Pomaleji klesající zůstatková cena je jedním z důvodů, proč firmy i soukromníci dávají přednost vozům Škoda. Při potřebě vyměnit vůz za novější je u nich rozdíl mezi kupní a prodejní cenou menší než u většiny jiných značek. Cenová analýza společnosti Cebia, uskutečněná pomocí systému pro oceňování vozidel CebiCat GT, srovnává jejich průměrnou hodnotu po dvou a sedmi letech provozu s průměrem ostatních vozidel ze stejného segmentu se zážehovými a vznětovými motory.
Na zůstatkovou cenu má vliv i dostupnost informací z historie vozidla
Na pomalejší pokles zůstatkové ceny vozů Škoda má zásadní vliv velký zájem kupujících o tyto vozy, který je dán užitnou hodnotou jednotlivých modelů, snadno dostupnými náhradními díly, dostupností servisů a dostupností informací o historii vozů. To, že verze se zážehovými motory ztrácejí po sedmi letech na ceně méně se vznětovými je dáno především tím, že v průměru vykazují nižší kilometrový nájezd, což má na cenu zásadní vliv.
„Značka automobilu do zůstatkové hodnoty promlouvá, ale není to jediný aspekt ocenění vozu. Doložitelný pravidelný servis, nejlépe v autorizovaném servisu, prověřený původ a stav kilometrů ojetý vůz dále zhodnocují. Kupujícímu totiž doplňují informace o současném stavu vozidla. Dobrá koupě začíná právě poučeným výběrem. Moderní prodej ojetých vozů, jakým je i program Škoda Plus, dělá velkou část „domácího úkolu" za zákazníka. Naše vozy mají prověřený původ a prošly podrobnou vstupní prohlídkou v autorizovaném servisu. Díky tomu přesně víme, co nabízíme, nejen my, ale i zákazníci," potvrzuje Pavel Kašpar, zodpovědný za program Škoda Plus.
Octavia představuje dobrou investici
Podle cenové analýzy společnosti Cebia, uskutečněné pomocí systému pro oceňování vozidel CebiCat GT, si v porovnání s jinými vozidly nejlépe drží cenu vozy Škoda Octavia se zážehovými motory. Průměrná obvyklá cena modelu Škoda Octavia třetí generace Ambition 1,5 TSI/110 kW je po dvou letech na 73 % ceny nového vozidla. Oproti průměru vozidel nižší střední třídy se zážehovými motory je to o 5 % více. Po sedmi letech stáří klesne hodnota na 42 %, což je opět v porovnání s ostatními vozidly o 5 % více.
Octavia Combi s turbodieselem 2,0 TDI/110 kW udržuje sice náskok před ostatními vozidly se vznětovými motory ze stejné třídy, po dvou letech je však její hodnota o 8 % nižší než u zážehové verze, ale 65 % pořizovací ceny nového vozu je o 4 % vyšší než průměr ostatních vozidel. Větší pokles hodnoty turbodieselů oproti verzím se zážehovými motory je dán mj. i vyšším průměrným kilometrovým nájezdem a širší nabídkou vznětových verzí na trhu ojetých vozidel. Po sedmi letech je její cena na 34 %, což je o 5 % víc než průměr ostatních vozidel.
Superb na naftu si drží vyšší hodnotu než srovnatelná vozidla
V případě modelu Superb je z hlediska poklesu zůstatkové hodnoty po dvou letech od zakoupení jedno, zda máte verzi se zážehovým nebo vznětovým motorem. V obou případech se drží na 66 %. S přibývajícími lety však začnou modely s turbodiesely ztrácet hodnotu rychleji než verze na benzín. Po sedmi letech je průměrná hodnota Superbu 3. generace Style se zážehovým motorem 1,5 TSI/110 kW na úrovni 37 % pořizovací ceny nového vozu, zatímco v případě modelu 3. generace L&K combi s turbodieselem 2,0 TDI/140 kW je jen 29 %. I tak je ale zůstatková cena o 6 % vyšší než průměr ostatních vozidel ze segmentu vyšší střední třídy se vznětovými motory, zatímco poměr zůstatkové ceny sedmiletého Superbu s průměrem srovnatelných vozidel se zážehovými motory činí jen 2 %.
Fabia klesá na ceně ještě pomaleji než Octavia
Analýza modelu Fabia 3. generace Ambition se zážehovým motorem 1,0 MPI/55 kW ukázala, že po dvou letech si drží hodnotu stejně jako Octavia se zážehovým motorem, tedy na 73 % pořizovací ceny nového vozu. Jiná vozidla se zážehovými motory v segmentu mini a malých si však drží zůstatkovou cenu rovněž na 73 %. Rozdíl se projevuje až po sedmi letech, kdy zůstatková hodnota Škody Fabia dosahuje 45 %, zatímco průměrná zůstatková hodnota ostatních srovnatelných vozidel 43 %.
Cena vozidel ze segmentu mini a malých je nízká, jsou ideální pro městský provoz nebo jako druhé auto do rodiny, a proto se těší velkému zájmu kupujících a jejich hodnota tak klesá nejpomaleji. Důvodem, proč si malá dvouletá, vozidla drží relativně vysokou zůstatkovou hodnotu je i skutečnost, že jsou oproti ostatním vozům častěji ve vlastnictví fyzických osob. Tito majitelé se jich jen neradi po krátké době od zakoupení zbavují, a pokud ano, pak nejsou připraveni akceptovat vyšší ztrátu hodnoty oproti novému vozu.
4.1.2021
Cebia