Servind

V květnu se prodalo méně ojetých aut, ceny mírně narostly

V květnu se prodalo méně ojetých aut, ceny mírně narostly

V květnu letošního roku bylo na českém trhu s ojetými vozy prodáno 52 666 vozů, což bylo o 20 % méně než v dubnu. Oproti březnu je pokles ještě výraznější - o 25 %. Celková tuzemská nabídka automobilů z druhé ruky se meziměsíčně také snížila, a to o 4,5 % na necelých 135 000 vozů (v březnu i v dubnu byla shodně 141 000  vozů). Vyplývá to z nových očištěných prodejních čísel, která zpracovali analytici skupiny Aures Holdings, provozovatele největších tuzemských autocenter AAA Auto a Mototechna.

Poměrně výrazný pokles prodejů ukazuje zejména na to, že letošní sezona začala díky teplému jarnímu počasí dříve, než bývalo obvyklé. Dosavadní letošní prodejní vrchol přišel už v březnu, duben v nastoupeném trendu pokračoval, takže květnový úbytek není až tak překvapivý. Zvlášť když v tomto měsíci byly dva státní svátky, následované pro většinu lidí dnem dovolené, což ve finále znamená o čtyři pracovní – a tedy i prodejní – dny méně,“ uvádí generální ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.

Kromě prodeje klesá i inzertní nabídka, což je typické pro letní sezónu – lidé většinou odkládají nákup auta až na návrat z dovolených. Druhým prodejním vrcholem proto po jaru bývá podzim.

Nové automobily neustále zdražují a důvody ke změně trendu v současné velmi složité geopolitické a potažmo ekonomické situaci neexistují. Sekundární trh pak ten primární kopíruje, ceny proto rostou i zde. Sice pomaleji, ale setrvale,“ pokračuje Petr Vaněček.

Průměrná cena prodaného ojetého auta činila v květnu 315 200 korun – ještě v dubnu stálo průměrné auto  312 000 korun, v březnu o tisícovku méně. Zato průměrný nájezd se mění jen nepatrně – v posledních třech měsících osciluje kolem 158 000 km, průměrné stáří zůstává na 12 letech (auta roku výroby 2013).

O plíživém zdražování vypovídá i meziroční srovnání prodejů nejprodávanějších modelů. Ceny u všech sledovaných modelů se meziročně zvýšily. „Loni v květnu stála průměrná Škoda Octavia 204 000 korun, letos je to o 2500 více. U fabie za 120 000 korun dělá rozdíl už 5000 Kč, u superbu s průměrnou cenou 364 700 korun je meziroční nárůst přes deset tisíc korun. A u velkého SUV Škoda Kodiaq vzrostla cena mezi loňským a letošním květnem o 13 500 korun,“ vypočítává Petr Vaněček.

Kdo tedy plánuje výměnu své staré škodovky za novější, nemá podle něj nač čekat. „V našich autocentrech právě probíhá kampaň s názvem Vyměňte starou škodovku za novou s bonusem až 50 000 korun, což může být pro leckoho impulsem k rozhodnutí o výměně,“ dodává Vaněček.

Pokud srovnáte čísla, která jsme zveřejňovali v minulých měsících, se současnými, zjistíte drobnou disproporci. Důvodem je zpřesnění metodiky sledování inzerce na sekundárním trhu. Výpočetní divize Aures Holdings Resulmatic po měsících testování nasadila do akce nový nástroj, který za pomoci AI analýz dokáže rozpoznat, které auto bylo skutečně prodáno a už se neobjevuje v inzerci, i to, které se tam opakovaně vrací. Počínaje aktuální květnovou analýzou proto budeme zveřejňovat pouze reálně prodané vozy. Rozdíl není úplně zanedbatelný, „nečištěná“ data sekundárního trhu ukazují celkovou květnovou nabídku 160 665 vozů, očištěná  134 957 – tedy o 25 708 aut méně. U prodaných automobilů není rozdíl tak markantní, činí téměř přesně 10 000  kusů. Na průměrnou cenu prodaných vozů ani jejich stáří a nájezdy kilometrů nemají tyto odchylky téměř žádný vliv.

Datum zveřejnění

11. 06. 2025

Zdroj informací

Aures Holdings

Ilustrační foto: Škoda Auto

Videa

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2925 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál