Lepší povědomí a informovanost lidí se projevuje i v přímém prodeji ojetin. Kupci ojetých automobilů jsou zdatnější a informovanější. Prodejci tak musí nabídnout auto v dobré stavu a s přehlednou servisní historií, aby za něj dostali požadovanou cenu nebo aby vůbec auto prodali.
Potenciální kupci automobilových ojetin mají čím dál větší povědomí, znalosti a stále více vyžadují, aby získali i ojeté auto v co možná nejlepším stavu, odborně servisované a s podrobnou historií oprav. Tento trend zaznamenávají i automechanici v síti nezávislých autoservisů ProfiAuto Service.
„Stále častěji se v našich ProfiAuto Servisech setkáváme s řidiči, kteří k nám jezdí s tím, abychom jim pomohli a poradili, jak správně nachystat jejich auta na prodej,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku a dodává: „Na druhou stranu, pokud majitelé své vozidla zanedbávali a pravidelně neservisovali, tak jim jednorázová oprava a kontrola před prodejem z jejich vozidla „prodejní hit“ neudělá.“
Majitelé aut dělají nejčastější chybu v tom, že se v dostatečné míře nevěnují servisování svého vozu, protože ne následné opravy, ale pravidelný servis a péče o auto z něj udělá „prodejní hit“. Při prodeji svého auta dělají největší chybu v tom, že nemají servisní historii vozu, což může pro potencionálního zákazníka znamenat, že by mohlo být něco v nepořádku. Jednoduše řečeno, že se majitel o auto nestaral. Rovněž na autě neřeší poruchy, které jsou hodně viditelné a lze je levně a rychle opravit. Také si často nedají práci s přípravu prodejního inzerátu, hlavně s fotografiemi vozidla, které jsou mnohdy tmavé a rozmazané.
„Pokud bylo auto určené na prodej servisováno v našich ProfiAuto Servisech, tak majiteli vytiskneme podrobnou historii oprav včetně záznamu o ujetých kilometrech podle tachometru. Pokud nebylo, tak mu můžeme povést jednorázovou prohlídku. Uděláme počítačovou diagnostiku prohlédneme zavěšení, brzdy, řízení, výfuk, osvětlení, změříme tloušťku laku. Majitel pak od nás obdrží protokol, který mu může při prodeji auta pomoci,“ říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.
Základem každého prodeje je čistota vozidla. Špinavé auto může indikovat další problémy, otázku, zda se majitel o vůz dostatečně staral a poskytoval mu potřebnou servisní péči. Je třeba umýt karoserii a vyčistit interiér včetně zavazadlového prostoru, vyměnit prasklé plastové prvky, důkladně vysát, odstranit skvrny. Dobré je také zkontrolovat všechny úložné prostory a kapsy.
Samotný motor musí dobře startovat jak za horka, tak za studena. Nemůže vydávat jakýkoliv nežádoucí zvuk. Čerstvý lak může vzbuzovat otázky na rychlou opravu po nějaké nehodě. A třeba takové těsnění ve dvířkách je první, co zákazník uvidí po vstupu do vozidla před zkušební jízdou. Plastové nebo hliníkové kryty na podvozku musí být kompletní a správně držet.
Ale například výměna ještě neopotřebovaných provozních dílů nutná není. To platí třeba pro pneumatiky. Ale i výměna provozních kapalin, filtru nebo rozvodů je investice, která zřejmě prodejní cenu nezvýší. „Samozřejmě je velmi důležité, aby byl zákazník o všem informovaný, v jakém je auto stavu, co je třeba v krátké době vyměnit apod.,“ říká Lukáš Czauderna.
Je tedy lepší přímý prodej od majitele k majiteli, nebo je výhodnější zavézt auto do autobazaru, kde se o všechno postarají? Obě varianty mají své výhody a nevýhody. Pokud chce majitel prodat své auto přímo koncovému zákazníkovi, tak může získat lepší cenu, ale musí se připravit na to, že celý proces zabere hodně času. Prodej přes autobazar je zase rychlejší, ale také je to služba, kterou bude muset prodávající zaplatit, takže za své auto dostane méně.
22.3.2019
ProfiAuto