Servind

Elektrický pohon už se vyplácí u většiny kategorií aut

Elektrický pohon už se vyplácí u většiny kategorií aut

Celkové náklady na vlastnictví a provoz elektromobilů (TCO) jsou ve většině automobilových segmentů nižší než u srovnatelných konvenčních vozů se spalovacím motorem. Vyplývá to z nejnovějšího vydání každoroční analýzy leasingové společnosti Drivalia.

Podle studie Drivalia TCO Index 2025 je elektromobil nejekonomičtější volbou v 9 z 12 sledovaných tříd. V roce 2024 to platilo pro 5 segmentů a v roce 2022 pouze pro jeden.

„Lze konstatovat, že pokud jde o celkové náklady na provoz, elektromobily už jsou dnes konkurenceschopné napříč téměř celým automobilovým spektrem,“ říká autorka studie Jana Faltová, business performance manager společnosti Drivalia Lease Czech Republic.

Ve všech dvanácti kategoriích zaznamenal průzkum meziroční snížení TCO elektrických aut ve vztahu k TCO konvenčních vozidel. Oproti loňské analýze došlo k největší změně v segmentu SUV-C1, kam patří například vozy Peugeot 3008, Hyundai Tucson, také konvenční model Škoda Karoq a jeho elektrický ekvivalent Škoda Elroq.

Zatímco loni v tomto segmentu vycházelo TCO elektromobilů o 12 % vyšší než u vozů se spalovacím motorem, letos se výpočet přehoupl ve prospěch čistě elektrických vozidel. Měsíční výdaje na čistě elektrické modely nyní v této kategorii činí včetně amortizace v průměru 22 800 Kč, v případě verzí vycházejí na benzin 25 700 Kč a u variant na naftu 25 900 Kč.

Drivalia ve své analýze sleduje 150 modelů. Do srovnání zahrnuje náklady na čtyřletý operativní leasing s komplexními službami a s průměrným ročním nájezdem 30 000 km. Při výpočtu spotřeby vychází z oficiálních údajů výrobců bez zohlednění případných slev, ceny paliv a elektřiny přebírá z průběžně aktualizované vyhlášky pro cestovní náhrady ministerstva práce a sociálních věcí.

„Je třeba upozornit, že naše výpočty vycházejí z modelových příkladů. V případě elektromobilů je TCO velmi závislé na konkrétních podmínkách provozu daného vozu. Týká se to hlavně ceny elektřiny využívané pro nabíjení, která se může výrazně lišit. Nejvíce ušetří řidiči, kteří mohou nabíjet doma nebo v práci. Připlatí si naopak ti, kdo jsou odkázáni na rychlé veřejné nabíjecí stanice,“ konstatuje Jana Faltová.

Na TCO má vliv také reálná spotřeba vozu, která je závislá na stylu jízdy a povětrnostních podmínkách, ale třeba i délka čekání na náhradní díly v případě opravy, kdy uživatel musí využívat náhradní vozidlo.

Studie potvrdila také další trendy: Je patrné, že výhodnost elektromobilu roste s počtem najetých kilometrů. V porovnání s adekvátními konvenčními vozy vycházejí elektrické modely nejvýhodněji v luxusních kategoriích. Stále platí, že elektromobily mají vyšší pořizovací cenu, ale nižší provozní náklady. Zároveň dochází k postupnému přibližování cen elektrických a konvenčních nových osobních automobilů. Podle Drivalie bude tato tendence pokračovat, a proto bude elektrických aut na silnicích přibývat.

Zákaznická flotila Drivalie v České republice nyní zahrnuje 32 000 vozidel, elektrický pohon má přibližně 1500 z nich. Podíl elektrických aut přitom neustále narůstá – na nových objednávkách vozidel se aktuálně podílejí více než jednou desetinou.

Datum zveřejnění

02 06. 2025

Zdroj informací

Drivalia

Foto: Drivalia

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2794 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál