Servind

Celkově skvělý rok pro Servind

Celkově skvělý rok pro Servind

Jaký byl rok 2024 z pohledu společnosti Servind?

„Byl to skvělý rok, přesáhli jsme magickou hranici brutto obratu 1,5 miliardy korun. Jedná se o perfektní výkon všech mých kolegů a velké poděkování za to patří i našim zákazníkům a dodavatelům. Celá firma oproti roku 2023 vyrostla o 11 %. Nejlépe se vedlo naší divizi Autoopravárenství s růstem 14 % a o trošičku hůře skončili, s 12% růstem, naši kolegové zodpovědní za prodej olejů a maziv. V mírném poklesu byla průmyslová divize, kde jsme loni museli nahrazovat projekty v hodnotě desítek milionů korun, ale tento vývoj jsme již v našich plánech predikovali. Dalšího rekordu dosáhlo nejmladší oddělení Automatizace a robotizace, které překonalo hranici 50 milionů korun.

V rámci našeho tradičního segmentu autoopravárenství se musím pochlubit neuvěřitelným nárůstem přes 70 % v oblasti dodávek spotřebního materiálu, nářadí, vybavení a technologií pro karosárny. Navázali jsme tak na dynamický růst v letech 2022 a 2023. Nabídku našich tradičních značek CAR-O-LINER, GYS, Betag Innovation, Migatronic, Milwaukee a Bahco se nám podařilo doplnit o kompletní portfolio produktů společnosti Wieländer+Schill. Od nich bych si, jako takovou třešničku na dortu, dovolil vyzdvihnout různé verze multimateriálových pracovišť. Použití a kombinace oceli a vysokopevnostní oceli s dalšími materiály, jako je například hliník, se celkem rychle dostává z prémiových segmentů i do konstrukce karoserií vozů nižších tříd. Tím vzrůstá poptávka právě po těchto speciálních pracovištích, která umožňují pokrokové materiály odborně a bezpečně opravovat.“

Jak je to se zajištěním technické podpory a tréninku pro nový BMW ColorSystem?

„Během roku 2023 uskutečnila společnost BMW Group celoevropské výběrové řízení na dodavatele lakovacích materiálů BMW ColorSystem, který je používán certifikovanými lakovnami BMW a MINI při opravách po nehodách. Vítězem vyhlášeného tendru se stala společnost Axalta Coating Systems. Díky našim více než třicetiletým zkušenostem s produkty Standox z portfolia koncernu Axalta v České republice a na Slovensku jsme byli společnostmi Axalta a tuzemským importérem BMW Group Czech Republic vybráni jako kompetentní technický partner. Velice si toho vážíme a máme radost, že se nám dostalo takové důvěry. Bereme to jako významné ocenění naší dlouholeté práce.“

Jak se vyvíjí prodej rychleschnoucích materiálů?

„Kvůli covidové pandemii a následně válce na Ukrajině došlo k výraznému narušení fungování výrobního i dodavatelského řetězce. Skokově vzrostly ceny energií a všichni začali svědomitěji řešit úspory v oblasti energií, náklady a celkové zefektivnění práce. Měli jsme štěstí, že jsme na to byli velmi dobře připraveni. Již v roce 2018 jsme na trh jako úplně první uvedli první generaci rychleschnoucích čirých laků Performance, která se těší velké oblibě u lakýrníků dodnes. Následně přibyly rychleschnoucí plniče Xtreme Filler a čiré laky Xtreme Clearcoat. Vývoj se však nezastavil a dnes se již pracuje na druhé generaci Xtreme Filler. Po druhé generaci Xtreme Clearcoat Plus se dnes dokonce testuje jeho třetí generace. Díky nim se lakovací proces, tedy nanášení plniče, báze a laku při běžné menší opravě, podařilo zkrátit na 40 až 60 minut.

Rychleschnoucí materiály můžete používat pro urychlení průchodu zakázek lakovnou nebo, pokud autolakovna není pod tlakem co nejrychlejšího průchodu zakázky dílnou, mohou být tyto materiály používány jako energeticky úsporné. A to tak, že opravované díly mohou být v lakovacím boxu sušeny za nižších teplot nebo dokonce s využitím teploty na dílně. Tím šetříte energie a zároveň dochází ke snížení uhlíkové stopy autolakovny. Nefunguje to samozřejmě úplně samo, je potřeba tomu přizpůsobit i proces na dílně. S tím je schopen pomoci náš zkušený auditorský tým, který u zákazníka provede komplexní procesní audit a dá managementu lakovny doporučení, jak tyto moderní materiály efektivně využívat.

