Servind

Umělé navyšování ceny viditelných karosářských dílů

Nový skandál se týká automobilek Renault a PSA ve Francii

Umělé navyšování ceny viditelných karosářských dílů

Stanovisko ECAR. Minulý pátek (1. června) Mediapart odhalil tisku významný skandál týkající se společností Renault, PSA a Accenture. (Pozn. překl.: Mediapart je francouzský nezávislý investigativní on-line magazín.)

Z dokumentů získaných EIC (European Investigative Collaboration) a mediální skupinou Mediapart vyplývá, že automobilky PSA a Renault skrytě uměle navyšovaly ceny určitých náhradních dílů za použití velmi sofistikovaného programu Partneo, poskytovaného společností Accenture. S jeho využitím se nenápadně zvyšovala cena povinně používaných (tzv. captive) náhradních dílů v průměru o 15 %. Je známo, že výrobci ve Francii (na rozdíl od většiny ostatních členských států EU) vydělávají na monopolní výrobě těchto povinně používaných dílů, což jsou v podstatě viditelné díly karoserie. Tato operace by každé z dvojice francouzských automobilek vynesla více než 100 milionů eur dodatečného zisku za rok. Automobilky Renault a PSA tak za posledních deset let nelegálně vydělaly odhadem celkem 1,5 miliardy eur.

Jde o malou příležitostnou neformální dohodu mezi přáteli nebo promyšlené cílené chování za účelem dosažení obrovského zisku na trhu náhradních dílů na úkor zákazníků?

Z pohledu ECAR je tento nejnovější skandál pouze další z mnoha pokusů automobilek neustále navyšovat příjmy na úkor a ke škodě zákazníků. Tento skandál usnadnila francouzská legislativa týkající se designu, která automobilkám zaručuje monopolní postavení na rozsáhlém trhu s viditelnými náhradními díly. Zákazníci tak nemají jinou možnost, než akceptovat toto nehorázné navyšování cen. V členských státech EU, které mají ve své legislativě o designu opravárenskou doložku (například Belgie, Španělsko, Itálie, Velká Británie, Holandsko a další), si zákazníci mohou vybrat v konkurenčním prostředí dodavatelů dílů a servisních služeb, ve kterém soutěží jak sítě automobilek, tak nezávislý poprodejní trh, takže ceny se férovou konkurencí udržují na nižší úrovni.

ECAR se již 23 let snaží přesvědčit Evropskou komisi (úspěšně), Evropský parlament (úspěšně) i členské státy (úspěšně zatím v 11 státech), že opravárenská doložka a princip svobody výběru servisu jsou právně, ekonomicky a tržně výhodné.

Současné důsledky absence skutečného vnitřního trhu v rámci EU mají závažné následky pro tisíce nezávislých poprodejních servisů malé a střední velikosti (SME), které jsou srdcem naší ekonomické základny. A skandál z minulého týdne jen znovu prokázal, že mnoho automobilek využívá všechny příležitosti plynoucí z jejich monopolního postavení k neférovému zisku na úkor zákazníků.

ECAR bude pokračovat ve své snaze, aby národní a unijní zákonodárci co nejdříve nalezli konkrétní řešení pro využívání ochrany designu na evropském vnitřním trhu náhradních dílů automobilů, což je jasně zaručeno opravárenskou doložkou.

Datum zveřejnění

12.6.2018

Zdroj informací

SISA

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2726 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál