Veřejnost často vnímá vybitý akumulátor jako hlavní riziko spojené s provozem elektromobilu. Nejčastější příčinou nepojízdnosti elektromobilů však, podobně jako u vozidel se spalovacími motory, bývají defekty pneumatik, poruchy motoru nebo nefunkční 12V baterie.
Vzhledem k nárůstu počtu elektromobilů registrovaných v ČR se stále častěji objevují technické potíže při nabíjení. Potvrzují to statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS), jejíž členové pomáhají i elektromobilistům v nouzi.
Zatímco v roce 2023 vyjížděli technici k 1330 asistenčním zásahům, o rok později už jich bylo 2100. Za meziroční nárůst o více než 60 % může rostoucí počet elektromobilů na českých silnicích, neboť do konce roku 2024 bylo v ČR registrováno přes 36 000 osobních elektrických vozidel. Bez ohledu na typ pohonu jsou moderní vozy čím dál sofistikovanější. Proto si se závadou často neporadí sám řidič a je potřeba přivolat odbornou pomoc asistenčního technika.
„Rozšířeným mýtem okolo elektromobilů je představa, že nejčastějším rizikem jejich nepojízdnosti je vybitá trakční baterie. To se však nepotvrdilo ani během poslední zimní sezóny, kdy vlivem nízkých teplot klesá výkon baterií, což vede ke snížení dojezdu elektromobilů. Také u elektromobilů nadále převažují defekty pneumatik, poruchy motoru, a zejména v zimě i problémy s 12V baterií napájející elektroniku vozidla. Nově však asistenční společnosti sledují nárůst počtu typicky elektromobilistických zásahů při problémech s nabíjením. Jde například o situace, kdy nelze zahájit nabíjení a vozidlo již nemá dostatek energie pro přejezd k jiné dobíjecí stanici,“ vysvětluje tiskový mluvčí ČAAS Aleš Povr.
Podobně jako u aut se spalovacím motorem i u elektromobilů platí, že se častěji porouchají, než nabourají - poměr poruch vůči nehodám je 4 ku 1. Zajímavá je statistika asistenčních výjezdů k elektromobilům v zimním období, kdy nízké teploty zvyšují jejich počet až o 30 %. Až polovina poruch u vozidel s elektrickým pohonem je způsobena řidičem. Typicky se jedná o defekt pneumatiky nebo problémy při nabíjení, např. poškozený nabíjecí kabel či konektor.
Asistence u elektromobilů? Většinou jde o rutinu
Z pohledu asistenčních techniků je elektromobil stále automobil. Většina zásahů probíhá podobně jako u vozidel se spalovacím motorem, i když díky absenci spalovacího motoru odpadají problémy se startováním, turbem nebo vstřikovacím systémem. Ve většině případů problém proškolený technik zvládne odstranit přímo na místě. Pokud to možné není, vozidlo je dopraveno do servisu nebo k jiné nabíjecí stanici. K tomu se využívají speciální vozidla vybavená hydraulickou rukou, která je schopna bezpečně naložit i nepojízdné těžké elektromobily. Motoristům jsou následně k dispozici i doplňkové služby, jako je náhradní doprava, zapůjčení vozidla nebo zajištění ubytování.
Česká asociace asistenčních společností je organizací zastupující nejvýznamnější asistenční společnosti působící v ČR. Mezi členy ČAAS patří Europ Assistance, Global Assistance, Allianz Partners a Euro-Center.
14. 04. 2025
ČAAS
Foto: ČAAS