Do roku 2020 jsme prodávali slušné objemy rychleschnoucích čirých laků Performance a Xtreme. Nebyli jsme ale schopni zákazníky úplně přesvědčit o výhodě používání materiálů Xtreme jako kompletní systém, tedy ve spojení s Xtreme plniči. Důvodem byla zejména relativně nízká hodinová sazba v České republice v porovnání se západní Evropou, což snižovalo ekonomickou efektivitu použití těchto materiálů. Pomohla nám bohužel až nešťastná válka na Ukrajině a s tím související dramatický nárůst cen energií. Teprve toto těžké období dotlačilo majitele a management se zamyslet nad ekonomikou svých provozů a pochopit význam těchto materiálů na celkový proces.

Po původním boomu poptávky po jiných typech médií pro pohon kabin, kdy se zákazníci zajímali o elektrické lakovací boxy, boxy na lehké topné oleje a další možnosti, všichni nakonec pochopili, že kabiny na zemní plyn jsou stále tou nejlepší volbou. Pouze tam, kde zákazníci měli třicet let staré kabiny, nahradili jsme je za nové, s mnohem úspornějšími a chytřejšími technologiemi. Na nové, ale i starší boxy jsme začali instalovat rekuperační jednotky, které pomáhají až k 50% úspoře energie. V těchto technologiích vidím velký potenciál pro naše zákazníky. My však už vidíme zase o kousek dál. Novou high-tech technologii představují hybridní kabiny kombinující dvě topná média. Dle aktuální potřeby procesu se nejčastěji jedná o kombinaci elektřiny a plynu.“

Poslední dobou se klade stále větší a větší důraz na udržitelnost a ochranu životního prostředí. Jak se k tomuto tématu přistupuje vaše odvětví?

„Cítíme trend, že tato oblast opravdu začíná reálně zasahovat do naší běžné činnosti. Někde jde o individuální uvědomění jednotlivců, někde je to tlak legislativy, jako je třeba aktuálně zaváděný ESG report, nebo to jsou dodavatelsko-odběratelské řetězce, kde tento přístup vyžadují zákazníci či výrobci nebo je jedním z kritérií při vyhodnocování parametrů ze strany finančních institucí. Setkáváme se s tím stále častěji i v našich obchodních vztazích se zákazníky. Proto podnikáme potřebné kroky jak uvnitř naší firmy, tak vůči našim dodavatelům i zákazníkům. Snižování uhlíkové stopy se daří třeba díky stále nižšímu podílu látek VOC v nátěrových hmotách i s nástupem moderních rychleschnoucích lakovacích materiálů. Není to tak dlouho, kdy jsme si nebyli schopni představit, že třeba ředidlo do myček pistolí se může s podílem VOC látek dostat až pod 15 %. V rámci celkového VOC provozu je to opravdu velmi významná úspora a dnes tato mycí média zákazníkům zcela běžně prodáváme. V rámci komplexnosti a náročnosti této problematiky máme v organizační struktuře dokonce dedikovanou jednu pracovní pozici, která se tomuto věnuje výhradně.“ 

Co plánujete pro letošní nebo i další roky?

„V rámci Autoopravárenství se nám podařilo vyhrát tři velmi zajímavé tendry, na jejichž realizaci se nyní pečlivě připravujeme. To nejdůležitější, dotáhnout je k plné spokojenosti zákazníků, nás ale teprve čeká. Tím prvním bude zajištění a instalace kompletního vybavení karosárny a lakovny nového provozu Emil Frey, těsně poté následuje podobná instalace u společnosti Tukas. Třetím projektem je téměř kompletní osazení technologiemi a vybavením pro karosárnu a lakovnu v nově budované provozovně pro značky Porsche, Bentley a Lamborghini na pražském Ořechu. Kromě toho zde budeme zodpovědní za dodávku a instalaci odsávání výfukových zplodin, olejového hospodářství a dalších technologií na mechanickou dílnu. Celkově máme v oblasti technologií a vybavení zaplánováno mnoho dalších projektů.

Z počáteční zaváděcí fáze se letos již ve velkém pustíme do nabídky kompletního portfolia zvedací techniky, kde sázíme na německou značku Weber a italského prémiového výrobce Rotary. Dále zákazníkům začneme ještě aktivněji nabízet vybavení a technologie pro oblast pneuservisu od společnosti John Bean. To všechno jsou věci náročné na instalaci, seřízení, zaškolení a následný záruční i pozáruční servis. Z tohoto důvodu jsme hned od začátku letošního roku posílili náš servisní tým.

Díky této firemní expanzi a rozšiřování našich aktivit pro oblast autoopravárenství, průmyslových segmentů i sekce robotizace plánujeme rozšíření našeho zázemí. Na stávající areál a sklad navážou nové skladové prostory. Rozšířeny budou rovněž prostory tréninkového centra. K lakařskému centru přibude středisko průmyslového lakování a robotizace a centrum pro karosářská školení. Stavět bychom rádi začali v druhé polovině letošního roku a předpokládáme, že bychom se do nových prostor mohli stěhovat někdy koncem příštího roku nebo začátkem roku následujícího.“

Datum zveřejnění

06 06. 2025

Zdroj informací

Servind

Foto: Servind

Fotogalerie

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2651 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál