V listopadu padl rekord na trhu s ojetými auty - v inzertních nabídkách se jich objevilo 150 664, o 3,2 % víc než v říjnu. Počet vozů na trhu přitom narůstá nepřetržitě už od ledna, kdy se nabízelo o 20 000 aut méně. Zajímavý je i finanční pohled – průměrná měsíční střední hodnota ceny totiž meziměsíčně klesla o 10 000 korun. Své jistě udělaly i slevy v rámci Black Friday, do něhož se zapojili i největší prodejci ojetin.
„Až dosud přitom medián nabídkových cen buď rostl, nebo přinejmenším stagnoval. V létě se pohyboval kolem hranice 210 000 korun, v září a říjnu kolem 200 000. Listopad přinesl propad o dalších deset tisíc na 189 000 korun. Do statistiky se promítly i slevy v rámci každoroční akce Black Friday. Vždyť jen naše společnost při ní zlevnila zhruba 2500 aut o téměř o 50 milionů korun. Výrazné slevy přitom u nás pokračují i v prosinci, kdy je ideální čas pořídit si vůz pod stromeček,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel Aures Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.
Ceny v posledních třech letech od pandemie covidu nepřetržitě rostly. Až do začátku podzimu překonávaly i průměrnou inflaci, která mezi lety 2021 a 2023 činila podle Českého statistického úřadu 12,88 %. To nyní skončilo. Průměrné ojeté auto nabízené před třemi lety za 150 000 korun by čistá inflace zdražila na 191 000. Ve skutečnosti se aktuálně nabízí o něco levněji.
„Pro motoristy jsou to dobré zprávy, kterých v době zdražování potravin a energií moc není. Auta jsou zase o něco dostupnější než dřív, příznivý je i vývoj na trhu s pohonnými hmotami, které jsou o několik korun na litr levnější než před rokem,“ doplňuje Petr Vaněček.
Další parametry ojetých vozů se výrazně nemění. Medián počtu ujetých kilometrů zůstává na hodnotě zhruba 157 000 km a nabízená auta jsou většinou deset let stará, tedy roku výroby 2014. Klesající ceny však mírně zrychlují prodej. Zatímco v říjnu figurovalo ojeté auto v inzertní nabídce skoro 59 dní, v listopadu to bylo necelých 57 dní. „V síti AAA Auto prodáváme auta výrazně rychleji, průměrně je máme v nabídce 47 dní,“ přibližuje zákulisní údaj Petr Vaněček.
Co se týče složení nabídky na sekundárním trhu, stále mu vládnou auta na naftu s podílem 55 %, auta na benzin zaujímají 40 %. Rovná 2 % zastoupení mají hybridní automobily a 1,5 % pak čistě elektrické vozy (BEV). Téměř stejně jsou na tom vozy spalující LPG (propan-butan), naopak před několika lety populární auta na zemní plyn (CNG), s 0,5 % pouze paběrkují.
„Vývoj u elektromobilů je poměrně zajímavý. Meziměsíčně jich přibylo 26 %, v nabídce českého sekundárního trhu je jich 2200, ale ceny oproti minulému měsíci spadly o 10 % na mediánových 550 000 korun. To už u plně zánovních vozů s obvyklým stářím tří let a nájezdem 30 000 km může být pro spoustu lidí lákadlem ke koupi,“ uzavírá Petr Vaněček.
09. 12. 2024
Aures Holdings
Foto: Aures Holdings