Servind

Porsche pomáhá zachránit Vartu

Porsche pomáhá zachránit Vartu

Dohoda, uzavřená po intenzivním vyjednávání, sníží dluh Varty z původních 485 milionů eur na 200 milionů. Varta, která vyrábí baterie pro automobilový průmysl i spotřebitelský trh, hledala kompromis mezi hlavním akcionářem Michaelem Tojnerem (MT InvestCo), věřiteli a Porsche AG aby zmírnila svůj dluh a zajistila si nový kapitál. Pokud vše půjde podle plánu, měl by koncept restrukturalizace zajistit financování společnost ze švábského Ellwangenu do konce roku 2027. „Zavedením dohodnutých opatření je nyní financování a likvidita skupiny udržitelně stabilizovaná a dlouhodobě zajištěná,“ uvedl finanční ředitel Varty Marc Hundsdorf.

Podle dohody se Tojner a Porsche stanou novými vlastníky Varty a společně poskytnou kapitálovou injekci ve výši 60 milionů eur. Dalších 60 milionů eur přijde od věřitelů jako přednostní zajištěné půjčky. Po dokončení všech kapitálových opatření budou MT InvestCo a Porsche držet každý 32 % Varty a ostatní finančníci budou mít dohromady 36 %, přičemž společnost uvedla, že třetí investor by se mohl přidat později. „Jsme v pokročilých jednáních s dalšími investory, kteří by se k nám chtěli připojit,“ řekl agentuře Reuters generální ředitel Varty Michael Ostermann.

Cesta k zániku

Společnost produkující baterie je dlouhodobě v krizi. Poptávka po lithio-iontových knoflíkových článcích velmi kolísá. Varta si stěžovala na levnou konkurenci z Číny a přetrvávající problémy v dodavatelských řetězcích. Hackeři také v únoru zaútočili na počítačové systémy Varty a na týdny paralyzovali výrobu. V polovině dubna Varta připustila, že její vlastní restrukturalizační koncept již nestačí k návratu na cestu ziskového růstu. Za prvních devět měsíců roku 2023 měla Varta tržby 554 milionů eur. Kvůli hackerskému útoku nejsou k dispozici žádné aktuální obchodní údaje. Tržby by v aktuálním roce měly dosáhnout 820 až 870 milionů eur.

V červenci Michael Ostermann oznámil radikální předinsolvenční restrukturalizaci společnosti Varta, která měla dluh, jenž po nákladných investicích nemohla splácet. Strach z úplného bankrotu společnosti Varta způsobil pád ceny akcií během několika dní z 10 eur na méně než 1,50 eura. Varta byla uvedena na burzu v roce 2017 s hodnotou 17,50 eura za akcii. Začátkem roku 2021 cena stoupla na 181,30 eura díky vzkvétajícímu byznysu s malými bateriemi. Ale od té doby to šlo dolů.

Význam pro Porsche

Porsche AG si záchranou Varty zajistí přístup k vysoce výkonným akumulátorům pro své hybridní a elektrické sportovní vozy. Německá automobilka také oznámila, že převezme většinový podíl v divizi V4Drive Battery společnosti Varta prostřednictvím navýšení kapitálu, zejména formou nepeněžitého vkladu. V4Drive Battery Varta realizuje obchod s velkoformátovými lithium-iontovými kulatými články, které se používají v hybridním pohonu Porsche 911 Carrera GTS.

 „S plánovaným většinovým převzetím V4Drive bychom významně přispěli k udržení klíčových technologií v Německu,“ řekl místopředseda výkonné rady Porsche AG Lutz Meschke.

Naděje pro budoucnost

Varta v současné době zaměstnává téměř 4000 pracovníků. Generální ředitel Ostermann tvrdí, že žádné zásadní propouštění nehrozí: „Chceme růst jak s bateriovými úložišti pro fotovoltaické systémy, tak s knoflíkovými články pro sluchátka Apple. Momentálně tam hledáme zaměstnance. Varta si ponechá všechny své výrobní závody v Německu, pouze s mírným snižováním počtu pracovních míst v administrativě. Vrátíme Vartu na cestu ziskového růstu,“ řekl agentuře Reuters.

Stávající akcionáři však odejdou s prázdnou, protože Varta bude po restrukturalizaci stažena z burzy. „Udělali jsme všechno pro to, abychom dostali malé akcionáře na palubu - ale to není v této situaci právně možné,“ řekl Ostermann.

Datum zveřejnění

19. 8. 2024

Zdroj informací

Varta

Foto: Varta

 

Výběr jazyka

DRIVALIA EXPO 2024

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.4004 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál