Nové motory Scania V8 poskytují nejen vyšší výkon, ale přispívají i k výrazně nižší spotřebě paliva. Celkové úspory mohou za správných podmínek - tedy při integraci nové převodovky G33 - dosáhnout i více než 6 %. Tak velká úspora paliva znamená samozřejmě obrovský rozdíl jak z dlouhodobého hlediska pro ovzduší, tak pro dopravce.
„Při přechodu na dopravu bez fosilních paliv se všichni musíme snažit o zlepšení našich současných řešení. Přechod musí být plynulý,“ říká výkonný viceprezident a vedoucí prodeje a marketingu Alexander Vlaskamp.
Úspora paliva je výsledkem rozsáhlého vývoje a odlaďování ze strany inženýrů společnosti Scania. Zaměřovali se především na inovace technologií spalovacích motorů. Výsledkem je více než 70 nových dílů přinášejících nižší vnitřní tření, vyšší kompresní poměry, dokonalejší systémy následné úpravy výfukových plynů a nový výkonný systém řízení motoru (EMS).
„Typické dálkové nákladní vozidlo v Evropě najede zhruba 150 000 km ročně. Reálná úspora na trzích, kde jsou povoleny delší a těžší kombinace, může u nákladního vozidla s naším novým motorem V8 dosahovat 3000 až 4000 litrů ročně, což je obrovský úspěch,“ říká Alexander Vlaskamp.
Nová generace motorů Scania V8 nabízí v kombinaci s novými převodovkami Scania Opticruise úsporu paliva ve výši až 6 %. Díky tomu lze výrazně omezit uhlíkovou stopu způsobenou emisemi CO2 a snížit náklady na palivo.
Největší pozornost v rámci nové generace motorů V8 budí vrcholná verze s výkonem 770 k a točivým momentem 3700 N.m - jedná se pravděpodobně o nejvýkonnější tovární motor pro nákladní vozidla, který se v současné době vyrábí. Kde a kdy však bude možné takový výkon využít?
„Tento motor samozřejmě není vhodný pro každého. Nicméně spatřujeme rostoucí poptávku po nákladních vozidlech s celkovou hmotností soupravy 60 t nebo více, a to zejména v případě kombinací jezdících po silnicích. Nejrychlejší způsob zvýšení efektivity přepravy představují delší a těžší kombinace nákladních vozidel. Vyšší spotřeba paliva v případě těžšího vozidla je kompenzována větší nákladovou kapacitou. Úroveň emisí CO2 na tunu je příznivá a navíc existuje i možnost provozovat vaše nákladní vozidlo s motorem Scania V8 na obnovitelná biopaliva,“ říká Vlaskamp
Je přirozené, že nákladní vozidla s motory V8 od společnosti Scania jsou žádaná v zemích, kde je povolena vyšší hmotnost soupravy, tedy zejména v severských zemích. Také v zemích jako jsou Itálie nebo Španělsko a v některých trzích mimo Evropu roste obliba motorů V8 kvůli kopcovitému terénu s mnoha strmými a klikatými silnicemi.
„Máme jasnou představu o tom, kde začnou první nákladní vozidla s motorem o výkonu 770 k přinášet prokazatelné výhody. Objednání takového nákladního vozidla má jednoznačné důvody. Tito zákazníci chtějí dosáhnout nejlepší celkové hospodárnosti provozu a jsou si dobře vědomi skutečnosti, že větší užitečné zatížení znamená vyšší efektivitu, vyšší příjmy i vyšší zůstatkovou hodnotu. Avšak kromě toho také vím, že někteří naši zákazníci budou nadmíru nadšeni z pouhé radosti a pozitivních emocí, které obsluha tohoto úžasného pracovního stroje přináší,“ říká Vlaskamp.
Všechny motory splňující normy Euro 5 a Euro 6 od společnosti Scania mohou jako palivo využívat směs až 100% hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO) a jakéhokoli podílu nafty a HVO bez ohledu na řadu motorů. Motor DC16 121 590 k je k dispozici rovněž ve verzi, která může používat až 100% bionaftu, jako je FAME.
Řada nových motorů V8 od společnosti Scania DC16 (530–660 k)
|
DC16 120 |
DC16 121 |
DC16 122 |
DC16 123 |
|
530 k |
590 k |
660 k |
770 k |
Zdvihový objem |
16,4 l |
|||
Válce |
V8 90° |
|||
Vrtání × zdvih |
130 × 154 mm |
|||
Kompresní poměr |
22 : 1 |
19 : 1 |
||
Vstřikování paliva |
Scania XPI |
|||
Řízení emisí |
Scania SCR |
|||
Výfuková brzda |
300 kW při 2400/min |
|||
Max. výkon |
530 k (390 kW) |
590 k (434 kW) |
660 k (485 kW) |
770 k (566 kW) |
při |
1900/min |
1900/min |
1900/min |
1800/min |
Maxi. točivý moment |
2800 N.m |
3050 N.m |
3300 N.m |
3700 N.m |
při |
925-1325/min |
925-1350/min |
950-1400/min |
1000–1450/min |
02.10.2020
Scania