Servind

Alkozámek do nových aut

Alkozámek do nových aut

Před dvěma lety schválil Evropský parlament, že auta vyrobená od roku 2022 na území Evropské unie budou muset být připravena na vybavení takzvaným alkoholovým zámkem. Důvodem rozhodnutí unie je fakt, že podle statistik je alkohol příčinou čtvrtiny všech úmrtí na silnicích v EU. Zabránit neštěstím, při nichž hraje roli alkohol, mohou pomoci alkohol testery či instalace alkoholových zámků do aut. Příprava na jeho instalaci bude od roku 2022 povinná ve všech nově vyrobených autech v rámci EU.

 „Zařízení funguje tak, že řidič nenastartuje auto, dokud nedýchne do detektoru. Pokud ten v dechu odhalí alkohol, automaticky vůz zablokuje, nadstavbou je konektivita do firemních systémů nebo mobilních a web aplikací pro on-line přenos informací,“ vysvětluje Libor Novák lze společnosti Dräger, která alkohol testery vyvíjí.

Alkoholový zámek v autech není úplnou technologickou novinkou. Na trhu jsou jeho varianty už od devadesátých let. Automobilka Volvo ho již v roce 2007 začala nabízet do běžných aut.

V řadě zemí Evropy je tato technologie povinná alespoň pro profesionální řidiče. Jako první zavedly povinnost instalovat alkoholové zámky země Skandinávie. Vůbec nejširší povinnost užívání alkoholových zámků dnes platí ve Švédsku, kde se montují nejen do aut lidí, kteří dříve řídili pod vlivem, ale také třeba do školních autobusů či taxíků. A Švédsko následovaly další země. Například v lotyšské Rize je zámek povinný pro všechny autobusy. Před každou jízdou si musí „dýchnout“ i řidiči hromadné dopravy ve Francii.

„Možnost instalace tzv. alkoholového zámku do vozidel řidičů, kteří mají opakovaně problém s jízdou pod vlivem alkoholu, si zaslouží pozornost i u nás. Jak uvádí Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu, ve spojení s rehabilitačními programy lze očekávat o 50 % nižší recidivu ve srovnání s řidiči, u kterých nebyl tento program aplikován A konečně pro rizikové jedince, kteří například opakovaně řídí pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek, zavést povinnost absolvovat rehabilitační psychologický kurz,“ doporučuje Roman Budský z Platformy Vize 0.

Přes čtyři tisíce nehod způsobí ročně na českých silnicích řidiči pod vlivem alkoholu. V posledních třech letech zemřelo při těchto nehodách 165 osob. Policejní prezidium ČR se letos opět připojilo k projektu Roadpolu Safety Days, jehož hlavním cílem je zdůraznit důležitost nulové tolerance alkoholu.

Ze statistických údajů policie vyplývá, že jen v roce 2020 došlo v Česku k 4 486 nehodám, které způsobili řidiči pod vlivem alkoholu. Na vině přitom měly 50 mrtvých a 173 těžce zraněných osob. To vše navzdory tomu, že je Česko zemí s nulovou toleranci alkoholu na silnici. Pokud policie zjistí, že řidič před jízdou pil, hrozí mu nejen pokuta, ale i zákaz řízení. Má-li v krvi více než jedno promile alkoholu, dopouští se jednání, které může být kvalifikováno jako trestný čin a v krajním případě ho soud po zhodnocení veškerých okolností může poslat do vězení. Podobně jako v Česku platí nulová tolerance v dalších čtyřech evropských zemích, například v Rumunsku, Maďarsku či na Slovensku.

„I do budoucna je třeba striktně trvat na nulové hladině alkoholu v krvi řidičů. Ostatně podporuje to nejen každodenní praxe, ale jedná se také o doporučení Světové zdravotnické organizace, Evropské komise i Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu. Totéž platí i pro cyklisty. Cyklisté a alkohol jsou dva pojmy, které spolu nejdou dohromady. Dlouhodobě jsou to právě cyklisté, u nichž je podíl nehod s alkoholem na celkovém počtu jimi zaviněných nehod ze všech skupin účastníků silničního provozu nejvyšší,“ uvádí Roman Budský z Platformy Vize 0.

Ani v benevolentních zemích nemůže pít každý

V některých evropských státech, jako je Belgie, Francie či Rakousko, tolerují hladinu alkoholu do 0,5 promile. To znamená, že si tam řidič před jízdou může dát beztrestně až dvě piva nebo dvě deci vína. O něco nižší povolená hranice alkoholu platí ve Švédsku, v Polsku nebo v Norsku. Ve většině zemí, kde je umožněna určitá konzumace alkoholu před jízdou, se ale benevolentní přístup nevztahuje na začínající, starší či profesionální řidiče. Na ně se vztahuje buď nulová tolerance nebo je stanoven nižší limit. Všichni řidiči musí ale počítat s tím, že pokud způsobí pod vlivem alkoholu nehodu, hrozí jim tvrdé postihy.

Zcela či alespoň částečně zabránit nehodám, které zavinili opilí řidiči, mohou pomoci alkohol testery a speciální zámky do aut. Alkohol testerem si řidič sám může zkontrolovat přítomnost alkoholu v dechu. Například ve Francii patří alkohol tester mezi povinnou výbavu řidičů.

Měli by i v Česku dýchat profesionálové?

„Otázka, zda povinnost alkoholových zámků pro profesionální řidiče zavést, je samozřejmě nejen na zákonodárcích, ale také na jednotlivých dopravcích. Víme, že jejich instalace přispívá k uvědomění si odpovědnosti řidiče za celou jeho posádku i naopak budování důvěry vůči řidiči u jeho cestujících,“ upozorňuje Libor Novák s tím, že problémem v Česku je bohužel nejen zbytkový alkohol.

To potvrzují i statistiky policie z roku 2020. Nejvíce dopravních nehod způsobil viník, kterému byla naměřena hodnota nad 1,5 promile (celkem 2872 nehod, což bylo o 51 nehod méně než v roce 2019). Pro to, aby řidič tuto hodnotu nadýchal, přitom nestačí jedno, potřeba je spíše pět piv. U dalších 3543 nehod, byl u viníka zjištěn alkohol nad 1 promile. To představuje 79 % všech nehod zaviněných pod vlivem alkoholu. Policie v roce 2020 řešila také 261 nehod, které byly zaviněny pod vlivem jiných návykových látek. Jedná se o druhý nejvyšší počet takových nehod od roku 2010. Při těchto nehodách bylo usmrceno celkem 12 osob.

Datum zveřejnění

30.9.2021

Zdroj informací

Vize 0

Grafika: Vize 0

Foto: Dräger

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3408 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál