Servind

Boj o sdílení dat z automobilů

Boj o sdílení dat z automobilů

Data jsou nové zlato. Každý, kdo má přístup k datům zákazníků, může s nimi obchodovat. Ti, kteří k nim přístup nemají, zůstávají mimo hru. Automobilky, autoservisy a pojišťovny proto o toto nové zlato tvrdě bojují.

V dlouholeté bitvě o miliardový obchod s opravami a servisem automobilů se schyluje k alianci pojišťoven, nezávislých autoservisů, technických kontrol a prodejců náhradních dílů. Všichni doufají v lepší a rychlejší přístup k datům z vozidel. Důvodem jsou plánovaná nařízení o sdílení a správě dat připravovaná v Bruselu a Berlíně. EU chce ještě letos představit svůj zákon o správě dat (Data Governance Act) a Německé spolkové ministerstvo pro výzkum zahájilo výběrové řízení na správce dat.

Největší německá pojišťovna Allianz zdůrazňuje, že v případě nehod se primárně věnuje výzkumu jejich příčin a nechce být závislá na přístupu k datům od výrobců vozidel. Allianz proto vidí důležitou roli ve správci dat zejména v souvislosti s vyšetřováním nehod s vysoce a plně autonomními vozidly.

„Objasnění příčin nehod má pro Allianz značný význam, protože v případě reklamace musíme být schopni určit, zda je za nehodu odpovědný náš zákazník. Pokud není jasné kdo nebo co nehodu způsobilo, nelze škodu urovnat,“ říká člen představenstva Allianz Deutschland Jochen Haug.

TÜV požaduje rychlejší regulaci

Výběrové řízení ministerstva neznamená, že budou vybráni správci, kteří budou dohlížet i na sdílení automobilů a další údaje. Prvním krokem proto je rozhodnutí jak budou tito správci fungovat. Spolková vláda je podle organizace TÜV, dohlížející na technické kontroly, příliš pomalá. „Je nezbytné rychlejší zavedení regulace. Správce dat přirozeně hraje obrovskou roli při ukládání dat vysoce bezpečným způsobem za účelem vyšetřování nehod. Pokud by výrobci určovali, která data mohou být uvolněna pro vyšetřování nehod a která ne, otevíralo by to dveře zneužívání,“ říká vedoucí divize mobility sdružení TÜV Richard Goebelt.

Otázkou je, zda by výrobci mohli být v pokušení zamaskovat technické vady automobilu. „Pokud je za nehodu odpovědná porucha v systému vozidla, tak poškozenému zaplatíme, ale poté se obrátíme s žádostí o úhradu na výrobce a nároky zákazníků na slevu nebudou dotčeny,“ uvedl Haug.

Boj o objednávky oprav

„Toto není problém, který by se týkal pouze automobilek. Majitel automobilu ani neví, jaká data se shromažďují, ukládají a přenášejí. To je z hlediska ochrany spotřebitelů nepřijatelné,“ říká prezident pro techniku autoklubu ADAC Karsten Schulze.

ADAC ovšem není sdružením občanských práv a sám sleduje vlastní obchodní zájmy. „Z dat vychází řada digitálních obchodních modelů, takže preferovaný přístup výrobců staví ostatní účastníky trhu do značné nevýhody - například nezávislé autoservisy, služby nezávislých kontrol, ale také autokluby,“ konstatuje Schulze.

Prodejci autodílů a autoservisy se zabývají objednávkami oprav. „Výrobci začali rychle vybavovat vozidla, která vyrábějí, telematickými systémy, s nimiž komunikují výhradně oni. To znamená, že zde je riziko, že nezávislí hráči na trhu nebudou moci provádět své diagnostické, servisní a údržbářské služby pro vozidla za stejných spravedlivých konkurenčních podmínek, a budou tak vyloučeni z trhu servisování vozidel,“ říká mluvčí Německé asociace prodejců náhradních dílů pro automobily GVA.

Výrobci se odvolávají na bezpečnost

Hlavní otázkou je to, komu je dovoleno a kdo je schopen nasměrovat majitele automobilů do určitého servisu. Výrobci mají své značkové servisy, stejně jako pojišťovny mají smluvní partnery, ale existují také nezávislé autoservisy a servisní řetězce spolupracující s prodejci autodílů.

Automobilový průmysl vidí situaci přirozeně jinak. Výrobci se obávají situace, kdy nejprve za hodně peněz vyvinou automobily a software pro ně, a poté se budou muset dělit o plody své práce s nevítanými uživateli. Tento problém znepokojuje nejen automobilový průmysl. Také digitální asociace Bitkom varuje před nadměrným tlakem na sdílení dat. Pokud se musíte podělit o své inovace s konkurencí, získáte ze svého vynálezu jen malý užitek, a to snižuje vaši motivaci vymýšlet další zlepšení.

Prodejci dílů se obávají ztráty objednávek

Stejně jako Allianz, ADAC a TÜV argumentuje i Asociace německého automobilového průmyslu VDA veřejným zájmem - bezpečností. „Je důležité chránit údaje o vozidle i o uživateli před neoprávněným přístupem a všechny funkce vozidla před manipulací s nimi. To se týká skutečnosti, že pokud by se údaje o vozidle nacházely na externích serverech, které jsou přístupné mnoha zúčastněným stranám, mohlo by dojít k narušení zabezpečení,“ uvádí VDA.

V každém případě se prodejci autodílů a autoservisy obávají, že v nejhorším případě by mohli přijít o své klienty, a ať už se správcem dat a regulací sdílení nebo bez obojího. „Pokud se data generovaná senzory resp. vozidly přenášejí na výrobce vozidla, který chce zachovat případné servisní a opravárenské práce ve své smluvní síti, vyhodnotí tyto informace jako první,“ konstatuje GVA.

Datum zveřejnění

22.3.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2442 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál