Renault si dlouhodobě udržuje vedoucí postavení mezi dodavateli lehkých užitkových vozů. Pomáhají mu v tom specializovaná prodejní centra Renault Pro+ a schopnost vyhovět přesně potřebám zákazníků také nabídkou nejrůznějších speciálních přestaveb od prověřených smluvních partnerů - v ČR se dodává polovina vozů se speciální přestavbou. Aby si své postavení udržel, Renault během několika měsíců modernizoval kompletně všechny své modelové řady. Generační obměnu završuje příchod nové generace největší modelové řady Master.
Master je od roku 2021 jedničkou v segmentu velkých dodávek a toto postavení si udržel i vloni na konci životního cyklu odcházející generace. Od svého uvedení na trh v roce 1980 se vozů Renault Master ve třech generacích prodalo víc než tři miliony kusů, přičemž všechny byly vyrobeny ve východní Francii v závodě Batilly u Metz. Čtvrtá generace vozů Renault Master se připravuje na posílení tohoto úspěchu. Jedná se o po všech stránkách zcela nový vůz.
Kompletní nabídka variant
Nový Master už je možné objednat. Od svého uvedení na trh je k dispozici v kompletní nabídce, která pokrývá všechny městské i příměstské potřeby. Bude se dodávat ve více než 20 karosářských podobách s nákladovým prostorem o objemu 11 až 22 m3. Základní verze je L2 dlouhá 5681 mm (rozvor náprav 3585 mm), L3 s délkou 6311 mm (rozvor náprav 4215 mm) bude k dispozici s pohonem předních i zadních kol, který bude dostupný později. Furgon má o 40 mm širší otvor u posuvných bočních dveří a o 100 mm delší ložné plochy - obojí je nejdelší v kategorii.
K dispozici je 20 přestavbových základen přímo z výrobních závodů. Tento katalog továrních sestav zkracuje dobu realizace a zjednodušuje logistiku přepravy.
Nový Master je nejúčinnějším vozidlem ve své kategorii s konceptem Aerovan se součinitelem odporu vzduchu sníženým o 20 % mj. díky plochám usměrňujícím proud vzduchu kolem karoserie a většímu sklonu čelního skla. Také se významně zlepšila ovladatelnost - průměr zatáčení 12,7 m je o plných 1,5 m menší než dosud.
Turbodiesel ve čtyřech podobách
Vznětový́ motor 2,0 Blue dCi je k dispozici ve čtyřech variantách o výkonu 77 kW (105 k), 96 kW (130 k), 110 kW (150 k) a 125 kW (170 k). Všechny motory přinášejí výrazné snížení spotřeby paliva (v průměru o 1,5 l/100 km) a tedy i emisí CO2 (o 39 g/km). Všechny se dodávají se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Na konci roku bude pro dva nejvýkonnější motory k dispozici i 9stupňová automatická převodovka ZF.
Master je k dispozici také v elektrické verzi ETech se dvěma variantami akumulátorů - s kapacitou 40 kWh pro městský́ provoz (bude dostupný později) a 87 kWh pro prodloužený dojezd 460 km. Nový Renault Master je navržen tak, aby v budoucnu mohl být také vybaven vodíkovým motorem a palivovými články.
Užitkové auto pro digitální svět
Přístrojová deska je orientována k řidiči jako u kamionům ale volant pochází z produkce pro osobní vozidla. Centrální 10“ displej je součástí standardní výbavy. Výběr sedadel zahrnuje odpružené a otočné varianty, samostatná sedadla a tři typy lavic. Celkové úložné prostory o objemu 135 l se zvětšily o 25 % a řadí tuto generaci na špičku na trhu. Nový Master se snadno promění v moderní mobilní kancelář se stolem otočeným směrem k řidiči pro větší pohodlí.
Zcela nový Renault Master je užitkový vůz zrozený v digitálním světě. Poprvé je v lehkém užitkovém vozidle použit moderní systém OpenR Link s integrovanými funkcemi Google. Systém byl vyvinut ve spolupráci se společností Google, běží na operačním systému Android Automotive OS 12 a zahrnuje navigační funkce Google Maps s aplikací Waze a katalog víc než 50 aplikací Google Play i hlasově ovládaný Google Assistant. V Google Play se neustále rozšiřuje katalog aplikací, včetně několika, které jsou užitečné zejména pro profesionály v práci.
Použití multimediálního systému OpenR Link s vestavěnými funkcemi Google otevírá možnost vytváření vlastních aplikací Convertor Companion pro přestavěná vozidla. Při uvedení na trh jsou k dispozici tři aplikace: pro hasiče, přestavby pojízdných dílen a přestavby chladírenských vozidel. Pomocí těchto aplikací mohou řidiči kontrolovat jejich funkce přímo na 10“ displeji systému OpenR Link.
Vzdálené připojení k vozidlu prostřednictvím aplikace My Renault je součástí standardní výbavy. Řidiči mohou systém propojit se svým účtem Google - podobně jako chytrý telefon - a získat optimální online zážitek. Díky dálkovým aktualizacím FOTA (firmware over the air dostupný pro více než 20 řídicích jednotek) lze upgradovat o nové funkce jako u chytrého telefonu, a to zdarma po dobu 5 let.
Výroba ve Francii
Master je jediné vozidlo ve své třídě, které se kompletně vyrábí ve Francii. Všechny verze se pro větší flexibilitu vyrábějí na stejné montážní lince v Batilly. Výroba motorů a převodovek se nachází rovněž ve Francii, a to v Cléonu, stejně jako 84 % dodavatelů.
Ceny začínají na 793 000 Kč za verzi Advance L2H2 3,3 t s motorem Blue dCi 105. První dodávky jsou naplánovány na září, verze s automatickou převodovkou by měly dorazit v posledním čtvrtletí roku 2024.
13. 8. 2024
Renault
Foto: Vladimír Rybecký a Renault