Servind

Zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

Zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

Společnost Cebia provedla analýzu trhu ojetých vozidel za první tři čtvrtletí roku 2021, jejímž cílem byla analýza struktury a identifikace trendů trhu s ojetými vozidly.

Na trhu ojetých aut došlo ve třetím čtvrtletí k mnoha změnám. Opět se začaly více dostávat vozy čerstvě dovezené ze zahraničí, které navíc vykazovaly meziročně nižší stáří. Mezi prodávanými auty výrazně narostl podíl aut s německým původem. Doba prodeje se podstatně urychlila. Klesl však podíl vozů po prvním majiteli a také tržní podíl třech nejprodávanějších ojetých vozů značky Volkswagen.

Dovoz ze zahraničí ve třetím letošním čtvrtletí nabral na síle. Od začátku roku se k nám dovezlo celkem 136 877 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 19,6 %, z toho 53 333 aut (40 %) se do ČR dovezlo jen ve třetím čtvrtletí. Větší příliv aut ze zahraničí odstartoval už v květnu, tedy nedlouho po otevření prodejních míst. V červnu a srpnu se k nám dovezlo dokonce nejvíce ojetých aut od roku 2008.

Dobrou zprávou je, že průměrné stáří čerstvě dovezených ojetých aut meziročně mírně kleslo z 10,7 roku na 10,5 roku. Podíl dovezených aut starších 15 let však zůstává stabilní na 21 %. Průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů na českém trhu meziročně rovněž pokleslo z 9,5 na 9,1 roku. Kromě sníženého stáří čerstvě dovezených aut na to mělo vliv především nižší stáří vozů se zahraničním původem dovezených v minulých letech, které se letos přeprodávaly (loni 11,5 let, letos 10,9 roku). Průměrné stáří ojetých aut s českým původem se naopak nepatrně zvýšilo z 7,1 na 7,2 roku.

Podíl aut s českým původem oproti loňskému roku klesl (z 51 % na 48,5 %), takže netvořil už ani polovinu nabídky. Naopak strmý nárůst zaznamenal podíl aut prodávaných s německým původem. Zatímco loni tvořily 21,4 % nabídky a v prvním letošním čtvrtletí dokonce jen 19 %, po prvních třech čtvrtletích nakonec vykázaly tržní podíl ve výši 25,2 %. U každého čtvrtého prodávaného auta tak prodejci deklarovali německý původ.

Příliv aut z Německa souvisí s růstem počtu dovážených aut. Na druhou stranu to může do určité míry souviset také s tím, že čeští zákazníci auta s německým původem vyhledávají a někteří prodejci toho zneužívají a falšují u vozů původ. Dlouhodobě má uvedený falešný původ pětina dovezených aut (opakovaná analýza desítek tisíc dovezených aut), nejčastěji se jedná právě o německý. Ačkoli není k dispozici aktuální statistika falešných původů za třetí čtvrtletí, kupující by měli být více obezřetní. Německý původ totiž automaticky zvyšuje cenu vozu a urychluje jeho prodej. Skutečný původ vozu nelze zjistit ani z velkého technického průkazu, jedinou možností je prověření historie vozu.

Průměrná cena prodávaných ojetých vozů meziročně stoupla o 9,4 % z 228 600 na 250 000 Kč. V porovnání s loňským rokem jde o navýšení o více než 20 000 Kč, oproti prvnímu pololetí o 5000 Kč. Auta tedy stále zdražují, i když největší zdražení, které přišlo s oživením trhu už v květnu, mají za sebou. Přesto se nedá čekat, že by se cena již udržela. Na trhu je totiž výrazný nedostatek ojetých aut - v nabídce prodejců jich oproti předchozím letům chybí až pětina.

Důvodů, proč vozy na trhu chybí, je několik. Někteří lidé byli v důsledku vysokých cen či snížených příjmů kvůli koronaviru nuceni výměnu auta za novější odložit. Dalším důvodem je pokles ve výrobě nových vozů a dlouhé čekací lhůty, kvůli nimž si lidé nechávají stávající ojeté auto nebo prodlužují operativní leasingy. K omezení výroby nových vozů došlo už v minulém roce, následkem čehož nyní chybí na trhu zánovní ojetiny, které se navíc často vyvážejí do zahraničí.

Zatímco v květnu a první polovině června měli prodejci na autech vysoké marže, od poloviny června se začala situace měnit. Lidé začali požadovat vyšší výkupní ceny a nyní už marže prodejců dosahují v průměru dlouhodobě běžných 5 - 7 %.

Letos navíc došlo k zajímavé situaci. Kdo si loni koupil ojeté auto, mohl ho v mnoha případech letos prodat dráž, a to i přesto, že bylo o rok starší. Například Škodu Octavii šestiletého stáří šlo letos prodat až o 20 000 Kč dráž než loni pětiletou. Koupi ojetého vozu v loňském roce lze díky rostoucím cenám považovat za investici.

Ve třetím čtvrtletí roku došlo k výraznému zrychlení prodeje a kdo si vyhlédl auto, neměl příliš času na váhání a otálení s koupí. V prvním pololetí se auta prodávala v průměru za 96 dní, číslo ale navyšovaly téměř čtyři měsíce, po které byla prodejní místa zavřená. Loni se auta v prvních třech čtvrtletích prodávala v průměru za 98 dní, letos klesl průměrný počet dní, během nichž auto stálo u prodejce, na pouhých 73 dní, přičemž se do tohoto údaje započítávají i dlouhé prodejní lhůty během prvních čtyř měsíců, kdy byla prodejní místa zavřená.

Ve třetím čtvrtletí klesly v nabídkách prodejců vozy po prvním majiteli. Zatímco loni se v prvních třech čtvrtletích prodávalo 53 % po prvním majiteli, letos za stejné období klesl jejich podíl na 46 %. Ještě v prvním pololetí přitom byl jejich podíl 52,2 %. Naopak mírně se navýšil podíl aut s turbodiesely, které dlouhodobě tvoří většinu nabídky, a to na 55,6 %.

Datum zveřejnění

10.11.2021

Zdroj informací

Cebia

Foto: Cebia

Fotogalerie

Výběr jazyka

BILSTEIN

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2536 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál