Města a obce po celé České republice často využívají městské policisty pro výběr pokut za překročení rychlosti. Každoročně tak navyšují své rozpočty o částky přesahující stovky tisíc i milióny korun. Umožňuje to totiž současný zákon o silničním provozu, který danou pravomoc městským strážníkům poskytuje. Politici proto volají po nové úpravě legislativy.
Odejmutí pravomoci měřit rychlost a sankcionovat řidiče za překročení povolených limitů městským policistům prosazovala, poprvé od roku 2009, Občanská demokratická strana v roce 2016, když chtěla ke změnám využít vládní novelu o obecní policii. Nicméně neúspěšně. Již tehdy se však k této iniciativě přikláněla i řada dalších politiků, včetně tehdejšího ministra vnitra Milana Chovance. Záměr Jaroslava Kubery, tehdy senátora ODS a v současnosti předsedy Senátu Parlamentu ČR, podporovala i strana Svobodní.
Právě Svobodní aktuálně opět požadují, aby se tato problematika aktivně řešila. Hlavním problémem je odklon městských strážníků od jejich primárních úkolů. „Jejich hlavní gescí má být zajištění pořádku a bezpečnosti. Pokud se ale věnují dopravním kontrolám a měření rychlosti, neplní svůj prvotní účel,“ uvedl předseda strany Svobodní Tomáš Pajonk. Za další problém pak označuje střet zájmů ze strany radnic a obecních úřadů. Ty mají totiž, jakožto zřizovatelé obecních policií, z vybraných pokut přímý zisk, jelikož vybrané pokuty z kapes řidičů směřují do městských a obecních pokladen. Často pak prý dochází k nadužívání a bohužel i ke zneužívání policistů, kteří jsou pověřeni úkolem spíše měřit rychlost na obecních komunikacích než zabezpečovat pořádek a vykonávat bezpečnostní obchůzky.
Odborníci na dopravní bezpečnost na českých silnicích nevidí v této pravomoci obecní policie většinou nijak zásadní rozpor. „Pokud stát usoudil, že je dobře nechat vzniknout institutu obecní policie v ČR, a tím zvyšovat bezpečnost v obcích, myslím, že měření rychlosti je jednou z disciplín, která do této skupiny patří,“ okomentovala Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti s tím, že podmínkou je samozřejmě patřičná kvalifikace k těmto úkonům.
Nad počínáním městských policistů při výběru pokut za překročení rychlosti v obcích se stále poměrně často pozastavuje i řada řidičů. Mnohdy totiž dochází k měření na úsecích, které nejsou nijak rizikové. To vadí i politikům. „V rizikových místech, jako jsou okolí škol a hřišť, lze dodržování povolené rychlosti zajistit technickými prostředky, ať již vhodnými instalacemi k omezení rychlosti, nebo v odůvodněných případech stacionárními radary,“ upřesnil Tomáš Pajonk. Doplnil také, že případné radary by měly být vždy spojeny s upozorněním pro řidiče. „Účelem nemá být řidiče nachytat, ale zajistit bezpečnost v daném úseku,“ doplnil.
Dle slov Stanislavy Jakešové ale městští policisté bezpečnost, díky své činnosti, zvyšují. „Měření rychlosti vozidel při jízdě a následný postih za překročení maximální povolené rychlosti vždy zvýší bezpečnost provozu,“ doplnila Jakešová. Otázkou je podle ní kontrola rychlosti na začátku a konci obce, kde dochází k účelovému vybírání i ze strany Policie ČR.
22.2.2019
Svobodní