
Tatra Trucks na veletrhu e-Salon 2025 v Praze představila ve světové premiéře svůj první plně akumulátorový nákladní elektromobil Tatra Force e-Drive BEV 8x8. Návštěvníci veletrhu si novinku mohou prohlédnout na výstavišti PVA Expo v Letňanech až do 16. listopadu.
Tatra Trucks se již několik let věnuje vývoji vozidel s alternativními pohony v rámci řady Tatra Force e-Drive. Nový elektromobil je již třetím vozidlem této řady. Na projekt automobilka získala dotace v rámci projektu TAČR Trend.
Na vývoji vozidla Tatra Trucks spolupracovala se společností Devinn, která měla na starosti implementaci vysokonapěťového systému, a s firmou Eaton, která dodala speciální čtyřstupňovou automatizovanou převodovku.
Elektromobil představil technický ředitel Tatra Trucks Jakub Pončík: „Tatra Force e-Drive BEV 8x8 je určena k ověření zástavby plně elektrického pohonného systému s trakčními bateriemi do nákladního automobilu pro smíšený provoz na silnicích i v tom nejtěžším terénu, který je typický například pro stavební nebo těžební průmysl. Proto jsme zvolili pro dnes představený prototyp podobu sklápěčky s typicky tatrováckým podvozkem s centrální nosnou routou a výkyvnými polonápravami, navíc s pohonem všech osmi kol.“
Konstruktéři vybavili elektromobil prvky odpovídajícími nejnovější evropské legislativě v rámci Nařízení o obecné bezpečnosti vozidel (General Safety Regulation), například systémem upozornění na překážku nebo hlídání mrtvého úhlu či systémem informujícím řidiče o maximální povolené rychlosti v daném místě nebo hlídání tlaku v pneumatikách.
Elektromobil má nejnovější dvoudveřovou kabinu řady Tatra Force v prodlouženém provedení s integrovanou ochranou proti převrácení ROPS (Roll Over Protection System) a ochranou proti padajícím předmětům FOPS (Falling Objects Protection System).
Novinkou je kamerový systém umístěný na kabině, který nahrazuje zpětná zrcátka. V interiéru má posádka k dispozici elektronickou přístrojovou desku. O elegantní podobu vozu se postaral průmyslový designer Lukáš Taneček, který s Tatrou již řadu let spolupracuje a který je také autorem designu modelové řady Tatra Force, jež získala cenu Red Dot 2024.
Pohonný systém vozu o délce 8,6 m a výšce 2,9 m zahrnuje elektromotor Danfoss o trvalém výkonu 330 kW (maximální výkon může činit až 550 kW) a točivém momentu 2300 N.m (maximální hodnota může dosahovat až 2600 N.m), 12 trakčních akumulátorů o celkové kapacitě 480 kWh, dva chladiče výkonové elektroniky a další elektronické moduly, které slouží jak k ohřevu, tak ke chlazení akumulátorů. Akumulátory jsou navrženy jako vyjímatelné a v případě potřeby vyměnitelné.
Nová elektrická Tatra Force e-Drive BEV 8x8 vzhledem k rozmanitým podmínkám a charakteru provozu, pro který je určena, disponuje také automatizovanou čtyřstupňovou převodovkou Eaton EV a přídavnou převodovkou Tatra. Dojezd vozu je 300 až 400 km podle charakteru terénu a způsobu nasazení.
Podvozková platforma třetí generace modelové řady Tatra Force má první dvě řízené nápravy s připojitelným pohonem. Mají pneumatické odpružení se stabilizátorem a nápravové diferenciály, přičemž jejich nosnost činí 10 t u každé. Zadní dvě trvale hnané nápravy mají nosnost až 13 t každá, mají těžké kombinované odpružení se vzduchovými měchy a jsou vybaveny nápravovými diferenciály i mezinápravovým diferenciálem. Elektronický brzdový systém EBS je vybaven senzorem zatížení a na všech kolech bubnovými brzdami, jež jsou vhodné pro provoz například v blátivém prostředí. Celková maximální hmotnost elektromobilu může činit 44 t, z toho 22 t připadá na maximální užitečné zatížení. Vůz zvládne utáhnout i přívěs o hmotnosti 18 t.
„Pracujeme i na dalších prototypech s konkrétním praktickým využitím, například na bateriovém elektromobilu s pomocným spalovacím motorem v roli range extenderu nebo na automobilu s elektromotorem a vodíkovými palivovými články pro provoz v městských aglomeracích a pro komunální služby s automatizovaným řízením,“ přiblížil budoucnost vývoje elektrických nebo elektrifikovaných vozidel Tatra člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka.
Tatra Force e-Drive BEV 8x8 je třetím vozidlem řady e-Drive s různými alternativními systémy pohonu, které Tatra Trucks od roku 2023 představila. Prvním byla Tatra Force e-Drive FCEV 8x6 využívající vodíkové palivové články a druhým Tatra Force e-Drive PHEV 8x8 s hybridním pohonným ústrojím kombinujícím elektromotor a vznětový motor Tatra V8.
13.11. 2025
Tatra Trucks
Foto: V. Rybecký a Tatra Trucks