato data se přenášejí do řídicího systému vozidla, který informace analyzuje a podnikne příslušné kroky. Jakmile dva propojené systémy Cubix a Sightline detekují stojatou vodu na vozovce, mohou podniknout cílená protiopatření aby vozidlo neplavalo.
Integrací těchto dat do řídicího systému vozidla může tento systém včas varovat řidiče. V případě potřeby Cubix aktivně zasahuje do nastavení vozidla, aby zlepšil jízdní chování a zajistil bezpečnost. Pokud hrozí zvýšené riziko aquaplaningu, Cubix sníží rychlost vozidla, podpoří řidiče v jeho reakcích a pomůže vůz stabilizovat. Riziko aquaplaningu se tím výrazně snižuje a v lepším případě zcela eliminuje.
Prvním sériovým vozidlem se společnou technologií od ZF a Goodyear je elektrické SUV Lotus Eletre od Geely Group. Zde software řídí všechny funkce podvozku, jako jsou brzdy, řízení přední a zadní nápravy, aktivní stabilizaci náklonu a elektrický pohon. Následovat budou další sériové modely, protože tuto technologii lze implementovat s jednou stejnou řídicí platformou bez ohledu na výrobce a bez velkého integračního úsilí.
Systém původně vyvinutý pro osobní automobily je nově dostupný i pro nákladní vozidla. Technologie byla přizpůsobena individuálním potřebám a požadavkům výrobců nákladních vozidel a zahrnuje mimo jiné tzv. Trailer Stability Assist, který minimalizuje riziko vibrací přívěsu. Testy s řídicím softwarem již byly úspěšné v aktuální dlouhodobé studii v reálných podmínkách. Cubix a Sightline již brzy pomohou řidičům kamionů dostat se bezpečně do cíle, a to i v obtížných silničních podmínkách.
12. 8. 2024
ZF a Goodyear
Foto: ZF