S vlastním radarovým senzorem je Bosch prvním dodavatelem úrovně Tier 1 na světě, který prorazil cestu k novému řešení a vyvinul a vyrobil celý produkt ve vlastní režii.. Zvláštností tohoto senzoru je výpočetní čip speciálně vyvinutý společností Bosch – tzv. SoC – který kombinuje vysoký výpočetní výkon s co nejmenšími rozměry.
Radarový senzor zapadá do nově navrženého modulárního systému Bosch pro asistované a automatizované řízení: Produktová řada Bosch ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) vytváří flexibilní modulární systém pro asistované řízení. Nabízí ekosystém softwaru, senzorů a služeb jakož i příslušné výkonné počítače. Bosch začne produkty ADAS vybavovat první automobily v Číně od poloviny roku 2025.
Komplexní řešení
Zákazníci mohou tato komplexní řešení flexibilně využívat pro různé trhy a segmenty vozidel – od cenově dostupných malých vozů až po výkonné prémiové modely. Cílem společnosti Bosch je umožnit výrobcům po celém světě zavádět funkce asistenčních systémů do sériové výroby snadněji, rychleji a nákladově efektivněji.
Budoucí portfolio pro asistované a automatizované řízení doplňuje nová generace víceúčelové kamery a jednotky inerciálních senzorů pro přesnou lokalizaci asistovaných a automatizovaných vozidel.
„S naší novou řadou produktů Bosch ADAS nabízíme cenově výhodná řešení pro asistovanou a automatizovanou jízdu, která splňují obvyklé vysoké standardy kvality a bezpečnosti. Máme správný software i hardware pro asistenční funkce – od malých vozů přes střední segment až po prémiová vozidla. To umožňuje automobilkám rychle a snadno integrovat tyto funkce do svých vozidel a uvádět je na trh velmi rychle,” říká Christoph Hartung, prezident divize Cross-Domain Computing Solutions společnosti Robert Bosch.
Nová řada produktů Bosch ADAS ve třech variantách výbavy
Pokročilé asistenční systémy řidiče pomáhají zvyšovat bezpečnost a komfort na silnici. Například tím, že řidiči cíleně pomáhají při monotónních a únavných jízdních úkolech.
Bosch má mnohaleté zkušenosti s asistenčními systémy řidiče, jejich vývojem a integrací do vozidla. Pro optimální implementaci je zapotřebí hluboké porozumění každé oblasti vozidla. Díky této odbornosti mění Bosch pozici nové produktové řady ADAS. Ta umožňuje asistované řízení a parkování až do úrovně SAE 2 a tím splňuje aktuální poptávku na trhu.
Bosch nabízí produktovou řadu ADAS ve třech variantách: pro základní, střední a vysokou třídu. Varianty se liší podle rozsahu softwaru, počtu a kombinace senzorů a požadovaného výpočetního výkonu. Bezproblémové sladění těchto jednotlivých komponent usnadňuje integraci systému.
Bosch poskytuje automobilovým výrobcům rychlý a nekomplikovaný přístup k asistenčním systémům řidiče, což jim umožňuje výrazně zkrátit dobu vývoje jejich vozidel.
Bosch uvádí své hardwarové a softwarové komponenty na trh buď jako kompletní systémové řešení, nebo samostatně, jak je tomu při vývoji moderních vozů. To poskytuje další možnosti, protože jednotlivé komponenty ze tří variant lze podle potřeby zaměňovat a flexibilně kombinovat. Výrobci tak mají větší volnost při integraci asistenčních systémů do svých vozů podle specifik své značky. Umělou inteligenci lze nalézt v celé produktové řadě Bosch ADAS. Bosch ji využívá například pro vnímání okolí a plánování jízdy. Díky AI vozidlo předvídá a sleduje, co by mohli udělat ostatní účastníci silničního provozu, a vypočítává další kroky pro bezpečné dosažení cíle.
Verze pro základní třídu již zahrnuje klíčové bezpečnostní a komfortní funkce do vozidla. Auto využívá tuto technologii k regulaci své rychlosti a vzdálenosti od vozidla vpředu v závislosti na situaci a udržuje jízdu v pruhu, když jsou pruhy jasně viditelné. Tato varianta může být realizována jako čistě kamerové řešení s novou víceúčelovou kamerou od Bosche, ale může být také doplněna až pěti radarovými senzory v závislosti na bezpečnostních požadavcích (dané země).
Varianta pro střední třídu zpřístupňuje ještě rozsáhlejší funkce, například rozšířeného asistentu udržování v jízdním pruhu, který si poradí i s místy, kde nejsou značení vždy viditelná. Zde Bosch kombinuje kamerové jednotky pro vnímání okolí s dalšími senzory a výpočetní výkon už není soustředěn v samotné kameře, ale v centrálním výkonnějším počítači vozidla, jak je to u moderních softwarově řízených vozů stále běžnější. Díky tomu vozidlo zvládá složitější dopravní situace, což dále zvyšuje komfort a bezpečnost jízdy na dálnicích i v hustém provozu, systém zároveň aktivně sleduje situaci a podporuje řidiče. Bosch v této variantě již zavádí možnost jízdy bez držení volantu na dálnici, pokud to právní rámec v dané zemi umožňuje – řidič tak může v určitých chvílích sundat ruce z volantu, ale stále zůstává odpovědný.
Varianta pro vysokou třídu představuje vrchol asistenčních systémů Bosch, využívá 360stupňový video pás a vyniká ještě vyšším výpočetním výkonem, takže vozidlo si snadno poradí s městskými křižovatkami i bezpečným vjezdem a výjezdem z kruhových objezdů. Jízda bez držení volantu je v této verzi rozšířena i na městský provoz, pokud to právní požadavky na daných trzích dovolují, přičemž Bosch zohledňuje různé regulatorní požadavky a bezpečnostní hodnocení.
Bosch zahájí sériovou výrobu produktové řady ADAS v polovině roku 2025
Varianta výbavy pro střední třídu vstoupí do sériové výroby s čínským výrobcem již v průběhu tohoto roku. Uživatelé tohoto systému budou těžit z asistenčního systému propojeného s navigací, který je mezi čínskými zákazníky obzvlášť oblíbený. Vozidlo pak dokáže samostatně provádět jízdní manévry podle zadané trasy, například měnit jízdní pruhy na dálnici. Řidič přitom zůstává zodpovědný a musí být kdykoli připraven zasáhnout. Tato funkce zvyšuje pohodlí a bezpečnost při jízdě v hustém provozu čínských měst.
Bosch již také získal první zakázky na variantu pro vyšší třídu, jejíž sériová výroba by měla začít v létě 2025.
Pro střední a vyšší třídu produktové řady ADAS získal Bosch v Číně již půl tuctu nových zákazníků, mezi nimiž jsou například BAIC, Dongfeng a Jetour. Bosch tak dále posiluje svou vedoucí pozici na globálním trhu s pokročilými systémy pro asistované řízení.
31 05. 2025
Bosch
Foto: Bosch