Servind

Stellantis připravil dodávky s palivovými články

Stellantis připravil dodávky s palivovými články

Skupina Stellantis, vzniklá spojením koncernů PSA a Fiat Chrysler, oznámila, že ještě letos uvede na trh tři střední dodávky s elektrickým pohonem napájeným palivovými články na vodík. Vozidla Opel Vivaro, Peugeot Expert a Citroën Jumpy by měla mít dojezd podle WLTP přes 400 km.

Podle Stellantisu přednosti pohonu s palivovými články vyniknou především u lehkých užitkových vozidel a proto s nimi začínají. Osobní vozy se mohou přidat až s postupným rozvojem nezbytné infrastruktury pro doplňování vodíku. Palivové články mají pro provozovatele užitkových vozidel zásadní výhody - umožňují relativně dlouhý dojezd při zcela bezemisní jízdě bez omezení užitných vlastností a doba doplňování vodíku je jen tři minuty. Přitom v rámci EU se plánují velké investice do rozvoje vodíkových technologií, a to i mimo rámec automobilového průmyslu.

Dodávky vycházejí z elektrických verzí s akumulátory Opelu Vivaro-e, Peugeotu e-Expert a Citroënu ë-Jumpy. Místo akumulátoru s kapacitou až 75 kWh jsou v podvozku vozidla podélně instalovány tři nádrže, které pojmou celkem 4,4 kg vodíku pod tlakem 70 MPa (700 bar). Tyto nádrže dodává společnost Faurecia.

Systém palivových článků pro lehká užitková vozidla střední velikosti dodá francouzská firma Symbio, společný podnik společností Faurecia a Michelin založený v roce 2019. Palivové články produkují 45 kW, což je podstatně méně než výkon hnacího motoru. Palivový článek je instalován v motorovém prostoru nad trakčním elektromotorem. Elektromotor s výkonem 100 kW je od společnosti Vitesco Technologies a je už dobře známý z elektromobilů koncernu PSA.

Stellantis kombinuje napájení elektromotoru z palivových článků s akumulátorem umožňujícím vnější dobíjení. Akumulátor s kapacitou 10,5 kWh (známý z plug-in hybridů PSA) je instalován pod předními sedadly. Palivový článek poskytne dostatek energie pro ustálenou jízdu i pro rychlost potřebnou pro jízdu po dálnici. Samotný akumulátor v případě potřeby umožní dojezd až 50 km, nicméně jeho hlavním účelem je pokrýt zvýšenou potřebu energie při rozjezdu a akceleraci. Akumulátor se dobíjí rekuperací nebo z vnějšího zdroje výkonem až 11 kW, což odpovídá době nabíjení 60 minut.

Výhodou palivových článků je, že objemem ani hmotností neomezují nákladový prostor. Skříňové užitkové vozy s palivovými články budou, na rozdíl od verzí s akumulátory, k dispozici pouze pro vozidla v délkách L2 a L3, tj. dlouhá 496 cm nebo 530 cm. Ty mají mít objem nákladového prostoru 5,3 m3 resp. 6,1 m3 a užitečné zatížení 1100 kg. Stejně jako verze s akumulátory budou schopny utáhnout přívěs o hmotnosti do 1000 kg.

Koncept kombinující akumulátor s palivovými články byl zvolen na základě dlouhé analýzy, když se z hlediska výkonnosti a jízdních výkonů prokázal jako výhodnější a levnější než pohon jen s palivovými články (Full Fuel Cell) či využití palivových článků jen v roli prodlužovače dojezdu pohonu s akumulátorem. Analýza vycházela z toho, že více než 83 % zákazníků s dodávkami této velikosti nenajede víc než 200 km denně a 44 % z nich nikdy nejede cestu delší než 300 km. Proto jim plně vyhoví dojezd kolem 400 km podle WLTP.

Dodávky s palivovými články všech tří značek se vyrábějí v Rüsselsheimu v oddělení Opel Special Vehicles. Opel už na vývoji vozidel s palivovými články pracuje více než dvě desetiletí - původně ještě v rámci koncernu GM. Proto německá značka převzala odpovědnost za aktivity spojenými s touto technikou v rámci celé skupiny PSA a ty nyní přešly do skupiny Stellantis. Výrobu malých sérií vozidel s palivovými články dotuje částkou 5,7 milionu eur německá vláda v rámci své národní vodíkové strategie.

První vozy budou zákazníkům dodány ještě do konce letošního roku, přičemž půjde především o klienty v zemích s rozvinutější infrastrukturou plnicích stanic na vodík, tedy Německo, kde je už 90 plnicích stanic, a Francii se 25 plnicími stanicemi.

Datum zveřejnění

2.4.2021

Zdroj informací

Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2336 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál