Poprvé v pětapadesátileté historii Mustangu rozšiřuje Ford tuto modelovou řadu o elektromobil. Legendární pony car tak vstupuje do elektrické éry. Nové SUV Mustang Mach-E s čistě elektrickým pohonem se zrodilo ze stejných svobodomyslných ideálů, které přivedly na svět i nejprodávanější sportovní kupé na světě.
Mustang znamená svobodu, pokrok, dynamiku a také porci jistého rebelství. Nyní je Mustang připraven nově definovat tyto hodnoty pro elektrickou budoucnost. Nabízí více prostoru a díky aktualizacím na dálku (over-the-air) se bude ve vlastnictví zákazníků průběžně vylepšovat.
„Na historicky prvním autosalonu v Detroitu Henry Ford řekl, že pracuje na něčem, co zasáhne svět jako úder blesku,“ řekl Bill Ford, výkonný předseda FORD MOTOR COMPANY. „Měl na mysli Model-T. Dnes FORD MOTOR COMPANY s hrdostí představuje vůz, který opět udeří jako blesk. Nový Mustang Mach-E s čistě elektrickým pohonem. Je rychlý. Je zábavný. Ztělesňuje svobodu. Pro novou generaci řidičů Mustangu.“
Vývojový proces byl zcela zaměřen na potřeby a přání zákazníků. Výsledkem je atraktivní, elegantní a dynamické SUV s podmanivým jízdním projevem a nejmodernější online konektivitou, díky které se bude Mustang Mach-E v průběhu času postupně vylepšovat.
Od uvedení na trh koncem roku 2020 bude Mustang Mach-E nabízen ve variantách se standardním a prodlouženým dojezdem (liší se kapacitou vysokonapěťového akumulátoru) a s pohonem zadních nebo všech kol. Varianta s větším akumulátorem a pohonem jedné nápravy by podle předběžných údajů měla nabídnout dojezd až 600 km.*
Pro konfiguraci s prodlouženým dojezdem a pohonem všech kol Ford předběžně počítá s nejvyšším výkonem 248 kW (337 k) a točivým momentem 565 Nm. Ještě oslnivější parametry nabídne speciální sportovní model GT: 342 kW (465 k), 830 Nm a zrychlení z nuly na 100 km/h za méně než pět sekund.**
Mustang Mach-E dává na výběr ze tří jízdních režimů: Whisper, Engage a Unbridled. Každý z nich nabízí specifickou kombinaci nastavení systémů vozu a smyslových zážitků. V závislosti na zvoleném režimu se mění například odezva řízení, ale také nepřímé osvětlení interiéru, zvukový projev či animace na digitálním přístrojovém štítu.
Nově řešený systém pohonu všech kol Mach-E 4X nezávisle rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu. Výsledkem je ještě lepší akcelerace i ovladatelnost než u modelů se zadním pohonem. Ford podrobil systém náročnému testování na mokrém i zasněženém povrchu.
Mustang Mach-E bude k dispozici s novými hliníkovými brzdiči Brembo Flexira, které při rozměrech plovoucího třmenu zachovávají funkčnost třmenu pevného. Mustang Mach-E GT je navíc vybaven adaptivními tlumiči pérování MagneRide, jež dále zlepšují jízdní vlastnosti vozu v mezních situacích a současně zvyšují jízdní komfort.
V Mustangu Mach-E slaví premiéru nová generace komunikačního a zábavního systému SYNC. Má moderní uživatelské rozhraní, dokáže se učit podle preferencí řidiče a díky aktualizacím na dálku se bude postupně vylepšovat. Obrazovka o úhlopříčce 15,5 palce se obejde bez komplikované struktury menu a lze ji ovládat gesty, která má zažitá každý majitel chytrého telefonu.
Výpočetní výkon vzrostl oproti systému SYNC 3 dvojnásobně. Systém přináší také online připojení s cloudovými službami a konverzační hlasové ovládání. Navíc podporuje bezdrátové připojení k Apple CarPlay, Android Auto i AppLink.
Dálkové aktualizace se nebudou týkat pouze SYNC, ale i dalších systémů vozu. Mustang Mach-E se tak může ve vlastnictví zákazníků postupně zdokonalovat v nejrůznějších oblastech včetně například jízdních výkonů.
Díky nové elektrické platformě s vysokonapěťovým akumulátorem pod podlahou vozu mohli designéři a konstruktéři Fordu stvořit vůz, který se svým vzhledem odvolává na slavný Mustang a přitom nabízí prostor jako SUV.
Mustang Mach-E je na první pohled Mustang. Dlouhá, dramaticky tvarovaná kapota, charakteristicky tvarovaná záď, agresivní světlomety i nezaměnitelné třídílné zadní svítilny, to vše jsou typické znaky legendárního sportovního vozu. Zásluhou důmyslného obestavění pak vůz nabízí překvapivě hodně místa na zadních sedadlech i v zavazadlovém prostoru.
Další překvapení ukrývá Mustang Mach-E pod kapotou. Jedná se o úložný prostor s vypouštěcí zátkou. Při objemu sto litrů je dostatečně velký na běžné příruční zavazadlo a díky možnosti snadného vypláchnutí se hodí k převozu zabláceného sportovního oblečení, plážové výbavy apod.
Aby využili prostorových výhod elektrického pohonu skutečně na maximum, designéři Fordu úzce spolupracovali se zákazníky. Výsledkem je vůz s proporcemi SUV, který pohodlně pojme pětici dospělých i jejich zavazadla. Zadní zavazadlový prostor má kapacitu 402 litrů. Po sklopení sedadel vzroste až na 1 420 litrů a nabídne tak spoustu prostoru pro zavazadla nebo třeba campingové vybavení.***
Celý interiér Mustangu Mach-E je průnikem dynamického moderního designu a inteligentní funkčnosti. Reproduktory audiosystému B&O, který se dodává jako výbava na přání, se opticky vznášejí nad ventilačními otvory palubní desky jako ozvučná lišta. Pod visutou loketní opěrku lze odložit tašku nebo kabelku. Atmosféru doplňují tradiční rysy Mustangu, jako je například symetrický design palubní desky se dvěma „kapličkami“.
Dokonce i panoramatická skleněná střecha skrývá překvapení. Díky speciálnímu povlaku odrážejícímu infračervené záření se interiér v létě na slunci tolik nezahřívá. Mezi skleněnými panely je pak také vnitřní vrstva, která chrání vnitřní prostor před účinky ultrafialového záření.
Limitovaná edice First Edition bude nabízena ve variantě s prodlouženým dojezdem a pohonem všech kol. Jejími poznávacími rysy jsou exkluzivní metalický lak Grabber, celoplošná panoramatická střecha, kontrastní švy a prahové lišty s označením „First Edition“.
Nastupování a startování usnadní technologie „Phone as a Key“ (telefon jako klíč). Mustang Mach-E ji nabídne jako první model značky Ford. Vůz rozpozná zákazníkův telefon prostřednictvím Bluetooth, odemkne dveře a umožní start, aniž by bylo nutné telefon nebo klíč vytahovat. Pro případ, že se telefon vybije, lze Mustang Mach-E odemknout zadáním kódu na B-sloupku a nastartovat zadáním jiného kódu na středové konzole.
Mustang Mach-E bude k dispozici ve variantách Standard Range (standardní dojezd, kapacita akumulátoru 75,7 kWh) a Extended Range (prodloužený dojezd, 98,8 kWh). V kombinaci se zadním pohonem nabídne vůz dojezd až 600 km dle metodiky WLTP.*
Vysokonapěťový akumulátor je tvořen 288, respektive 376 (Extended Range) lithium-ion články. Uložen je v podlaze, mezi nápravami. Neomezuje tak využitelný vnitřní prostor vozu a snižuje jeho těžiště, což se pozitivně promítá do jízdních vlastností. Testován byl i v extrémních mrazech až -40°C. Akumulátor je chráněn vodotěsným obalem a také deformační strukturou pro případ nehody. Díky propracovanému kapalinovému vyhřívání a chlazení poskytuje optimální výkon i v nepříznivých povětrnostních podmínkách a umožňuje rychlejší nabíjení.
Majitelé elektromobilů nabíjejí z 80 procent doma. Nástěnná nabíječka Ford Connected Wallbox poskytuje až pětkrát vyšší nabíjecí výkon než obvyklá domácí zásuvka. Za hodinu nabíjení prodlouží dojezd o 51 km (Extended Range, pohon zadních kol).5 Domácí nabíjecí kabel Ford, dodávaný ve standardní výbavě, umožňuje nabíjení průměrným tempem plus 14 km za hodinu.*****
Online navigační systém vyhledává nabíjecí místa v okolí trasy a doporučuje řidiči ty nejvhodnější. K vyššímu uživatelskému komfortu přispívá rovněž přístup k nabíjecí síti FordPass Charging Network. Ve spolupráci se společností NewMotion získají zákazníci prostřednictvím aplikace FordPass přístup k největší a nejrychleji rostoucí síti nabíjecích stanic v Evropě. Aktuálně pokrývá 21 zemí a tvoří ji více než 125 000 nabíjecích míst. Z jednoho účtu budou zákazníci moci používat a platit nabíjení v mnoha zemích, takže nemusí mít obavy ani ze zahraničních cest.4 Kabel pro veřejné nabíječky bude rovněž součástí standardní výbavy.
