Servind

Nové kontroly emisí: projde všechno…

Nové kontroly emisí: projde všechno…

Správní rada ASEM upozorňuje: „Nová česká emisní metodika nezabrání majitelům vozidel deaktivovat téměř všechny emisní systémy, bohužel i odstranit filtr částic.“ Ministerstvo dopravy ČR svým konáním vzkazuje veřejnosti: „Čistý vzduch ještě dlouho dýchat nebudete!“

Správní radu ASEM (Asociace emisních techniků a opravářů) znepokojuje to, že novou kontrolou emisí projde i vozidlo s vytlučeným filtrem pevných částic nebo s defektním emisním systémem u auta, u něhož se, ledva opustí STK, rozsvítí kontrolka MIL.

Zdraví občanů ČR není v zájmu ministerstva dopravy

MUDr. Irena Opletalová a docent Michal Vojtíšek (zakládající členové správní rady ASEM) proto společně napsali dopis ministru dopravy, v němž vyjadřují obavy z neohroženého pokračování poškozování zdraví občanů České republiky. Dopis ministru dopravy a státní správě vyjadřuje znepokojení z konečné podoby nové metodiky pro kontrolu emisního chování vozidla v provozu jak po několika změnách, oznámených Věstníky dopravy, ve skutečnosti vypadá.

Vedení ASEM volal vysoký funkcionář jednoho ze sdružení STK: „Vyzkoušel jsem si na vlastní kůži půldenní praxi technika u Měření emisí podle nové metodiky online. Lidi si zvykli mazat paměť závad bezprostředně před „emiskami“. Na naší STK za celý den ani jedno vozidlo nemělo najeté testy v Readiness Code. Paměť závad byla logicky vždy prázdná a v doplňkovém testu, nahrazujícím nenajeté testy v Readiness Code, všechna auta bez problémů vyšla. Mohu říct, že s novou metodikou vyjde prakticky všechno jako dřív. Nově implementovaná diagnostika OBD online je vlastně v metodice na nic. To je ale také špatně a být by to nemělo.“

Znepokojení nad novu emisní metodikou

ASEM je tu proto, aby uvědomil veřejnost, že současný trend významně škodí zdraví zejména dětem, mladým rodinám, ale i starším lidem, kteří musí v blízkosti koncentrované automobilové dopravy žít a dýchat. Správní radu ASEM znepokojuje současná podoba nové emisní metodiky, kam se dostala postupným vydáváním Věstníků dopravy. Pokud si někdo myslí, že ta již odhalí vytlučené filtry částic nebo vadné emisní systémy, je šeredně na omylu.

Výsledkem úprav nové metodiky, zejména v posuzování EOBD emisně relevantní diagnostiky (možné ignorování Readiness Code), je již rychle osvojená praxe z STK a SME: většina aut má čerstvě vymazanou paměť závad, protože je to spolehlivá metoda, jak skrýt eventuální závady 90 % emisních systémů a komponent. Doplňkovým testem pak projdou téměř všechna vozidla („diesely“ nesmí moc kouřit a „benzínům“ musí fungovat alespoň lambdasonda) naprosto hravě. Dokonce by se dalo nabýt dojmu, někdo emisní závady na vozidlech odhalovat z různých zájmů nechce. Bohužel tím trpí zdraví občanů, jak dokladuje dopis členů správní rady ASEM.

Co se v „emisích“ dle nové metodiky (ne)změnilo:

  • Měření emisí vozidel se vznětovými motory je zastaralé, neúčinné, dá se podvádět hned několika způsoby a technologie pro měření moderních vozidel neodpovídá pokročilým technologiím.
  • Diagnostika EOBD, jinak velmi účinná zbraň proti podvodům, byla ignorováním úlohy Readiness Code prakticky vyřazena z boje. Naopak, nová emisní metodika přímo nabádá k vymazání paměti závad těsně před „Měřením emisí“ kdy vozidlo pak logicky v 90 % vyjde kladně, i když bude mít vadných hned několik emisních komponent či systémů.
  • Doplňkové testy, které jsou v případě neprovedených testů v Readiness Code novou metodikou předepsány jako nahrazující alternativa chybějících výsledků testů emisních systémů a komponent, jsou ve smyslu takto situované náhrady jalové a neúčinné.
  • U vozidel se vznětovými motory jsou tolerovány hodnoty kouřivosti o několik tisíc (!) procent vyšší, než je zcela normální hodnota u vozidel s neporušeným či neodstraněným filtrem částic. Stát zde vlastně legalizuje vozidla s defektní filtrací částic nebo dokonce vozidla zbavená filtru částic.
  • Stát novou metodikou k měření emisí a přístupem k diagnostice EOBD toleruje výrobcům vozidel nedodržování norem EOBD. Pokud nebude fungovat EOBD diagnostika podle parametrů určených normou ISO, může být velkou měrou poškozováno zdraví veřejnosti a to v počtu sériové výroby takových nedodělků.
  • Nová metodika nelimituje složku nespálených uhlovodíků (HC), přestože je to složka měřená a jedovatá.
  • Nová metodika nezavedla monitorování nadměrného výskytu jedovatých oxidů dusíku (NOx) ve zplodinách.

Zakladatelé ASEM dokazovali ještě před vypuknutím Dieselgate , že emisní limity se plní pouze na papíře protokolů ze zkušeben, nikoliv v normálním denním provozu. První myšlenky na založení asociace chránící lidské zdraví před následky z emisí z dopravy přišly v dubnu roku 2012, kdy pozdější zakladatelé ASEM také zveřejnili článek o emisích, kde upozorňovali na tzv. „ochranu komponent“, na kterou se nyní právě v Dieslegate vymlouvají všichni výrobci při mnohonásobném překračování emisních norem.

V dnešní době, kdy je již prakticky dokázáno, že většina výrobců vozidel vyráběla více než deset let auta, která plní emise jen nad teploty 17 °C, což je v našich podmínkách třeba jen ca tři měsíce v roce, a to ještě většinou jen přes den, zavádí Česká republika novou metodiku Měření emisí, která přináší jen takové změny, které postrádají kýžené zlepšení na emisní stav vozidel v takovém rozsahu, jak se od občanů ČR ohrožovaných na zdraví a na životech očekává. To je znepokojující a ASEM bude s těmito fakty konfrontovat Ministerstvo dopravy České republiky a o výsledku bude též následně informovat bruselský EUobserver, který na opravdovost a účinnost přijatých změn v měření emisí v návaznosti na Dieselgate členských států čeká.

Datum zveřejnění

20.9.2016

Zdroj informací

Asociace emisních techniků a opravářů

Autor

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2596 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál