Servind

Odpíská novela zákona „malou STK“!

Odpíská novela zákona „malou STK“!

Kdo se postaral o definici podoby „linky“ již v zákoně, když předtím byla definována ve vyhlášce? Přestože představitelé Ministerstva dopravy zdůrazňují, že zákon má vyměřovat pouze rámcová pravidla, novela před třetím čtením dostala jakousi nenápadnou technicky dost konkrétní vsuvku, díky které je prakticky nemožné rozšířit stávající samostatnou SME o STK.

Doposud byla definice podoby STK definována ve vyhlášce 302/2001, kterou novela teprve čeká, ale nějaký šikula definici „přesunul“ do zákona, aby jako jediná forma rozšíření SME o technickou kontrolu byla nejméně 26 m dlouhá průjezdní linka! Pokud se to povede protáhnout schválením poslaneckou sněmovnou, je tenhle „přílepek“, co v zákoně ani nemá co dělat, nebezpečným zlomem osudů cca 1800 podnikatelů v Měření emisí.

Pokud tedy Dan Ťok po 13. 10. 2016 přiveze z Bruselu od EU-komisařky Violety Bulc nemilou zprávu, že se musí SME a STK slučovat, je to přesně to, co Dan Ťok osobně nechtěl: Zánik celého oboru okolo měření emisí a diagnostiky emisních systémů.

Ti, kteří byli motivovaní do jednokolejné podoby kontrol (ME+TK na jednom místě) pokud nemají místo na 26 m linku tak mají prostě smůlu. Všechna školení, technické vybavení a know how přijdou novelou, pokud se ji nepodaří pozměňovacím návrhem na poslední chvíli změnit, vniveč.

Pokud se povede prosadit nadále dosavadní dvojkolejnost SME a STK, proti čemuž však záhadně vehementně bojuje Ministerstvo dopravy, pak se zánik samostatných SME nemusí konat.

Chce novela zákona 56/2001 Sb. „odpískat“ tzv. „Malé STK“?

„Pozměňovací návrhy“ ve sněmovních listech jsou mocnou zbraní. Obzvlášť při současných změnách života STK a SME, které se pro budoucnost dalších desítek let rýsují pro 1800 provozovatelů SME právě dnes. Sice sněmovní listy a pozměňovací návrhy znějí ve dvoukolejné řešení STK a SME (jako že by byly zachované stávající samostatné SME bez TK), ale v jednom odstavci je nebezpečný precedent.

Pokud se Dan Ťok vrátí z Bruselu s jasným požadavkem sloučit TK+ME, pak nebude možné rozšiřovat malou samostatně stojící SME jinak, než přistavěním velké kontrolní linky STK! Alespoň po schválení novely ve třetím čtení, protože na zřízení tzv. „Malé STK“ stávající podoba novela zákona 56/2001 před třetím čtením vůbec nemyslí.

Vypadá to přesně tak, jak nám na akci Diagnostic Con 2016 podobně vysvětloval ministr dopravy Dan Ťok: „Víte, sněmovna je takový zvláštní útvar, do kterého něco v dobrém úmyslu pošlete a aniž byste to tušili, může se vám něco vrátit, co na první pohled není nijak škodlivé, ale zásadně to ovlivní další dění, a třeba i negativně.“

No a je to tady...

Prostudovat sněmovní listy „před třetím čtením“ se vyplácí...

Při třetím čtení musíte mít našponované všechny smysly. Mezi nezáživným se skrývá důležité. Já jsem u jednoho textu zbystřil a zároveň pochopil slova jednoho politického matadora, který dnes už bojuje více méně s prokuraturou: „Těch veřejných keců okolo si není třeba všímat. Je to ztráta času. Je však třeba se připravovat na pozměňovací návrhy před třetím čtením a slohově je upravit tak, aby byly účinné a nenápadné. Jak to podepíše prezident, je to v teple.“

Falešné tipy od vlivných trafikantů...

Věřte mi, že se mi tenhle způsob hnusí, ale občas musím telefonovat i s někým, kdo po více než desítce let ve státní správě nasbíral cenné zkušenosti. Povídá: „Ve vyhlášce 302/2001 je potřeba změnit definici dosavadní podoby STK, jinak „Malé STK“ nebudou vůbec možné zřizovat. Nedovolí to vyhláška. ... ale na to je čas, teď se dělá novela zákona.“

Málem jsem mu to sežral.

Někdo vlivný se totiž postaral, aby se definice pracoviště STK přesunula z vyhlášky do zákona, aby to bylo „v teple“ už teď. Kromě toho se v textu ostatních vložených odstavců 4, 5, 6, 7, a 8 v souvislosti s STK hovoří jen a pouze o „kontrolních linkách“, dokonce s uvedením jejich předepsaných rozměrů. Při současném znění by šance rozšířit SME o technickou kontrolu byla nulová. Kdo postaví vedle svého servisu téměř třicetimetrovou linku?

Pozměňovací návrh:

V § 54 se za odstavec 3 vkládají nové odstavce 4, 5, 6, 7, 8 a 9, které znějí: ....

(9) Kontrolní linka pro osobní automobily má 3 kontrolní stání při délce linky minimálně 26 m, nebo 4 kontrolní stání při délce linky minimálně 33 m. Kontrolní linka pro užitkové automobily má 2 kontrolní stání při délce linky minimálně 42 m.

Proto ASEM předkládá dnes poslanci Ing. Martinu Kolovratníkovi pozměňovací návrh do třetího čtení v této podobě:

1. Tendenční výraz „kontrolní linky“ je nutné všude v novele změnit na neutrální výraz „kontrolní pracoviště“.

2. odstavec 9 z pozměňovacího návrhu sněmovního listu 638/2 pozměnit takto: (9) Kontrolní pracoviště pro osobní automobily může být jak v podobě linky pro tři až pět kontrolních stání (zejména městská forma STK), tak v podobě kontrolního pracoviště pro jedno vozidlo (zejména pro kontrolní pracoviště pro venkov). Kontrolní pracoviště pro užitkové automobily má jedno či dvě kontrolní stání. Rozměry a výbavu určí pozdější právní předpis. Zdůvodnění: Zákon slouží pro nastavení základních pravidel, nikoliv pro detailní definice popisující přesnou podobu, která se může v budoucnosti měnit v závislosti na rozměrech vozidel (např. v SRN chystaný Mega Liner). Je nutné též uvažovat, že pro přiblížení vzdálených venkovských kontrolních pracovišť občanům budou vznikat i menší lokální pracoviště uspokojující místní obyvatelstvo. Dále je nutné počítat s rostoucí pracností na kontrolních pracovištích jak SME (diagnostika emisních systémů) tak i STK (diagnostika bezpečnostních systémů), což logicky prodlouží kontrolní dobu.

Zde níže najdete podobu novely před třetím čtením, a zde přehled, ve které fázi se sněmovní tisk 683 nachází a jak zní jeho poslední podoba.

Datum zveřejnění

5.10.2016

Zdroj informací

Magazín Autoservis

Autor

Vladimír Rybecký

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3003 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál