Zánovní vozy z programu AAA Auto Plus, které nemají najeto více než 50 000 km a nejsou starší než pět let, lákají zájemce stále víc. Jen letos se jich v síti AAA Auto zobchodovalo bezmála 2500 což představuje 13 % všech prodaných vozů.
Značka zánovních vozů AAA Auto Plus letos na jaře nahradila dříve používaný brand Mototechna. Ta se osamostatnila a nyní se věnuje prodeji zánovních prémiových a luxusních aut se specifickými výbavami v novém vlastním showroomu.
„Aktuálně nabízíme zhruba 1200 zánovních vozů pod značkou AAA Auto Plus. Jejich ceny začínají na 200 000 korunách za Peugeot 108 z roku 2021 se 24 000 kilometry na tachometru a končí u hranice 2,8 milionu za Audi RS Q8 z roku 2022 s 30 000 km nájezdem. V tomto případě ušetří kupec oproti novému milion korun. A to je ten lepší případ, kdy auto lze ještě stále objednat – u mnoha dalších modelů už výroba skončila, takže nezbývá než spoléhat na nabídku zánovních aut, dokud ještě jsou. Typickým příkladem jsou třeba Fordy, kde skončilo mondeo i fiesta a na podzim to čeká také focus,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel společnosti Aures Holdings, která síť AAA Auto provozuje.
„Nová předváděcí Škoda Octavia Sportline 2.0 TDI stojí u dealera 925 000 korun, a to už s výraznou slevou z ceníkových 1,075 milionu. V programu AAA Auto Plus seženete totožnou roční octavii s nájezdem 39 000 km za 760 000, tedy s úsporou dalších 165 000 korun. Auto je přitom stále v tovární záruce do roku 2029. U Škody Scala ročníku 2024 může být rozdíl v ceně 115 000 korun, o rok starší už pořídíte s úsporou 175 000 korun,“ dodává Vaněček.
Průměrná cena zánovních vozů v síti AAA Auto Plus je 636 000 Kč. „Na první pohled se to může zdát hodně, ale mluvíme zde o opravdu mladých vozech, na nichž v průměru ušetříte 40 % ceny ve srovnání s novými, jejichž ceny v současné době atakují nová maxima. A ještě jeden výrazný benefit zánovní auta mají – jsou okamžitě k dispozici, na rozdíl od těch nových, na něž se mnohdy čeká i několik měsíců,“ vysvětluje Vaněček.
Velmi zajímavá je skladba paliv, u níž lze vysledovat výrazné rozdíly oproti běžným ojetým vozům. Zatímco celkově na sekundárním trhu stále v prodejích vedou motory na naftu s podílem kolem 53 %, mezi zánovními vozy mají podíl 17% podílem. Drtivě vedou motory na benzin (80 %), zatímco na celém trhu je jejich podíl zhruba poloviční. „Je to dáno hlavně politikou výrobců aut, kteří na nafťáky v posledních letech zanevřeli. V benzinech jsou navíc ještě započítány všechny hybridní verze včetně zásuvkových plug-inů, klasických hybridů i těch nejjednodušších mild hybridů,“ vypočítává Petr Vaněček.
Elektromobily mají podle něj mezi zánovními auty 3,3% podíl, což je víc než dvojnásobek průměru sekundárního trhu (1,4 %). „To je poměrně zajímavé, ale logické, protože zákazníci vyhledávají zánovní elektroauta, která mají ideální poměr ceny a užitné hodnoty a za sebou největší propad z původních vysokých cen. Mezi nimi vedou nepřekvapivě modely Tesly – Y a 3 –, následované naopak hodně levnou Dacií Spring, kterou prodáváme už od 310 000 korun,“ říká Petr Vaněček.
Nejprodávanějšími modely jsou Škody Fabia, Kamiq, Karoq, Scala a Octavia, následují Hyundai Tucson a i30, Škoda Kodiaq, Toyota Yaris Cross a RAV4. Těsně za první desítkou skončila Dacia Duster, poněkud překvapivé je 12. místo pro Ssangyong Korando, které předstihlo i vozy Kia Sportage a Ceed.
Nejčastějšími kupci zánovních aut jsou muži, kteří představují 70 % zákazníků, třetina jich je ve věku 37 až 50 let.
29. 04. 2025
Aures Holdings
Foto: Aures Holdings