Naši západní sousedé pracují na zavedení právních změn související s trhem viditelných autodílů. Ve Francii a Německu jsou již patrné první známky liberalizace tohoto segmentu trhu náhradních dílů. Již brzy můžeme být svědky změn, které zřejmě ovlivní i činnost českých firem.
Začněme od začátku. O zavedení Opravárenské doložky před rokem 2004 rozhodlo 11 evropských zemí. Vstoupila v platnost jen v Polsku (rok 2007) a nebyla zavedena v žádné jiné evropské zemi, ačkoli se mnohé o to pokoušely.
Česká republika se řadí mezi ty státy Evropské unie, které ji neakceptují a prostřednictvím zákonů na ochranu designu si tak automobilky vytváří monopol na tzv. viditelné náhradní díly, jako jsou karosářské díly, světla a autoskla. Na to doplácí především zákazník a pojišťovny, neboť pro tuto oblast neexistuje konkurenční prostředí.
Stručně řečeno, zrušení monopolu výrobců automobilů, které uvolňuje trh a umožňuje volnou soutěž pro výrobce viditelných dílů. Tam, kde doložka není, si automobilky chrání design tzv. vnější části vozidla a jejich prodej probíhá pouze prostřednictvím autorizovaných sítí. Zavedení opravárenské doložky na jedné straně ovlivňuje konkurenceschopnost průmyslu a na straně druhé je také přínosem pro řidiče. Oprava za použití levnějších dílů bez loga výrobce automobilu je jednoduše levnější.
Alfred Franke, prezident sdružení SDCM, vzpomíná, že pokud by doložka o opravách nebyla před 12 lety zavedena, mnoho společností, které se specializují na viditelné automobilové díly, by dnes neexistovalo. Automobilky by měly právní monopol na prodej viditelných automobilových dílů a mohly by tak blokovat výrobu a montáž dílů od nezávislých výrobců.
Zdá se, že nejblíž k úspěchu při realizaci opravárenské doložky jsou naši západní sousedé. Spolková vláda Německa z iniciativy ministryně spravedlnosti a ochrany spotřebitelů Katariny Barleyové (SPD) nedávno přijala návrh zákona, jehož cílem je posílení spravedlivé hospodářské soutěže. Projekt zahrnuje zavedení Opravárenské doložky v oblasti viditelných náhradních dílů, díky které by je firmy z nezávislého automobilového trhu mohly vyrábět a distribuovat pod vlastním logem bez umělých překážek.
Zdá se, že trh s náhradními díly má být konečně otevřen. Práce na Opravárenské doložce v Německu se samozřejmě neuskuteční v klidné atmosféře. Koneckonců, Německo je baštou výrobců automobilů, kteří, mírně řečeno, se zdráhají zavést výjimku ze zákona ve formě Opravárenské doložky.
Na druhé straně německé sdružení distributorů dílů GVA poukazuje na značný nedostatek projektu, který spočívá v tom, že zavedení nových ustanovení v její současné podobě se nebude vztahovat na náhradní díly, které byly dříve chráněny jejich registrací na patentovém úřadě. Vzhledem k tomu, že tato ochrana trvá v Německu 25 let, úplná liberalizace by se uskutečnila teprve ve čtyřicátých letech 20. století, což je pro majitele starších vozidel absurdní a nepříznivé. Projekt má řešit Bundestag, takže brzy budeme moci zjistit více (snad dobrých) informací.
Držíme palce, aby Opravárenská doložka ve znění nejvhodnějším pro spotřebitele a volný trh v Německu vstoupila v platnost. Pokud to tak bude, bude to signál pro více zemí, aby prolomily tuto slepou uličku.
Ve Francii je ochrana průmyslových vzorů považována za „nedotknutelnou“. Nadhodnocení výkladu této ochrany, nedává velkou šanci na zavedení reformních předpisů. Přesto byl učiněn první krok k uvolnění trhu. Byla navržena novela zákona, která stanoví omezení ochrany externích náhradních dílů na 15 let. To je ale pro zemi, kde je průměrný věk automobilů přibližně 10 let celkem absurdní. A co je horší, stejně jako v případě Německa, vzory viditelných dílů, které byly již zaregistrovány, budou chráněny déle, maximálně do 25 let. To není uspokojivé řešení pro spotřebitele a nezávislé provozovatele, ale může otevřít cestu k další liberalizaci a v budoucnu i uvolnění trhu.
Trh s viditelnými autodíly: díly karoserií, integrovanými světlomety, autoskly, zpětnými zrcátky atd. Tyto díly se též označují jako povinně používané viditelné náhradní díly. Odlišností této kategorie od ostatních náhradních dílů je jejich umístění na vnějším povrchu, takže jejich náhrady, použité při opravách, musí mít přesně stejný design jako originální díly.
2.9.2019
MotoFocus Group