Servind

Levné pneumatiky mohou být životu nebezpečné

Levné pneumatiky mohou být životu nebezpečné

Protože celoroční pneumatiky nabízejí výhody zejména v regionech s malým výskytem sněhu, roste o ně mezi motoristy zájem. Umožňují ušetřit za jednu sadu zimních nebo letních pneumatik, jejich výměnu dvakrát ročně a jejich uskladnění. Tento rostoucí segment trhu objevili i dodavatelé nízkonákladových pneumatik z Dálného východu. Odborníci v oboru odhadují tržní podíl nízkorozpočtových pneumatik ve specializovaném a online maloobchodu na více než 20 %. Jsou ale opravdu dobrou volbou?

Testovací a expertní organizace KÜS nechala šest celoročních pneumatik v rozměru 205/55 R16 z asijské produkce, které jsou v maloobchodě nejběžnější, porovnat se standardní značkovou pneumatikou. Výsledky pneumatik se značkami Apollo, Ovation, Imperial, Superia, Blacklion a Berlin nejsou moc příznivé.

Při prudkém brzdění na mokré vozovce rychlostí 80 km/h má nejhorší z „levných pneumatik“ brzdnou dráhu, která je o 10 m delší (41,6 m) než referenční pneumatika (31,7 m). O nic méně děsivá není ani zbývající rychlost při brzdění z 80 km/h. Zatímco vůz s referenčními pneumatikami se po téměř 32 m zastaví, vozidlo s levnými pneumatikami se stále ještě řítí rychlostí až 39 km/h. Hodnoty při brzdění ze 100 na 0 km/h jsou samozřejmě ještě extrémnější: zatímco referenční pneumatika již stojí, nejhorší z testovaných celoročních pneumatik je stále ještě například se zbývající rychlostí téměř 49 km/h.

Jak dobrá nebo jak špatná je pneumatika, lze také vidět na chování aquaplaningu. Referenční pneumatika zůstává na trati rychlostí 80 km/h a neztrácí kontakt. Levné pneumatiky jsou úplně jiné: při jízdě po mokrém povrchu rychlostí 80 km/h se vznášejí na vrstvě vody, vůz je masivně nedotáčivý a nelze jej udržovat v přímém směru.

Asijské pneumatiky se chovají podobně špatně při testu ovladatelnosti. Už při rozjezdu jim chybí záběrové schopnosti, zatímco auto s referenčními pneumatikami jede přímým směrem. Levné pneumatiky nemají šanci držet s nimi krok: mají špatná přilnavost, nevedou v zatáčkách a nemají téměř žádnou trakci. Při změně zatížení vozidlo ztrácí kontakt se silnicí, což je situace, která je pro nezkušeného řidiče těžko zvladatelná.

Závěr

Výsledky testů ukazují, že levné celoroční pneumatiky mohou být v kritických situacích životu nebezpečné. Pokud při nákupu pneumatik hodnotíte pouze cenu, tak ušetříte na špatném místě, protože vlastnosti pneumatik hrají z hlediska bezpečnosti rozhodující roli. Proto odborníci KÜS doporučují všem řidičům, kteří dbají na bezpečnost: vyhýbejte se levným pneumatikám!

Jak společnost KÜS testovala

Pneumatiky 205/55 R16 byly testovány na brzdnou dráhu, aquaplaning a jízdní vlastnosti na dvou standardních a identických vozech Volkswagen Golf. Jako referenční pneumatika sloužila celoroční pneumatika pro evropské trhy od značky Goodyear. Zkouška se uskutečnila na zkušební trati v Německu. Přesné výsledky měření zajišťovaly speciální hardware a software nejnovější generace. Veškerá data byla zaznamenávána přímo ve vozech a na místě vyhodnocena odborníky na pneumatiky.

Zde je link na video z testu: https://youtu.be/NJhcbWKNVEQ

Datum zveřejnění

15.10.2020

Zdroj informací

Vladimír Rybecký podle KÜS

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.1989 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál