Koncem letošního roku koncern General Motors ukončí výrobu vozů se značkou Holden a do konce roku 2021 tuto značku, která je symbolem motorizace pátého kontinentu, zcela zlikviduje.Bývaly doby, kde byl koncern General Motors bezkonkurenčně největším globálním výrobcem automobilů a ve snaze být ještě větší nakupoval automobilky po celém světě. Postupně narostl do takové velikosti, že už se přestal starat o své hospodářské výsledky. Hospodářská krize jej proto zasáhla víc než jiné.
GM v roce 2009 prošlo bankrotem, z něhož se dostalo s vládní pomocí. Od roku 2014 nové vedení GM zvolilo zcela novou strategii: objem prodeje není důležitý a vše co není dostatečně ziskové musí pryč. Začaly se zavírat evropské továrny, což vyvrcholilo stažením značky Chevrolet z Evropy a nakonec i prodejem Opelu a Vauxhallu francouzské skupině PSA. Koncern GM souběžně opustil trhy v Rusku, Indii, Jižní Africe, Indonésie, Vietnamu i jinde.
V roce 2016 bylo oznámeno ukončení výroby vozů Holden v Austrálii. Tamní výrobu nahradil dovoz aut jiných koncernových značek z Německa, Jižní Koreje, Thajska a Spojených států a jejich prodej pod značkou Holden. Výsledkem byl dramatický pokles prodeje ze 102 951 vozů v roce 2015 až na loňských 43 176 aut, přičemž setrvalý prodej kolem 13 tisíc vozů na Novém Zélandě na situaci nic nezměnil. Pro porovnání - roku 2002 Holden dosáhl v Austrálii rekordní prodej 178 392 vozů!
Z tohoto pohledu je oznámení vedení GM ukončit do konce roku 2021 existenci značky Holden sice nečekané, nicméně logické. „Toto rozhodnutí je založeno na globálních prioritách a neodráží tvrdou práci, talent a profesionalitu týmu Holden,“ konstatoval viceprezident General Motors Julian Blissett. Oficiálním zdůvodněním ukončení výroby automobilů pro australský a novozélandský trh jsou prý příliš vysoké náklady na produkci verzí s pravostranným řízením.
„GM se zaměřuje na trhy, na nichž máme ty správné strategie k dosažení robustního zisku, a dává přednost globálním investicím do oblastí, které povedou k růstu v budoucnosti mobility, tedy zejména do elektricky poháněných a autonomních vozidel,“ uvedla předsedkyně představenstva a generální ředitelka GM Mary Barraová.
Holden se tak stává další obětí nového globálního pojetí ekonomiky. Jedna z nejstarších značek na světě byla založena v roce 1856. Začínala s výrobou sedel, ale už v roce 1908 začala s produkcí automobilů. V roce 1931 se stala součástí koncernu General Motors. Díky tomu se v její nabídce vedle vozidel vzešlých z vlastního vývoje objevovaly i modely převzaté od jiných značek upravené pro specifické podmínky australského provozu.
Holden pro Australany nebyl jen výrobcem a prodejcem automobilů. Byl symbolem motorizace Austrálie a Nového Zélandu i průmyslového rozvoje země. Více než půl století byl Holden i motorem motoristického sportu v zemi. Bez Holdenu si lze jen těžko představit australskou specialitu - závody cestovních vozů kategorie Supercars. V těch je značka v současné době zavázána k továrnímu programu až do konce sezóny 2021 a dosud se aktivně podílela na vytváření nových pravidel pro následující roky.
Názor Australanů na krok GM dokonale vyjádřil australský premiér Scott Morrison, který v Melbourne novinářům řekl: „Jsem tímto rozhodnutím zklamaný a naštvaný, i když to není překvapující. Australští daňoví poplatníci do této nadnárodní společnosti vložili miliardy a oni nechali naši značku jen tak zmizet.“
Dokonalým vyjádřením situace v současném globálním automobilovém průmyslu je i druhá zpráva, kterou vedení koncernu GM zveřejnilo současně s ohlášením likvidace Holdenu - továrnu v Rayongu v Thajsku, kde GM vyrábí středně velké pick-upy dovážené dokonce i do USA a kterou nedávno modernizovalo za 1,1 miliardy dolarů, prodá do konce roku 2020 čínské společnosti Great Wall... Tím GM definitivně ztratí zastoupení na vysoce zalidněném trhu v jihovýchodní Asii ale nejen to. Ještě koncem loňského roku GM oznámilo, že bude z Thajska zásobovat potenciálně zajímavé trhy v postsovětských republikách prostřednictvím zastoupení v Uzbekistánu. Také tento plán tedy bere za své.
Náklady na opuštění trhů v Austrálii, na Novém Zélandu a v Thajsku přijde GM na asi 300 milionů dolarů. Ve skutečnosti je ale zcela neopustí - podobně jako v Evropě tam chce dodávat speciální vozidla slibující vysokou míru zisku. Na rozdíl od evropských verzí ale nebudou ty australské vyráběny na výrobních linkách spolu se vozy určenými pro USA, ale budou dodatečně upravovány. Vzhledem k tomu, že výroba vozů Holden v Austrálii skončila už v roce 2017, kdy bylo propuštěno 2900 zaměstnanců, definitivní likvidace Holdenu bude mít na zaměstnanost menší vliv - okolo 600 pracovních míst.
I nadále bude v Austrálii působit malý tým, který bude nejméně deset let zajišťovat aftermarket - náhradní díly a služby nezbytné pro už prodaná vozidla. Někteří prodejci Holdenu budou pokračovat jako specializovaná servisní střediska.
18.2.2020
Vladimír Rybecký