Jak se vyvíjí trh operativního leasingu, ve kterých segmentech je potenciál pro růst a jaké jsou budoucí plány Arvalu – to vše v rozhovoru prozradil obchodní ředitel Jiří Solucev.
Jaké trendy lze v oblasti operativního leasingu pozorovat?
Především operativní leasing začal tak trochu „lidovět“ a už si k němu našli cestu i podnikatelé, menší firmy a v poslední době též soukromé osoby. Dalším důležitým trendem je návrat k běžné délce pronájmu od 3 do 5 let. To znamená, že skončila „éra“ krátkodobých leasingů.
Arval se v poslední době zaměřuje též na malé firmy a živnostníky. Jaký je v tomto segmentu zájem o operativní leasing?
Zde je velký potenciál, protože operativní leasing je dobře etablovaný ve velkých firmách a nadnárodních korporacích, kde jej využívá cca 30 % firem. Malé firmy a živnostníci tomu začínají teprve přicházet na chuť. Zde je dnes penetrace této služby do 5 %. Proto se dá očekávat v tomto segmentu narůstající zájem.
Jak se v loňském roce meziročně vyvíjel zájem o operativní leasing?
Celkově došlo k mírnému zpomalení poptávky a trh s operativním leasingem rostl přibližně o 4 %, právě díky zastavení krátkodobých leasingů, které v předchozích letech katapultovaly poptávku velmi vysoko. Nicméně výhled na rok 2019 je opět pozitivní, hlavně díky větší znalosti tohoto produktu a zájmu dalších skupin zákazníků.
Arval věnuje svou pozornost alternativním pohonům. Rozšiřuje i zastoupení elektromobilů ve své flotile. Jaké jsou plány na letošní rok?
V letošním roce očekáváme další pozvolný nárůst podílu vozidel s alternativními pohony. Stále nejpopulárnější variantou zůstává pohon na CNG, kde dojde k rozšíření nabídky vhodných modelů i dalšímu navýšení počtu plnících stanic. Řadu zajímavých nových modelů uvedou výrobci též s hybridním a plug-in hybridním ústrojím, proto očekáváme též nárůst podílu této kategorie. U čistě elektrických vozidel odhadujeme větší ofenzivu nových modelů v roce 2020 v souvislosti s nutností plnit emisní limity automobilek. Nárůst počtu elektromobilů proto očekáváme výrazný v procentuálním porovnání s loňským rokem, avšak v absolutních číslech se bude jednat stále o jednotky, maximálně desítky vozidel.
Kdo je typický zájemce o pronájem elektromobilu? Jaké služby nabízíte?
To bohužel nelze zcela dobře definovat, nicméně rozhodně jsou to firmy nebo jednotlivci, kteří primárně potřebují vozy pro městský provoz, případně jej využívají k marketingovým účelům. Arval dnes dokáže zajistit kompletní infrastrukturu spojenou s provozem elektromobilu, ať už je to zajištění platební karty, financování dobíjecí stanice nebo zajištění alternativního vozu pro delší vzdálenosti či zahraniční cesty.
31.5.2019
Arval CZ