Ford zároveň patří k zakládajícím členům konsorcia IONITY, jehož cílem je vybudovat do konce roku 2020 po Evropě 400 rychlonabíjecích stanic. Ve srovnání s dnes používanými řešeními se výrazně zkrátí doba dobíjení, což usnadní cestování na dlouhé vzdálenosti. Při nabíjení výkonem až 150 kW na stanici IONITY se Mustang Mach-E (ER, zadní pohon) za pouhých 10 minut nabije na dojezd 93 km. Varianta se standardním dojezdem se na rychlonabíječce se stejnosměrným proudem nabije z 10 na 80 procent přibližně za 38 minut.******
„Mustang Mach-E je pro Ford zahájením nové éry a my se nemůžeme dočkat chvíle, kdy tento skvělý vůz nabídneme našim evropskýcm zákazníkům“, řekl k tomu Stuart Rowley, prezident Ford of Europe. „Tento zcela nový vůz totiž dává zákazníkům ještě mnohem víc než jízdu s nulovými emisemi – a sice zcela nový pohled na elektromobil, bez stresu a obav z krátkého dojezdu“.
Zájemci z České republiky si budou Ford Mustang Mach-E moci objednat během příštího roku. Předpokládaná cena by měla činit 1 278 300 Kč vč DPH pro verzi se zadním pohonem.
* Uváděné hodnoty spotřeby paliva, emisí CO2 a dojezdu byly naměřeny dle technických požadavků a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EC) 692/2008 v aktuálním znění. Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se vztahují na daný model, nikoliv na konkrétní kus. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců. Vedle konstrukčních vlastností vozu ovlivňuje skutečnou spotřebu paliva také jízdní styl řidiče i další netechnické faktory. CO2 patří k nejvýznamnějším skleníkovým plynům, způsobujícím globální oteplování.
Od 1. září 2017 se typové schválení některých nových automobilů řídí procedurou WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) dle (EU) 2017/1151 v aktuálním znění. Jedná se o nový, realističtější způsob měření spotřeby paliva a emisí CO2. Od 1. září 2018 WLTP zcela nahradí dosud používaný cyklus NEDC. Během přechodného období budou hodnoty zjištěné dle WLTP vztahovány k NEDC. V důsledku změny metodiky měření se objeví určité rozdíly oproti dříve udávaným hodnotám spotřeby paliva a emisí CO2. To znamená, že stejný vůz může dle nové metodiky vykazovat jiné hodnoty než dříve.
** Dle výpočtů výrobce, založených na počítačových simulacích
*** Přepravní kapacita a nosnost jsou omezeny hmotností a jejím rozložením.
**** Vyžaduje aktivaci funkce.
***** Předběžné hodnoty dojezdu a časy nabíjení vycházejí z počítačových simulací výrobce, založených na homologační metodice WLTP. Oficiálně homologované údaje budou zveřejněny později. Rychlost nabíjení se snižuje, jakmile se akumulátor blíží své maximální kapacitě. Skutečná doba nabíjení se může lišit v závislosti na vytížení sítě a stavu nabití baterie. Skutečný dojezd se může lišit v závislosti na povětrnostních podmínkách, jízdním stylu řidiče, kondici vozu a stáří lithium-ion akumulátoru.
****** Uváděné hodnoty dojezdu a časy nabíjení vycházejí z počítačových simulací výrobce. Rychlost nabíjení se snižuje, jakmile se akumulátor blíží své maximální kapacitě. Skutečná doba nabíjení se může lišit v závislosti na vytížení sítě a stavu nabití baterie.
BANG & OLUFSEN© 2019, B&O© 2019. BANG & OLUFSEN™ a B&O™ jsou registrované ochranné známky Bang & Olufsen Group. Licencováno společností Harman Becker Automotive Systems Manufacturing Kft. Všechna práva vyhrazena.
18.11.2019
FORD MOTOR COMPANY, s.r.o.