Servind

Prodej užitkových a nákladních vozidel v EU

Prodej užitkových a nákladních vozidel v EU

Uzavření prodejen v první polovině loňského roku vedly k masivnímu poklesu registrací nových užitkových a nákladních vozidel na evropském trhu. Navzdory velmi dobrým výsledkům v září a listopadu celkové údaje za rok 2020 poklesly podle dat zveřejněných asociací evropských automobilek ACEA s výjimkou Dánska (-9,2 %) na všech trzích EU o dvouciferné procenta. Celkově trh s užitkovými vozidly v EU poklesl o 18,9 % na 1,7 milionu jednotek. Ze čtyř největších evropských trhů bylo v průběhu roku nejvíce postiženo Španělsko (-26,1 %), následované Francií (-16,9 %), Itálií (-15,1 %) a Německem (-14,8 %). Mimořádně velký propad byl zaznamenán v Litvě (-39,1 %) a Švédsku (-38,8 %) ale i na Slovensku (-30,0 %). Česká republika je s -17,9 % těsně nad průměrem.

V prosinci byl zaznamenán pokles o 4,2 % na 170 122 vozidel. To odráží zpomalení poptávky po lehkých dodávkách, které představovaly více než 85 % všech registrací, protože segmenty těžkých nákladních vozidel a autobusů si vedly lépe než rok předtím. Mimořádně velký propad (-58,8 %) přitom byl zaznamenán ve Švédsku.

Nová lehká užitková vozidla (LCV) do 3,5 t

Při pohledu na výsledky za celý rok 2020 se registrace nových dodávek v celé Evropské unii snížily o 17,6 % na celkem 1,4 milionu vozidel. Španělsko v loňském roce zaznamenalo největší celkový pokles (-26,5 %), zatímco menší ztráty byly ve Francii (-16,1 %), Itálii (-15,0 %) a Německu (-12,2 %). Největší propad byl zaznamenán ve Švédsku (-42,4 %) především kvůli prakticky úplnému zastavení prodeje koncem roku. Česká republika je s poklesem o 16,1 % těsně nad průměrem EU.

Nová střední nákladní vozidla (MHCV) nad 3,5 t

V prosinci 2020 vykázala poptávka po nových středních a těžkých nákladních vozidlech solidní růst (+ 7,1 %). Pokud jde o největší trhy EU, nejvyšší procentní růst zaznamenalo Německo (+ 12,3%). Za celý loňský rok bylo v EU celkem zaregistrováno 247 499 nových nákladních vozidel, což je pokles o 25,7 % ve srovnání s rokem 2019. Z klíčových trhů EU vykázaly silné ztráty Francie (-24,1 %), Německo (-24,0 %) a Španělsko (-21,7 %), zatímco pokles v Itálii byl menší (-14,0 %). Mimořádně velký propad byl zaznamenán na malém trhu na Kypru (-60,7 %), ale i v Estonsku (-52,3 %) a na Slovensku (-44,2 %). Naopak růst hlásí Řecko (+31,1 %) a velmi malý pokles Irsko (-12,6 %). Česká republika je s poklesem o 25,3 % prakticky přesně na průměru EU.

Nová těžká užitková vozidla (HCV) od 16 t

V průběhu měsíce prosince bylo v celé EU zaregistrováno 16 839 nových těžkých užitkových vozidel, což představuje meziroční nárůst o 11,8 %. Tento růst silně podpořily trhy ve střední Evropě včetně České republiky (+42,4 %).  V Polsku, jednom z předních trhů, došlo v prosinci 2020 k nárůstu registrací těžkých nákladních vozidel dokonce o 48,4 %. Mezi největšími západoevropskými trhy významně přispělo také Německo (+ 27,4 %).

Navzdory pozitivním výsledkům v posledních dvou měsících roku skončil rok 2020 v segmentu těžkých nákladních vozidel záporně, přičemž registrace se za celý rok propadly o 27,3 % na 198 352. V roce 2020 byl na všech trzích EU zaznamenán dvouciferný pokles s jedinou výjimkou poměrně malého trhu v Řecku, přičemž tři ze čtyř klíčových trhů vykázaly ztráty přes 20 %: Německo (-26,0 %), Francie (-25,8 %) a Španělsko (-22,1 %). Jen Itálie (-13,1 %) je na tom trochu lépe. Největší propad byl zaznamenán v Estonsku (-54,4 %) a na Slovensku (-46,5 %). Česká republika je s poklesem o 26,4 % opět těsně nad průměrem EU.

Nové střední a velké autobusy a autokary (MHBC) nad 3,5 t

Prosincové registrace nových autobusů a autokarů v EU vzrostly o 13,4 % ve srovnání se stejným měsícem roku 2019. S výjimkou Francie (-20,9 %) významně posílily všechny hlavní trhy EU Itálie (+13,4 %) a zejména Německo (+22,1 %) a Španělsko (+60,9 %).

Celkově v roce 2020 poklesla poptávka po autobusech a autokarech v EU o 20,3 %, což představuje celkem 29 147 nových registrací. Španělsko (-35,9 %), Itálie (-24,9 %) a Francie (-10,8 %) zakončily rok se záporným výsledkem, zatímco Německo bylo jediným hlavním trhem, kterému se v loňském roce podařilo vykázat mírný růst (+0,4 %). Růst vykázaly i Kypr (ovšem při zanedbatelném prodeji v roce 2019), Švédsko (+27,0 %), Česká republika (+12,0 %) a malý trh v Estonsku (+12,0 %). Naopak největší propad byl zaznamenán v Irsku (-70,8 %), na Slovensku (-68,6 %) a v Chorvatsku (-61,9 %).

Datum zveřejnění

27.1.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2568 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál