Servind

Nezapomínejte na pružiny

Nezapomínejte na pružiny

Tlumiče pérování jsou konstruovány tak, aby tlumily nekontrolovatelné vibrace pružiny. Proto spolu tvoří nedělitelný funkční celek. Pružiny jsou velmi důležité pro správnou funkci závěsu kola a jeho udržení ve správném kontaktu s vozovkou. Pružiny pérování, pokud jsou v dobrém technickém stavu, zajistí správnou funkci nejen tlumiče, ale i ostatních komponent ale i asistenčních systémů. Vozidlo pak lze bezpečně a komfortně ovládat.

Profesionální autoservis by měl vždy informovat zákazníka o diagnostikovaných závadách na vozidle, možnosti jejich řešení a hlavně o možných důsledcích při jejich zanedbání a neřešení.

Při sejmutí kola by měly být pružiny zkontrolovány jako první. Jaká jsou typická poškození?

1) Prasknutí      

Zkontrolujte, jak vypadá spodní a horní koncový závit pružiny.

Poškození a praskliny se nejčastěji objevují na koncových závitech. Horní a spodní koncové závity jsou často umístěny ve speciálním ochranném návleku nebo lůžku, což může činit vizuální kontrolu obtížnou. Například u většiny vozidel vybavených vzpěrou MacPherson je spodní závit pružiny umístěn v misce tlumiče, která ho zcela obklopuje a pohledem není ani viditelný. Při výrobě je konec pružiny ustřižen zcela rovným střihem. Tedy pokud omakem zjistíte, že je konec pružiny nerovný, kostrbatý, tak je to známka napadení korozí.

Pro zvýšení živostnosti pružiny doporučujeme zejména vždy po zimě provézt dokonalé vyčistění upevňovací misky pružiny. Miska samotná musí dokonale držet koncový závit, aby při propérování nevyskočil, a zároveň musí mít několik důležitých otvorů pro odvod nečistot, jako jsou slaná voda písek a podobně. Pokud jsou tyto otvory po zimě zcela ucpány, tak se závit pružiny nachází v této abrazivní hmotě a koroze velmi snadno pružinu poškodí.

Porovnejte světlou výšku vozidla - prasklá popřípadě jinak zdeformovaná pružina má za následek snížení světlé výšky vozidla na dané straně závěsu kola. Měření je třeba vždy provézt na rovném povrchu a s nezatíženým vozidlem.

2) Koroze

Zkontrolujte ochranné lakování pružiny

Pokud je hodně poškozený speciální krycí lak pružiny i přes to, že je pružina chráněna fosfátováním, může ji koroze snadno napadnout. Postupující koroze dokáže výrazně zeslabit průměr drátu a tím pádem ovlivnit mechanické vlastnosti pružiny. V nejhorším případě to může vézt až k prasknutí pružiny.

Poškození ochranné vrstvy může způsobit použití nevhodného stahováku při montáži, ale hlavně odlétávající kamení, písek a sůl při zimním provozu. Při propérování se písek a posypový materiál, nacházející se na držáku pružiny a na horním uložení, tře o pružinu, a tak způsobuje její neustálé obrušování. Pokud není tento abrazivní materiál z těchto prostor odstraněn (samovolné vypadnutí za jízdy, vypláchnutí vodou apod.), tak má velmi destruktivní účinky nejen na pružinu samotnou, ale i na ostatní komponenty závěsu kola.

3) Světlá výška

Přetěžování vozidla

Delší opakované provozování vozidla s maximální možnou zátěží se rovněž projeví na stavu vinutých pružin. V důsledku nadměrného zatěžování vozidla a zejména překračování jeho přípustné hmotnosti snáz dochází k sesedání pružin - jejich snížení. Takto poškozené pružiny vedou k tomu, že vozidlo má sníženou světlost a zhoršené jízdní vlastnosti. Často pružina snáz praskne.

Změna světlosti vozidla může být také způsobena chybnou instalací pružiny popřípadě jejím špatným výběrem.

4) Deformace

Nesprávný postup montáže

Kvůli chybné montáži pružiny, zejména špatnému usazení koncových závitů dole v misce tlumiče a nahoře v horním uložení, může pružina drhnout o podběh popřípadě i o pneumatiku. Díky zvukovému projevu se závada brzo zjistí.

Další chybou při montáži bývá, že je pružina namontována obráceně. To může vézt ke vzniku předčasného opotřebení a následné destrukci.

Datum zveřejnění

25.08.2020

Zdroj informací

KYB

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.247 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál