Recyklační speciál na vysokotlaký proplach a čištění kanalizace Kaiser ECO na podvozku Scania je první vozidlo tohoto typu na bioCNG ve střední Evropě. Od září ho provozuje společnost Pražské vodovody a kanalizace.
Čištění kanalizace se provádí vysokotlakou hadicí zakončenou vyplachovací dýzou. Hadice je zavedena do kanalizace, vysokotlakým proudem recyklované vody, který rozplavuje usazené nečistoty. Nečistoty jsou proudem vody hnány potrubím. Reaktivní síla proudu vody současně pohání hadici kupředu. Naplavený materiál je poté pomocí vakuovacího zařízení nasáván odsávací hadicí do kalové nádrže v nástavbě vozidla. Vyplachování a odsávání probíhá současně.
Technologické vybavení nástavby vozidla umožňuje oddělit z nasávané směsi pevnou složku a vodu po vyčištění znovu použít pro čištění jako vodu tlakovou. Tento proces se opakuje do chvíle, než je kalová nádrž zcela zaplněna tuhými nečistotami a je třeba ji vyprázdnit na výpustním místě.
„Vozidlo ušetří zhruba 10 tun CO2 emisí ročně. Jeho pořizovací cena je sice vyšší, zhruba 13 milionů korun, ale úspora v provozních nákladech je tam velká a brzy se nám vrátí zpět,“ uvedl generální ředitel PVK Petr Mrkos.
Recyklační vůz vypustí do ovzduší o 58 % méně škodlivin, než auto s motorem na naftu.
04.09.2020
Scania