Zdá se předčasné říkat to nahlas, ale jsou tu důvody pro optimismus: Covid 19 pomalu, ale jistě, ustupuje - přinejmenším v rámci EU. To neznamená, že virus není stále velmi reálnou a významnou hrozbou. I nadále převrací životy po celém kontinentu. Vzestup nových, nakažlivějších variant zintenzivňuje bitvu a napadá již tak unavenou populaci.
I přes to míra hospitalizací v mnoha zemích díky řízené vakcinaci klesá. Masové očkování má efekt a pro mnoho Evropanů se opět stává lákavou vyhlídkou možnost přeshraničního cestování. To je dobrá zpráva pro odvětví cestovního ruchu a dopravy, které díky přísným zdravotním opatřením zaznamenalo historický propad.
Cestování během pandemie však přináší problémy. Rok po vyprázdnění letišť kvůli pandemii koronaviru se letecká cestovní sdružení obávají zmatku během letních prázdnin v Evropě, protože cestující by mohli kvůli zdravotním kontrolám čekat hodiny před nástupem do letadla. Provozovatelé letišť se obávají, že kontroly povedou ke značným zpožděním, které vyústí v letní cestovní chaos.
„Úroveň nejistoty i složitosti při plánování restartu je prozatím obrovská. S každým dalším dnem se vyhlídky pro cestující, že letos v létě na letištích prožijí chaos, stávají reálnějšími,“ uvedl generální ředitel ACI Europe Olivier Jankovec, jehož sdružení zastupuje 500 letišť na kontinentu.
Ekologičtější plasty v automobilech
Evropská komise v příštím roce představí přepracovanou směrnici o vozidlech s ukončenou životností, která stanoví, jak zacházet s automobily, které již nemohou být provozovány. Recyklační průmysl tvrdí, že EU promarňuje významnou příležitost zvýšením množství plastů získaných ze starých vozidel - jako jsou madla a volanty - a následným nařízením jejich použití v nových vozidlech. Požadují jasné cíle pro použití recyklovaných plastů. Evropská komise proto uvažuje o pravidlech pro povinný obsah recyklovaných zdrojů pro určité plastové komponenty nových vozidel, což podle ní pomůže uvést automobily do souladu s principy oběhového hospodářství.
Automobilový průmysl je k tomu skeptický. Výrobci se obávají problémů s výrobou pokud vysoce kvalitní recyklovaný plast nebude k dispozici v takovém množství, jaké potřebují. Rovněž mají obavy ze zvýšení cen způsobeného zvýšenou konkurencí v oblasti recyklovaných plastů. Argumenty automobilových společností však nevládní organizace nepřesvědčily.
Jízda na kole má těžit z pandemického růstu
Mezinárodní organizace využily příležitost Světového dne jízdních kol, což je oslava všeho, co souvisí s cyklistikou (přinejmenším ze strany OSN a EU), aby upozornily na nedávné přijetí vůbec prvního plánu na podporu cyklistiky v Evropě nazvaného (s byrokratickým nádechem) „Pan-European Master Plan for Cycling Promotion“ (Celoevropský hlavní plán podpory cyklistiky).
Plán společně uvedly Rakousko a Francie a podpořily jej Organizace spojených národů, Světová zdravotnická organizace WHO a Evropská komise. Jeho cílem je, mimo jiné, rozšířit cyklistickou infrastrukturu, zlepšit národní politiky cyklistiky a snížit počet úmrtí na kole. Ti, kteří stojí za plánem, doufají, že nárůst cyklistiky, zaznamenaný během pandemie, bude pokračovat.
„Růst cyklistiky v roce 2020 byl historický. V nadcházejících letech se naskytne jedinečná příležitost využít to pro tento způsob dopravy jako sněhovou kouli nabalující na sebe podporu cyklistiky pomocí vhodných opatření pro bezpečnost a investice,“ uvedl ve svém prohlášení francouzský ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari.
Zdvojnásobení současné úrovně cyklistiky by podle EHK OSN zabránilo 30 000 předčasným úmrtím, zejména kvůli zvýšené fyzické aktivitě, a přineslo by nepřímé ekonomické výhody ve výši 78 miliard eur ročně.
Návrat třesku
Ti, kteří nostalgicky vzpomínají na dny s Concordem, mohli být povzbuzeni, když se ze zprávy agentury Reuters dozvěděli, že nadzvuková osobní doprava se vrací. Americká společnost United Airlines oznámila svůj plán na nákup proudových letadel schopných létat nadzvukovou rychlostí od společnosti Boom Supersonic.
I když jsou zhruba o 50 % rychlejší než komerční letadla, nadzvuková proudová letadla jsou známá tím, že vytvářejí značné emise a proto zvedají obočí ekologům. United Airlines objasnily, že letadlo se nebude bránit závazku společnosti dosáhnout uhlíkově neutrálního stavu do roku 2050, protože proudové motory budou optimalizovány tak, aby pracovaly na 100% udržitelné letecké palivo.
Očekává se, že letadla, která vstoupí do provozu v roce 2029, zkrátí čas transatlantického letu na přibližně tři a půl hodiny.
Automobilky zabíjejí naše právo na čistý vzduch
Automobilový průmysl ostře kritizoval navrhované emisní normy Euro 7 a stěžoval si, že nařízení ochromí prodej nových automobilů. Ale Anna Krajinska z nevládní organizace pro čistou mobilitu Transport & Environment tvrdí, že to je jen další kapitolou v dlouhé historii klamání veřejnosti.
Maersk upřednostňuje uhlíkovou daň za přepravu
Největší přepravní společnost světa Maersk vyzvala k uhlíkové dani z lodních paliv aby podpořila přechod k čistším alternativám
Německo bylo odsouzeno za porušení právních předpisů EU o kvalitě ovzduší
Evropský soudní dvůr rozhodl, že Německo „systematicky a vytrvale“ překračuje roční mezní hodnoty oxidů dusíku v Berlíně, Dortmundu, Hamburku a mnoha dalších městech.
11.6.2021
Vladimír Rybecký podle Euractiv