Servind

Nejmodernější továrna na pneumatiky v EU je u Žatce

Nejmodernější továrna na pneumatiky v EU je u Žatce

Nexen Tire je průkopníkem v oblasti využívání nejmodernějších technologií a inovativních výrobních postupů. Dokladem toho je jedna z nejmodernějších továren na výrobu pneumatik na světě, která byla před rokem, v srpnu 2019, uvedena do provozu v průmyslové zóně Triangle nedaleko Žatce.

Jihokorejská společnost Nexen Tire patří mezi nejvýznamnější světové výrobce pneumatik. Její centrály se nalézají v jihokorejském Yangsanu a v hlavním městě Soulu. Společnost patří mezi nejrychleji rostoucí výrobce pneumatik na světě. Má přes 500 obchodních zastoupení ve 137 zemích po celém světě a čtyři výrobní závody - dva v Koreji (Yangsan a Changnyeong), jeden v Číně (Čching-tao) a nejnovější u Žatce v České republice.

Nexen Tire se specializuje na výrobu pneumatik pro osobní automobily, SUV i lehká užitková vozidla. Přitom spolupracuje s automobilkami Škoda, Volkswagen, Renault, Chevrolet, Chrysler, Dacia, GM, Fiat, Mitsubishi, Hyundai, Kia, Suzuki, Seat či Porsche.

Expanze do Evropy

Potřeba rozšířit výrobní kapacity a zlepšit dostupnost výrobků na evropském trhu vedla Nexen Tire k rozhodnutí vybudovat závod na výrobu pneumatik v Evropě. Výběr lokality pro výstavbu první továrny mimo asijský kontinent byl náročný. Série jednání odstartovala na podzim roku 2012, přičemž společnost Nexen Tire volila mezi Českou republikou, Slovenskem, Polskem, Maďarskem a Rumunskem. V polovině roku 2014 bylo rozhodnuto, že nejvyspělejší továrna na pneumatiky v Evropě bude vybudována v České republice. Investiční záměr podpořila Vláda České republiky.

Výstavba rozsáhlé moderní továrny v průmyslové zóně Triangle nedaleko Žatce v Ústeckém kraji byla mimořádně důležitým milníkem pro rozvoj společnosti Nexen Tire. Do stavby výrobní linky postupně investuje 22 miliard korun, což představuje třetí největší zahraniční investici v historii České republiky po HMMC v Nošovicích a TPCA v Kolíně.

Koncem dubna 2019 společnost získala povolení ke zkušebnímu provozu a slavnostně vyexpedovala první pneumatiky vyrobené v českém závodě. Slavnostní otevření proběhlo v srpnu 2019.

Díky strategické poloze nabízí závod výbornou dostupnost pro největší evropské odběratele z Německa, Francie nebo Velká Británie. Továrna se postupně stane základnou pro produkci, výzkum a vývoj nových technologií na výrobu pneumatik. Závod Nexen Tire by měl postupně vyexpedovat až 3 miliony pneumatik. Projektovaná výrobní kapacita 1. fáze je 15 600 pneumatik denně. V současné době se zde vyrábí 12 000 kusů denně při nepřetržitém provozu.

Výroba v Žatci

Žatecká továrna patří mezi nejmodernější na výrobu pneumatik na světě. Je významná především vysokou mírou produktivity i kvality výroby díky zdokonaleným procesům automatizace při práci se základními surovinami, výrobě, kontrole kvality i distribuci. Závod splňuje nejpřísnější bezpečnostní a ekologické standardy. Výstavba na „zelené louce“ umožnila, že jsou veškeré procesy v jediné linii - od naskladnění materiálu přes výrobní linky až po plně automatizovaný sklad. Výrobní závod pro 1. fázi tak je při šířce 86 m dlouhý 831 m.

Dopravu mezi jednotlivými pracovišti a výrobními linkami zajišťují autonomní přepravníky LGV korejské firmy Hanwha. Mají plně elektrický pohon, přičemž v případě, že se blíží vybití akumulátoru samy se dojedou nabít.

Z českého závodu míří pneumatiky hlavně do západní Evropy, kromě Německa do Velké Británie, Francie nebo Itálie. Ambicí společnosti je, aby pneumatiky s logem NEXEN byly součástí originální výbavy světových automobilek, tak jako je tomu již dnes u vozů Škoda Auto, Hyundai, Renault nebo například Porsche s pneumatikami z korejské produkce. Proces schvalování pro žatecký závod už probíhají, nicméně se jedná o několikaletý proces.

V současné době se v Žatci vyrábějí pouze pneumatiky pro osobní automobily (v Jižní Koreji se vyrábějí také pro SUV a dodávky) v rozsahu velikostí 14“ až 19“. Proběhla už i testová výroba 20“ pneumatik a v budoucnu se budou vyrábět i větší (21“ až 22“). Vyrábějí se zde zimní, letní i celoroční (four seasons) pneumatiky. K nejoblíbenějším typům patří pneumatiky NBlue HD Plus, WinGuard G3 nebo NBlue 4 Season v rozměrech R16 (nejpopulárnější 205/55 R16), R15 (nejpopulárnější 195/65 R15) a R14 (nejpopulárnější 175/65 R14).

Automatizovaný sklad

Součástí závodu je plně automatizovaný sklad vysoký 50 m, široký 50 m a dlouhý 80 m. Maximální kapacita skladu je 360 000 kusů pneumatik, v současné době se využívá pro 280 000 až 300 000 kusů. Sklad je schopen naskladnit a vyskladnit až 15 600 kusů pneumatik denně.

Automatizovaný sklad je řízen softwarem ASRS (Automated Storage Retrieval System). Každá pneumatika je před uložením do skladu opatřena čárovým kódem. Tato základní informace obsahuje z výrobního programu rozměr pneumatiky, její typ a datum vulkanizace. S těmito informacemi je pneumatika nasměrována ke stohovacímu robotu. Robot je schopen poskládat jednotlivé typy pneumatik do sloupců, které následně přesune v požadovaném počtu a umístění na paletu.

Palety jsou opatřeny čárovým kódem, které je propojí s daným typem pneumatik. zakladač přes válečkové dopravníky naloží příslušnou paletu a s nastavením ve skladovém programu ji uloží na příslušnou pozici ve skladu.

Při požadavku na vyskladnění je informace o jednotlivé pneumatice a její pozici na paletě předána vyskladňovacímu robotu. Tato informace je dále použita pro automatický tisk štítků a jejich nalepení na danou pneumatiku. Po nalepení štítků pneumatika s detailní informací pokračuje dopravníkovým systémem až k fyzickému naložení do kamionu. 

Vše probíhá bez zásahu operátora, který je připraven zasáhnout pouze v případě chybového hlášení jednotlivého zařízení. Tento systém přináší úsporu pracovních míst, prakticky nulovou chybovost, přehlednost a rychlost procesu. Celý provoz organizují tři pracovníci ve dvanáctihodinové směně. Každý pohyb po skladu je snadno zpětně dohledatelný, což vytváří přehlednost skladových zásob.

Datum zveřejnění

22.10.2020

Zdroj informací

Nexen Tire

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2771 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál