Servind

Švédské zkušenosti pro východočeské silnice

Švédské zkušenosti pro východočeské silnice

V dílnách jičínské společnosti Kobit byla předána dvě nová vozidla pro Údržbu silnic Královéhradeckého kraje. Jedná se o vozy Scania P 410 s pohonem 4x4, které tak rozšířily flotilu vozů této značky ve společnosti na 12.

Značka Scania má i díky svému švédskému původu se zimní údržbou silnic bohaté zkušenosti. Popularita této značky tak v tomto segmentu roste i u nás a to také pro své technické parametry a spolehlivost.

Scania s kabinou řady P měří na výšku jen 3150 mm, což ji dělá nejnižším vozidlem v segmentu plnopohoných vozidel. Díky vzduchovému podvozku lze navíc výšku vozidla v případě potřeby ještě snížit. Na silnicích nižších tříd, kde se nachází řada nízkých mostů a podjezdů, je proto pro pracovníky údržby silnic právě výška vozidla důležitým parametrem.

Jedno z vozidel je určeno pro cestmistrovství v Jičíně, druhé pro Novou Paku. Vozidla ročně ujedou kolem 10 000 km. Během zimní údržby, v období od 1. listopadu do 31. března, jsou pak vozidla zařazena v pohotovosti schopna vyjet ihned po příkazu dispečera. Mimo zimní období pak vozidla slouží k lokálním opravám vozovky nebo u stavebních prací prováděných Údržbou silnic Královehradeckého kraje.

Řidiči v zimním období ocení pohon všech kol. Standardně jsou poháněna zadní kola. Řidič si navíc může uzamknout mezinápravový diferenciál, čímž připojí pohon předních kol, a může také uzamknout nápravové diferenciály.

Vozidla Scania P 410 jsou poháněna šestiválcovým turbodieselem 13,0 l o výkonu 300 kW (410 k) a točivém momentu 2150 N.m. Ten je na kola přenášen prostřednictvím 12stupňové automatizované převodovky Opticruise, která zvyšuje komfort ovládání vozidla a řidiči umožňuje plně se věnovat obsluze sněžného pluhu a ovládání nástavby.

Rozhodování o vyslání vozidel v případě sněhové kalamity na ta správná místa dispečerům usnadňuje systém zimní údržby propojený s meteorologickými daty. Ten je budován už desítky let a vzhledem k zvyšujícímu se provozu a klimatickým změnám je čím dál složitější. Stejně jako automobilky vyvíjejí nová vozidla, tak i údržby silnic zlepšují své systémy a organizaci při zimních pracovních výkonech. Moderní elektronické systémy jim pomáhají zejména v udržování přehledu, kde se vozidlo právě nachází a jakou činnost vykonává. To vše díky osazení systémem GPS a dalšími čidly s ním propojenými. Díky meteorologickým stanicím dispečer vidí aktuální stav počasí v dané lokalitě.

Datum zveřejnění

26.10.2020

Zdroj informací

Scania/Kobit

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2074 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál