Potíže řeší především autobusové firmy, které uzavřely smlouvu o dodávkách plynu nedávno. Dopravci proto situaci řeší s úřady. Někteří nahrazují vozy na CNG konvenčními vozidly na naftu případně nakupují elektrobusy. Krize zasáhla i některé nákladní dopravce. Podle odhadů tvoří vozy na plyn asi pětinu autobusového parku dopravních podniků v ČR, nákladní dopravci používají nižší stovky kamionů na plyn.
Do České republiky loni přiteklo 9,4 miliardy m3 plynu. Z celé EU jsme nejvíc závislí na ruských dodávkách. Jaké máme alternativy, kdyby opravdu k došlo k uzavření kohoutků ruských plynovodů? Pár jich existuje (plynovody z Norska, lodě s LNG, zásobníky v ČR, plynovod z Rakouska, vlastní těžba aj.). V současné době o nich diskutují vládní představitelé se svými protějšky.
Možnosti jsou, ovšem s vědomím, že okamžitá transformace není možná a že abychom předešli energetickému kolapsu bude potřeba učinit další kroky jako je omezení energetické spotřeby nebo podpořit výstavbu obnovitelných zdrojů.
Jak uvedl časopis Forbes, stabilizovat dodávky plynu do České republiky může i plánovaný projekt Česko‑rakouského propojení, dříve označovaný jako plynovod BACI. Tomu dal ERÚ loni na podzim zelenou a nyní se tak začíná s jeho výstavbou, která propojí českou Břeclav s rakouským Baumgartenem. Plynovod by k nám mohl ročně přivést 1,7 miliardy m3 plynu. V provozu ale bude až v roce 2028.
11.05.2022
ČPS
Ilustrační foto: Scania