Servind

Začnou se elektromobily brzy prodávat hlavně online?

Začnou se elektromobily brzy prodávat hlavně online?

Prodej elektromobilů u nás v tomto roce vzrostl o 44 %. Ačkoli jsou čeští občané při výběru vozu spíše konzervativní a nová auta si vybírají v prodejnách, v zahraničí sílí trend nákupu elektromobilů online.

Tuzemští prodejci sice tuto tendenci vnímají, nepředpokládají však, že by mělo nakupování aut na dálku v dohledné době začít dominovat. Češi jsou při způsobu výběru vozu spíš konzervativní a volí raději osobní návštěvu dealerství.

Elektromobily, nabízející při koupi snadnou konfiguraci, se však do budoucna jeví jako vhodný produkt pro online nákup. Rozvoj tohoto způsobu prodeje aut významně zrychlila pandemie. „Trend byl viditelný ještě před nástupem pandemie. Zavřené autosalony v době koronaviru však podnítily prodejce výrazněji obrátit svoji pozornost k online prodejním nástrojům. Zrychlili tak investice do zdokonalení online komunikace se zákazníkem, vylepšení virtuálních showroomů i celkového navýšení digitalizace nákupního procesu,“ vysvětluje Jan Nedělník, CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, která působí v oblasti zákaznického servisu.

Automobilky stále vsází na silnou síť prodejen

I přes rychlý vývoj technologií však podle Nedělníka není pravděpodobné, že by online pořizování nových elektromobilů a aut obecně, začalo oproti nákupu v dealerstvích v příštích letech dominovat. Počítá spíš se stále těsnější provázaností obou variant. Podobný vývoj očekávají i zástupci automobilek.

„V blízkých letech rapidní nárůst online objednávek neočekáváme, nicméně je to oblast, kterou aktivně monitorujeme a zajímáme se o trendy a nástroje, které jsou k dispozici. V závěru tohoto roku plánujeme na český trh uvést menší a dostupný elektromobil Casper, v jehož případě online prodej skutečně zvažujeme,“ uvádí tiskový mluvčí Hyundai Motor Czech David Pavlíček. Právě Hyundai od roku 2019 otevřel v Česku 22 nových prodejen. Aktuálně nabízí tuzemským zákazníkům 60 dealerství.

Jako důležitou vnímá silnou síť autorizovaných dealerů v tuzemsku i Toyota a Lexus. „Autorizované partnery považujeme za nejvyšší hodnotu, kterou máme. Proto plánujeme i nadále udržet současný řetězec prodeje. Aktuálně nás v ČR zastupuje 14 autorizovaných partnerů a po republice máme 32 showroomů značky Toyota a šest showroomů značky Lexus,“ dokládá Jitka Jechová, PR manažerka značek Toyota a Lexus na českém trhu.

Třetina Čechů online nákup nezatracuje

Ačkoli se preference Čechů vůči online nákupu aut mění jen velmi pomalu, řada jich tuto alternativu nezavrhuje. V roce 2019 by podle výzkumu společnosti Ernst & Young zvažovala nákup auta online třetina tuzemských občanů. Podobně studie firmy McKinsey & Company, uskutečněná před dvěma lety ve Francii, Velké Británii a Německu, udává, že daná alternativa je zajímavá pro 33 % dotázaných. Mezi výhody online nákupu jsou obvykle řazeny rychlost, pohodlí nebo přehlednost.

„Největší bariérou je naopak absence možnosti osobně se s autem před koupí seznámit. Tedy prohlédnout si jej, sednout do něj a vyzkoušet ho při testovací jízdě,“ doplňuje Jan Nedělník. Tuto překážku by v budoucnu mohla alespoň částečně odbourat zdokonalující se technologie virtuální a rozšířené reality. Tu už některé showroomy využívají jako zážitkový doplněk spojený s výběrem vozu. Virtuální realita dokáže například věrohodně simulovat jízdu v různých povětrnostních podmínkách či na odlišných površích.

Datum zveřejnění

20. 8. 2024

Zdroj informací

Lesensky

Foto: Lesensky/shutterstock

 

Výběr jazyka

DRIVALIA EXPO 2024

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3852 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál