Servind

Cena pneumatiky se promítá do její životnosti

Cena pneumatiky se promítá do její životnosti

Studie, uskutečněná na zadání společnosti Nokian Tyres, ukazuje, že počet opotřebených pneumatik na silnicích je znepokojivě vysoký. Řidiči obvykle kupují nové pneumatiky až tehdy, když má dezén výrazně sníženou hloubku a bezpečnostní vlastnosti pneumatiky se znatelně zhoršují. Podle odborníka ale platí, že právě bezpečnost by měla být vždy prioritou. Prémiové pneumatiky zajišťují jak bezpečnost, tak dlouhou životnost.

Pro řidiče, nakupující nové pneumatiky, je jejich nejdůležitější vlastností bezpečnost. Dalšími důležitými vlastnostmi jsou odolnost, nízká spotřeba paliva, nízká hlučnost a nízká cena. Tyto údaje vyplynuly z průzkumu zadaného společností Nokian Tyres (YouGov, 2021). Studie byla uskutečněna v Německu, severní Itálii, Rusku, Švédsku a Finsku. V každé zemi odpovídalo 1000 řidičů osobních vozidel, kteří nakupují pneumatiky.

Studie prokázala, že více než čtvrtina řidičů si koupí nové zimní pneumatiky až poté, co jejich hloubka dosáhne zákonem stanovený limit, a téměř čtvrtina respondentů uvedla, že nové pneumatiky nakupuje až tehdy, když zjistí, že se snížily bezpečnostní vlastnosti pneumatik. Tato čísla nezahrnují řidiče, kteří používají celoroční pneumatiky.

Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ze společnosti Nokian Tyres, je těmito výsledky znepokojen: „Nikdy byste neměli svoje pneumatiky nechat kompletně opotřebovat. Rozumným limitem pro výměnu vašich pneumatik je zbývající hloubka běhounu 4 mm. Jakmile hloubka běhounu klesne pod 4 mm, vlastnosti pneumatiky se citelně zhorší, zejména pokud jde o její odolnost vůči aquaplaningu. Velmi malá hloubka běhounu také zvyšuje riziko průpichu nebo průrazu pneumatiky.“

Kupující by měli zvážit celkovou životnost pneumatiky: cena se vždy částečně odvíjí od materiálů použitých při výrobě. Prémiové pneumatiky mají lepší a odolnější směs pryže i kovové prvky než jejich levnější alternativy. Například pneumatiky Nokian Tyres pro SUV vozy a užitková vozidla obsahují aramidové vlákno, které zpevňuje bočnice. Jedná se o velice pevné vlákno, které se používá například u neprůstřelných vest.

„Odolnost vůči opotřebení by však neměla být jediným rozhodujícím faktorem pro váš výběr. Důležitá je především bezpečnost, která vychází z dobré přilnavosti na mokrém povrchu a odolnosti vůči aquaplaningu. Řidiči mohou prodloužit bezpečnou životnost svých pneumatik tím, že vymění jejich pozici z přední nápravy na zadní a naopak. Díky tomu se pneumatiky opotřebují rovnoměrně. Změna pozice pneumatik bohužel není vůbec běžnou záležitostí, přestože může dokonce až zdvojnásobit kilometrový výkon, který můžete získat ze své sady pneumatik,“ vysvětluje Matti Morri.

Životnost pneumatik může prodloužit také jejich správné skladování. Nejlepším místem pro skladování pneumatik je chladné a suché místo chráněné před slunečním zářením. To je velice důležité, protože průzkum společnosti Nokian Tyres ukazuje, že více než 75 % řidičů skladuje své pneumatiky doma, jen 21 % respondentů využívá službu pneu hotelu - to je běžnější ve Švédsku, Německu a Itálii a dále ve Finsku a Rusku.

Takto se řidiči starají o své zimní pneumatiky

57,8 % pravidelně kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách

56,1 % sleduje hloubku běhounu

47,6 % zohledňuje stáří svých pneumatik

28 % mění pozici svých pneumatik

24,6 % odstraňuje kamínky uvízlé v drážkách

20,8 % zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách když se zvýší jejich zatížení

Takto se řidiči starají o své celoroční pneumatiky

58,4 % pravidelně kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách

47,5 % sleduje hloubku běhounu

43,5 % zohledňuje stáří svých pneumatik

25,4 % mění pozici svých pneumatik

20 % odstraňuje kamínky uvízlé v drážkách

18,6 % zvyšuje tlak vzduchu v pneumatikách, když se zvýší jejich zatížení.

Datum zveřejnění

17.12.2021

Zdroj informací

Nokian Tyres

Foto: Nokian Tyres

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2387 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál