Nákup pneumatik je pro každého řidiče důležitá investice. Aby mu pneumatiky sloužily co nejdéle, měl by dodržovat základní pravidla pro jejich správné používání. To však není všechno. Ukazuje se totiž, že na délku životnosti pneumatik má vliv také náležitě provedená sezónní výměna. Dokonce i drobné nedostatky, jako je například zanedbání kontroly ventilů nebo vyvážení kol, mohou mít vážné důsledky pro naši bezpečnost a také peněženku.
Nástup jara nebývá tak razantní, jako je tomu v případě zimy, a proto mají řidiči dostatek času, aby se připravili na novou sezónu, zkontrolovali stav svých stávajících pneumatik nebo si v případě potřeby pořídili nové. Nákup je dobré si pečlivě promyslet, neměl by být bezprostřední a unáhlenou reakcí na cenově výhodnou příležitost, která se právě naskytne. Mechanici z autoservisů Premio upozorňují na to, že řidiči se dopouštějí zásadních chyb už v této fázi. „Zákazníci si pneumatiky kupují sami a snaží se najít co nejvýhodnější nabídku. Často se pak ukáže, že si pro daný typ automobilu vybrali špatné pneumatiky, které mají nevhodnou velikost, homologace, rychlostní index nebo nosnost. To se může projevit ve špatné ovladatelnosti auta a rychlejším opotřebení pneumatik,“ říká Lukáš Kazda ze servisu Premio Pneu Kazda, s. r. o., z Tábora. „Objevují se také řidiči, kteří chtějí, aby jejich auto vypadalo co nejstylověji, a požadují montáž pneumatik, které nejsou homologované výrobcem vozidla. Pokud má řidič pochybnosti o tom, jaké pneumatiky zvolit, bude nejlépe, když se obrátí s prosbou o pomoc na odborníky,“ dodává.
Výměna pneumatik, přestože se může na první pohled jevit jako banalita, je složitý proces, který nezahrnuje pouze demontáž staré a montáž nové sady pneumatik. Odborníci ze sítě servisů Premio uvádějí deset bodů, kterým by řidiči měli během výměny pneumatik věnovat pozornost:
1. Montáž pneumatik podle směru rotace – během montáže pneumatik je nutno dodržet označení, které určuje správný směr otáčení a vnější a vnitřní stranu pneumatiky. Obzvláště důležité je to u směrových a asymetrických pneumatik. Pouze správně namontované pneumatiky zajišťují náležité odvádění vody, bezpečnou přilnavost a dobré brzdění. Chybně namontované pneu se naopak rychleji opotřebovávají, mají menší adhezi na vozovce a jsou během jízdy hlučnější. Způsob montáže není důležitý pouze u symetrických pneumatik, jejichž běhoun je po obou stranách stejný.
2. Montáž pneumatik na čistých ráfcích – kola by před osazením pneumatik měla být v místě, kde pneumatika přiléhá k ráfku, čistá. Zůstanou-li v tomto místě nečistoty, může to vést k pomalému vypouštění vzduchu z kola. Navíc okraj pneumatiky je potřeba ošetřit speciálním mazivem, které usnadňuje montáž a utěsňuje kontakt s ráfkem.
3. Výměna ventilů – na ventily se při výměně pneumatik často zapomíná, a to je velká chyba, protože pokud jsou nefunkční, jsou pak stejně často příčinou úniku vzduchu z pneumatiky jako její defekt. Gumové ventily by se měly vyměnit při každé výměně pneumatik. U kovových ventilů, které se často používají na hliníkových kolech, je dobré vyměnit jejich vložku. Pamatujte také na čepičky, které ventily chrání proti znečištění a pronikání vlhkosti do vnitřku pneumatik.
4. Očištění náboje – náboj je před montáží kola potřeba pečlivě očistit od nečistot a rzi, které mohou vést ke špatnému přiléhání kola. Pokud na to v servisu nedohlédnou, důsledkem mohou být nežádoucí vibrace během jízdy.
5. Náležité dotažení kol – na kola se za jízdy přenáší značná síla, proto má velký význam jejich řádné dotažení. Slabě dotažené šrouby mohou během jízdy odpadnout a ohrozit tak vaši bezpečnost, naopak příliš utažené se mohou zaseknout a způsobit problémy při výměně pneumatik nebo demontáži kola během defektu na silnici. K montáži kol je zapotřebí používat dynamometrický klíč se správně nastavenou silou a utahovacím momentem. Nakonec musejí mechanici zkontrolovat, zda jsou skutečně utaženy všechny šrouby.
6. Vyvážení kol – každé výměně pneumatik musí předcházet vyvážení kol. Dojde-li k zanedbání tohoto kroku, mohou být výsledkem nepříjemné vibrace, které během jízdy zhoršují ovladatelnost vozidla a vedou k rychlejšímu opotřebení dílů pérování. „Na vyvážení by se nemělo zapomínat ani v případě, že kola v minulé sezoně jezdila správně, protože během demontáže mohlo dojít k upadnutí závaží,“ připomíná Lukáš Kazda.
7. Nastavení geometrie kol – „Mechanici by měli řidiči po výměně pneumatik doporučit také kontrolu geometrie kol, protože správně nastavené úhly přední a zadní nápravy pomohou předejít nerovnoměrnému sjíždění pneumatik. Když řidič tuto preventivní kontrolu vynechá, může se stát, že se jeho automobil bude chovat na silnici nepředvídatelně, například se dostane do smyku nebo náhle vyjede z požadované jízdní dráhy,“ vysvětluje Radim Kvasnica z Premio Pneu OK – shop, s. r. o., z Hlučína.
8. Seřízení systému TPMS – pokud je automobil vybaven snímači tlaku v pneumatikách (systém TPMS), musí každou výměnu pneumatik uzavřít vynulování a seřízení systému. „Synchronizace jednotlivých snímačů s počítačem je velmi precizní, proto v takové situaci nelze libovolně střídat umístění kol v autě a po každé výměně pneumatik je nutné resetovat systém a načíst do něj nové údaje. Během pravidelné výměny pneumatik doporučujeme také provést prohlídku jednotlivých součástí systému. V opačném případě systém nebude plnit svou funkci a včas řidiče neupozorní na nízký tlak vzduchu v pneumatikách. Je však potřeba mít na paměti, že ne v každém servisu jsou schopni se správně postarat o systém TPMS, protože to vyžaduje odpovídající vybavení a kvalifikované mechaniky,“ říká Anna Stančíková ze servisu Premio RS PNEU, s. r. o., Praha.
9. Správný tlak v pneumatikách – na závěr každé výměny pneumatik je potřeba kola řádně naplnit vzduchem. Povinnost hlídat optimální tlak má po celou dobu používání pneumatik právě řidič. Pneumatiky s příliš nízkým tlakem mají vyšší valivý odpor, což vede k vyšší spotřebě paliva. Naopak při nadměrném tlaku se středová část běhounu opotřebovává mnohem rychleji než jeho postranní části, a tím se zkracuje doba životnosti pneumatik. Správný tlak vzduchu v pneumatikách však znamená především bezpečnou jízdu. Pneumatiky s příliš nízkým nebo vysokým tlakem nemají optimální přilnavost nebo délku brzdné dráhy.
10. Údržba pneumatik – pneumatiky je potřeba po demontáži z automobilu a před jejich uskladněním pečlivě vyčistit a zkontrolovat z hlediska mechanického poškození a opotřebení běhounu. Pokud budou použitelné i v další sezoně, musíte je správně uskladnit. Řidiči, kteří k tomu nemají vhodné podmínky, mohou využít službu tzv. pneu hotelu, kterou nabízejí některé pneuservisy. V tomto případě má řidič jistotu, že jsou pneumatiky uskladněny správně a nic neohrozí jejich další používání.
„Nevhodné vyvážení kola s novou pneumatikou, znečištěné ráfky nebo náboje, nepoužití maziva při nasazování pneu, to vše se může zdát jako bezvýznamná maličkost. Z dlouhodobého hlediska ale může vést k rychlejšímu opotřebení pneumatik, které bude mít pro řidiče citelné finanční následky. Proto je jistější se vyhnout servisům, které působí jen sezónně, a vydat se do profesionálního servisu, který má technicky pokročilé vybavení a v němž pracují náležitě proškolení a zkušení mechanici,“ vysvětluje Tomasz Drzewiecki, ředitel pro rozvoj maloobchodní sítě Premio Pneu-Autoservis pro Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko a Ukrajinu.
21.3.2018
Premio pneu+autoservis