Přichystat svého plechového miláčka na zimu, neznamená jenom přezout na zimní pneumatiky. Je toho, ale mnohem více, co je potřeba udělat, než teplota spadne pod nulu. Auta mohou zbytečně trpět nepříznivým a chladným počasím, a to právě proto, že se příprava podcení. Kromě povinné péče o vozidlo je dobré zakoupit i pomocníky, kteří vám zimu usnadní.
Zimní pneu by měly mít hloubku vzorku minimálně 4 mm. V Česku jsou povinné ve dvou případech: buď je doba mezi 1. listopadem a 31. březnem, nebo v případě, že na silnici leží souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Za kvalitní pneumatiky se vyplatí připlatit, tolik se neopotřebují a nehlučí. Správný typ zajistí větší přilnavost k vozovce a zároveň výrazně nezvýší spotřebu paliva. Nejen na cesty do hor si s sebou nezapomeňte vzít i sněhové řetězy. Jelikož v některých horských částech republiky je povinné je mít ve své výbavě. Na levnější řetězy ve spreji, je už ale menší spolehnutí.
Zvýšená vlhkost také nahrává korozi, proto ošetřete lak auta voskováním, které chrání proti drobným nečistotám. Nejdříve jej důkladně umyjte, prach totiž snižuje efekt péče. Hlavní pravidlo zní: v zimě se vůz neumývá pro krásu, ale z preventivních důvodů. Před voskováním by se ještě měly opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí. Na výběr je varianta domácího ošetření či profesionálního postřiku. Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte už od 300 korun, práce profesionála vyjde od 1000
„Nezapomeňte pečovat i o podvozek, který zrezne snadněji než nalakovaná kapota! V zimních měsících podporují korozi látky, kterými se postřikují vozovky,“ nabádá Jiří Beneš odborník z Autotýmu, dodává, „předejdete tak účtům za výměnu rezavých součástek.“ Toto platí nejen u starších ojetých aut, ale už i u mladších modelů, dva až tři roky starých, kde jste například druhým majitelem. Preventivní ošetření vyjde pod deset tisíc korun, podle typu vozu a vydrží až tři zimy.
Nechat si seřídit světlomety je úprava na pár minut. Účet bude za cca 150 korun a zajistí, že nikoho nebudou světla nepříjemně oslňovat a budete mít dostatečný výhled. Pokud chcete ušetřit vyplutím ostřikování předních světel, nezapomeňte je pravidelně čistit od sněhové peřiny.
Srdce vozu – motor by měl být opečovávaný kvalitním olejem. Ten se nemusí měnit sezónně, ale pro zimu jsou vhodnější ty tekutější. Za studena mažou lépe a poznáte je podle nízkého počátečního čísla (SAE 10W-40). Se správným výběrem poradí odborník ze servisu. Po létě zkontrolujte i chladící kapalinu, která kvůli vysokým letním teplotám přirozeně ubývá. Právě teď by se měla doplnit případně vyměnit za novou s výdrží -30°C. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i s chladičem.
Na zoubek se podívejte i baterii. Ověřte si, že je nabitá a nemá zanesené kontakty. „Mnoho řidičů netuší, že i baterie má určitou životnost, podle typu se uvádí 4-6 let. Zdatnější kutilové si ji mohou prohlédnout a dobít sami doma, postačí jen doplit elektrolit,“ radí Jiří Beneš. S teplotou -10 °C se kapacita baterie sníží o 30 %.
Rukavice, škrabka, smetáček a rozmrazovací sprej předejdou zničeným kreditkám ve zmrzlých prstech a ušetří drahocenný čas i nervy. Všechny tyto pomocníky pořiďte hned při koupi auta a nechte je třeba v zapínací tašce v kufru. Nejen řidiči, kteří si potrpí na úklid, ocení gumové autokoberce. S sebou domů si nezapomeňte vzít jedinou věc – rozmrazovač zámků a těsnění, za který budete v mrazech vděční. Nezapomeňte udělat revizi stěračů nebo rovnou kupte nový pár, který vyjde v průměru na 400 korun. Nemrznoucí směs do ostřikovačů je samozřejmostí.
26.10.2017