Sedmým žákovským vozem značky Škoda spojuje 31 žáků Středního odborného učiliště Škoda Auto historii se současností. Otevřená Škoda Slavia v jubilejním roce společnosti Škoda Auto připomíná svým jménem první jízdní kola, která Václav Laurin a Václav Klement po založení podniku v roce 1895 vyráběli, a počátky automobilismu, kdy měly vozy většinou otevřenou karoserii.
Od prvního výkresu až po stavbu vozu prováděli žáci všechny pracovní kroky sami s podporou svých pedagogů a odborníků ze společnosti Škoda Auto z oblasti designu, výroby a technického vývoje.
Alois Kauer, který je od února 2020 novým vedoucím Škoda Akademie, říká: „Žákovský vůz je stěžejním projektem každého ročníku Středního odborného učiliště Škoda Auto. V tomto již sedmém ročníku naši žáci při plánování, přípravě konstrukce a výrobě působivého modelu dokládají vysoký standard vzdělání v naší společnosti. Mají možnost postavit si své auto snů a současně přitom spolupracují s profesionály z různých oblastí automobilky. Seznamují se tak již v rámci výuky s postupy, které se po skončení studia na učilišti stanou součástí jejich práce v naší společnosti.“
V sedmém ročníku projektu žákovského vozu Škoda 26 žáků a 5 žákyň poprvé jako základ svého vozu využilo model Scala. Kompaktní hatchback proměnili ve sportovní spider. Odpovídající dynamiku vozu poskytuje zážehový motor 1,5 TSI/110 kW (150 k) spojený se sedmistupňovou převodovkou DSG. Ze sériového vozu pocházejí přední a zadní náprava, řízení, kompletní elektronika včetně kabeláže i asistenční systémy. Nedotčena zůstaly přístrojová deska, Virtuální Kokpit a infotainment systém.
Rozsáhlé úpravy na karoserii
Aby se hatchback Scala změnil v otevřený dvoudveřový, dvoumístný spider Slavia, museli žáci výrazně pozměnit karoserii. Některé části nově zkonstruovali a mnohé stávající upravili. Zesílili konstrukci podlahy, odstranili střechu a zavařili zadní dveře. Pro optimalizaci obtékání vzduchu nad zadní částí vozu navrhli speciální kryt, který je za každým sedadlem kapkovitě vyklenutý a plynule přechází do nově navrženého víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem. Velkou pozornost věnovali hladkému přechodu mezi A sloupkem a dveřmi.
Sportovní vzhled vozu dodávají 20“ kola z lehké slitiny převzatá z modelu Kodiaq RS. Brzdy a náboje kol pochází z Octavie RS. Pod přepracovanou podlahou je upravené výfukové potrubí.
Speciální bílý lak v odstínu Crystal Blue s perleťovým efektem
Za mimořádný lesk vděčí studie bílému laku v odstínu Crystal Blue, který kontrastuje s černými doplňky na předním a zadním nárazníku a na prazích. Bílý hi-tech lak je složený ze tří vrstev a má namodralý perleťový efekt podkreslený neonově modrými akcenty na liniích karoserie, masce chladiče a logu značky Škoda na přední kapotě.
LED diody pod bočními prahy, převzatými z verze Scala Monte Carlo, a za koly zajišťují individuální nastavení dynamického osvětlení okolí vozu v modré, červené a bílé barvě, tedy barvách české trikolóry. Osvětlený nápis Škoda plní zároveň funkci brzdového a couvacího světla. Plaketa s nápisem „Drive 125 years“ na předních dveřích je připomínkou výročí založení automobilky.
Sportovní interiér s bílými akcenty
V interiéru jsou závodní sedadla značky Sparco se čtyřbodovými bezpečnostními pásy. V černé dělicí stěně za sedadly jsou zabudovány dva basové reproduktory, které drží dva vyšití lvi. Subwoofer má výkon 2250 W, ostatní reproduktory 320 W. Do zavazadlového prostoru se vejdou dva sklápěcí elektrické skútry značky Škoda, které jsou ekologickým řešením pro tzv. „poslední kilometr“ cesty.
„Škoda Slavia působí velmi dynamicky. Studentům se podařilo propůjčit vozu osobitý charakter a současně velmi dobře zvládli konstrukční výzvy při přestavbě uzavřené karoserie na spider,“ říká vedoucí týmu Škoda Akademie Zdeněk Stanke.
„Pro každého žáka Středního odborného učiliště Škoda Auto je možnost zúčastnit se projektu žákovského vozu velkou ctí a výzvou. Mají možnost zažít vývoj a vznik vozu od bílého listu papíru až po hotový vůz, a především ho můžou sami vytvářet. Je skvělé, že přitom žáky podporují odborníci z různých oblastí, kteří je také zasvětili do malých tajemství jejich práce. Hrozně moc si z toho odnesou pro jejich budoucí práci. Na voze Slavia se mi líbí především to, jak lze hrou se světlem a stíny dosáhnout zcela mimořádných efektů,“ dodává ředitel Středního odborného učiliště Škoda Auto Martin Slabihoudek.
Žákovské vozy ukazují kvalitu vzdělávání na Škoda Akademii
Střední odborné učiliště Škoda Auto je známé vysokou kvalitou vzdělávání. V současné době se tu ve 13 technických oborech vzdělává 900 žáků. Každý úspěšný absolvent školy dostane nabídku místa ve společnosti Škoda Auto. Od roku 2013 je učiliště součástí Škoda Akademie. Zavedením projektu žákovského vozu byla založena nová tradice. V rámci projektu mohou žáci navrhnout vlastní vůz a poté si ho i sami vyrobit. Prvním byl v roce 2014 dvoumístný Citijet odvozený z modelu Citigo.
Účast na projektu žákovského vozu pro žáky představuje jedinečnou příležitost k tomu, aby prakticky využili získané dovednosti a dále je zdokonalovali. Současní studenti také využili příležitosti vyměnit si informace s odborníky z útvarů společnosti Škoda Auto. Získali cenné tipy v oddělení technického vývoje, při návštěvě v oddělení Škoda Design žákům při tvorbě prvních skic vozu osobně pomohl šéfdesigner Oliver Stefani a jeho tým. Oblast výroby zase poskytla doporučení týkající se použití správných materiálů a technologií, například 3D tisku.
„Naši žáci se v rámci projektu žákovského vozu velmi dobře seznámí se všemi útvary vývoje a výroby společnosti Škoda Auto. Výměna informací s odborníky z různých oblastí společnosti Škoda Auto je pro naše žáky a jejich vývoj velice přínosná. V letošním roce bohužel tyto diskuze poněkud ztížila pandemie koronaviru a s ní související omezení kontaktů a uzavření závodu. Ovlivněna byla také spolupráce žáků při finalizaci vozu. Přesto se žákům podařilo s velkým nadšením, nasazením, kázní a za dodržování všech hygienických a bezpečnostních opatření postavit skvělý vůz,“ říká učitel ve Škoda Akademii Ivo Vollman.
První předchůdci se objevili již v 70. letech
Kreativita studentů a jejich řemeslné dovednosti se každým rokem zlepšují. Po voze Citijet následoval o rok později pickup FunStar na bázi modelu Škoda Fabia, po něm následovalo kupé Atero, vycházející z modelu Rapid Spaceback. V roce 2017 žáci zkonstruovali elektricky poháněný vůz Element, opět na bázi modelu Citigo. Pátým žákovským vozem byla v roce 2018 studie kabrioletu SunRoq, vycházející z modelu Karoq. V roce 2019 proměnili studenti Kodiaq v pickup Mountiaq.
Předchůdci žákovských vozů Škoda se ale objevili již v 70. letech. Vedle několika malotraktorů a vozu Škoda 120 Pickup žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto v roce 1975 ručně vyrobili čtyři exempláře vozu Škoda Buggy typ 736. Jeden z těchto prototypů žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto v roce 2017 pečlivě zrenovovali a dnes je vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi.
21.07.2020
Škoda Auto