Servind

Aquaplaning: Minimální legální hloubka dezénu může být fatální

Aquaplaning: Minimální legální hloubka dezénu může být fatální

Hloubka dezénu je určující, kolik vody může pneumatika odvést vody z kontaktní plochy. Čím menší hloubku dezénu máte, tím je pravděpodobnější, že se před pneumatikou vytvoří klín vody. To vede k aquaplaningu, ztrátě kontaktu s povrchem vozovky, kdy pneumatika nemůže přenášet příkazy řízení nebo brzdné síly na silnici a vůz se vymkne kontrole.

Test, který nedávno provedl magazín AutoBild, ukázal, jak dramaticky se zvyšuje brzdná dráha na velmi mokré vozovce. V testu byl VW Golf vybaven pneumatikami 225/45 R 17 od Continental, Goodyear a Michelin s různými hloubkami dezénu. Zjištění jsou šokující.

Nejlepšího výsledku brzdění z 80 km/h, dosáhla pneumatika Continental, která ve zcela novém stavu zastavila vozidlo na 25,8 metrech. Při zbytkové hloubce běhounu 3 mm byla brzdná vzdálenost 31,0 metrů. S minimálním zákonným dezénem 1,6 mm se vůz konečně zastavil na 36,2 metrech.

Rozdíly byly ještě větší při brzdění ze 120 km/h. Na zcela nových pneumatikách Continental se Golf zastavil po 59,1 metrech. Při zbývajícím 3 mm běhounu byla brzdná dráha 124 metrů a při minimální zákonné hloubce trvalo zastavení vozu až 154,9 metrů.

Abychom byli naprosto jasní: To znamená, že pokud se vůz s novými pneumatikami bezpečně zastaví těsně před překážkou, auto s pouze 1,6 mm dezénem narazí na překážku prakticky nebrzděně, stále jede rychlostí 106 km/h.

Závěr testovacích jezdců byl jednoznačný: Pouze nové pneumatiky nabízejí největší rezervy bezpečnosti na mokru. Přijatelné je vlastnosti má pneumatika do 3mm hloubky. S minimální zákonnou hloubkou vzorku 1,6mm je však jízda již nebezpečná.

Výsledky byly publikovány společností AutoBild 22. srpna 2019.

Datum zveřejnění

1.10.2019

Zdroj informací

Continental Barum s.r.o.

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.1789 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál