Čtvrtina cestujících autobusem v regionu Střední Evropy není spokojena s autobusovými nádražími a infrastrukturou, které spravují místní orgány. Považují veřejná zařízení své odjezdové zastávky za nekvalitní nebo málo bezpečná. Lepší infrastruktura a kvalita městských stanic mohou vést k tomu, že více lidí zvolí cestu autobusem, což může podpořit hromadnou dopravu a zvýšit udržitelnost cestování na dlouhé vzdálenosti.
Na důležitost řešení tohoto neuspokojivého stavu se zaměřila společnost Flix před Evropským týdnem mobility, každoroční osvětovou kampaní, kterou zřídila Evropská komise s cílem podpořit změnu chování v oblasti cestování a posílit udržitelnou mobilitu.
Ačkoli se zdá, že většina cestujících si zařízení na zastávkách pochvaluje, desetina cestujících společnosti Flix ze střední Evropy je během období sběru dat hodnotila jako „špatné“ nebo „velmi špatné“.
Za obzvláště naléhavý problém jsou považovány nejasnosti v odjezdech, respektive absence tabulí s odjezdy (22 %). Další důvody nespokojenosti se týkají základních věcí, jakými jsou například chybějící přístřešky proti nepřízni počasí (21 %), neuspokojivý stav toalet (16 %) nebo nedostatek míst k sezení (11 %). Zklamání cestujících z vybavení a infrastruktury, s nimiž se již při nástupu cesty setkávají, není zdaleka druhořadé a může ovlivnit jejich budoucí volbu dopravy.
Instituce i výzkumníci považují kvalitu infrastruktury za důležitý faktor pro volbu cestování hromadnou dopravou. EU zdůrazňuje význam kvalitních čekáren pro zvýšení zájmu cestujících. Výzkumy ukazují, že celková kvalita autobusových nádraží a terminálů hraje roli při rozhodování cestujících o volbě cesty autobusem.
V tomto světle se zdá být důležité, aby místní orgány, které autobusová nádraží nejčastěji vlastní a spravují, zajistily bezpečnou a efektivní infrastrukturu, a zvýšily šanci, že si cestující zvolí hromadný dopravní prostředek i pro svoji další cestu, a dále tak sníží svůj dopad na životní prostředí. Tento cíl plně rezonuje s letošním tématem Evropského týdne mobility Sdílený veřejný prostor: „Autobusové nádraží je místo, kde mají lidé, dopravní prostředky a cestovní aktivity svůj vlastní prostor.“
„Každý cestující, který se vrátí kvůli nevyhovujícímu autobusovému nádraží k cestování v osobním automobilu, je porážkou pro životní prostředí i obce. Bezpečné a kvalitní stanice mohou hrát velkou roli při udržení cestujících v hromadných dopravních prostředcích, a podpořit tak naši vizi udržitelného cestování. Autobusy mají zásadní význam pro dekarbonizaci cestování, stejně jako infrastruktura autokarů. Zajištěním vysokých standardů bezpečnosti a kvality na nádražích nám mohou místní orgány pomoci udržet cestující mimo auta a přispět k ochraně životního prostředí a obcí,“ řekl André Schwämmlein, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Flix.
Dálkové autobusy jako udržitelné řešení budoucího cestování
Flix vyzývá k investicím do autobusové infrastruktury, což dále podpoří udržitelné a cenově dostupné cestování pro všechny. Společnost Flix usiluje o dosažení net zero provozu dálkové autobusové dopravy do roku 2040 v Evropě a do roku 2050 celosvětově tím, že sleduje postupnou transformaci vozového parku svých partnerů prostřednictvím různých alternativních pohonů a paliv. Dlouhodobě se snaží pomáhat lidem činit udržitelnější rozhodnutí již dnes, a to právě tím, že jim poskytuje řešení hromadné dopravy, která jim umožňují snížit uhlíkovou stopu jejich cesty.
Aby společnost Flix tento přínos kolektivního cestování k udržitelnosti konkrétně vyčíslila, porovnala emise na osobokilometr několika druhů dopravy a vypočítala úspory za uplynulý rok. Podle této analýzy se v roce 2023 podařilo zabránit vzniku 1,1 milionu tun CO2 díky tomu, že cestující dali přednost službám společnosti Flix před jinými druhy dopravy.
Zejména dálkové autobusy jsou v porovnání s individuální dopravou mimořádně udržitelným řešením: v Evropě vypouštějí autobusy FlixBus vybavené nejmodernějšími technologiemi Euro 6, které v roce 2023 tvořily 98 % evropského vozového parku, v průměru pouze 27,8 g CO2 na cestujícího/km, což je více než pětkrát méně než osobní automobil (166 g CO2 na cestujícího/km).
Vedle přínosu pro životní prostředí může mít efektivní síť dálkových autobusů pozitivní dopad na komunity v autobusem dostupných místech. Na jedné straně může podpořit spojení obyvatel tam, kde není k dispozici žádná alternativa hromadné přepravy a na druhé straně vytváří příležitosti pro ekologicky uvědomělý cestovní ruch tím, že pomůže návštěvníkům dostat se do těchto oblastí bez nutnosti řídit auto.
Společnost FlixBus prosazuje důležitost propojení i odlehlých a méně obsluhovaných oblastí: v roce 2023 měla třetina destinací v síti FlixBus po celém světě méně než 20 000 obyvatel.
25. 9. 2024
FlixBus
Foto: FlixBus