Společnost Deutz AG jako tvůrce zážehového Ottova motoru chce dokázat, že spalovací motory mohou fungovat perfektně i bez emisí CO2, a to při spalování vodíku.
Je to téměř 160 let, co Nicolaus August Otto a Eugen Langen založili společnost N. A. Otto & Cie. jako první továrnu na motory na světě - dnešní Deutz AG. O 12 let později, v lednu 1876, si Nicolaus Otto nechal jako říšský patent DRP 532 zaregistrovat stroj, který vstoupil do historie jako Ottův neboli zážehový motor. Tím položil základ pro motorizaci světa.
V současné době se společnost Deutz zaměřuje na vývoj, výrobu, prodej a servis vznětových, plynových a elektrifikovaných pohonů pro profesionální použití. Mezi její zákazníky patří například i společnost Zetor Tractors. Deutz nyní chce uvést na trh svůj první motor na vodík. Měl by splňovat mezní hodnotu CO2 pro „nulové emise“ stanovenou EU. Má zdvihový objem 7,8 l a jako palivo místo nafty nebo zemního plynu používá vodík. Zahájení sériové výroby je plánováno na rok 2024.
Generální ředitel společnosti Deutz Frank Hiller v rozhovoru pro tisk řekl: „Výhodou vodíkového motoru je, že se zásadně neliší od dnešního vznětového motoru a v zásadě může být vyráběn na stejných pásech.“
Společnost již úspěšně dokončila testy na testovací brzdě. Technologický ředitel společnosti Deutz AG Markus Müller vysvětluje: „Šestiválec TCG 7.8 H2 vychází ze stávající konstrukce motoru. Nejenže běží neutrálně z hlediska CO2, ale je také velmi tichý a poskytuje výkon 200 kW (272 k). Motor je vhodný pro všechny současné aplikace Deutz, ale vzhledem k dostupné infrastruktuře by měl být nejprve použit v oblasti stacionárních systémů a generátorů a železniční dopravy. V zásadě by jednotka měla být vhodná i pro mobilní stavebnictví a zemědělství stroje.“
Jako první pilotní aplikace vodíkového motoru je plánován stacionární systém výroby energie s kolínským poskytovatelem energie Rhein-Energie. Ten by měl začít fungovat na začátku příštího roku a demonstrovat praktičnost motoru.
25.8.2021
Deutz
Foto: Deutz