Nejčastější podvodné praktiky na českém trhu ojetých aut podle statistik systému Autotracer společnosti Cebia: 99 % prodáváno jako nehavarované, 33 % stočený tachometr, 34 % dovezených ojetých aut je po větším poškození či havárii, 21 % dovezených ojetých aut má uvedený falešný původ a 20 % aut je „papírově“ omlazeno.
Zatajování havárií
Mezi nejčastější podvody na českém trhu ojetých aut patří zejména zatajování havárií a poškození. 99,4 % ojetých vozů nabízených k prodeji na velkých inzertních portálech je prodáváno jako nehavarované. Mezi vozy, které jsou nejčastěji poškozené či po havárii, patří Škoda Octavia, která je současně nejčastěji prodávaným ojetým vozem. Zatímco u tuzemských Octavií dosahuje průměrná škoda 65 000 Kč, u dovezených ze zahraničí jde v průměru o 93 000 Kč. Potvrzuje to, že vozy ze zahraničí jsou v průměru v horším stavu a dochází u nich k častějšímu zatajování havárií a poškození než u vozů tuzemských. Podíl zahraničních ojetých vozů dovezených do České republiky, které podle pojišťoven vykazovaly větší poškození či havárii, činil 34 %.
Stáčení tachometrů
Stočený tachometr mělo loni 33 % ojetých aut nabízených k prodeji. Vyskytovalo se i opakované stáčení či stáčení na hodnoty zánovních vozů. Nejmenší zaznamenané a opakované stočení bylo o 1000 km, a to u vozu v operativním leasingu, kde motivací bylo zřejmě „nenajet“ více kilometrů, než kolik povoluje smlouva. Nejvyšší stočení představovalo loni 760 000 km a bylo zaznamenáno u vozu Škoda Fabia. Průměrné stočení se pak pohybovalo na 115 000 km. Průměrné stáří vozů se stočeným tachometrem dosahovalo loni 4,5 roku, přičemž vliv na jeho snížení měly vozy z operativního leasingu. Průměrná prodejní cena vozů se stočeným tachometrem činila v loňském roce 329 000 Kč. Třemi nejčastějšími modely se stočeným tachometrem byly Škoda Octavia, Volkswagen Passat a BMW řady 5.
Falšování původu dovezených aut
Velmi častou praktikou bylo také falšování původu dovezených ojetých aut. Vyskytovalo se u 21 % vozů a nejčastěji prodejci mylně uváděli jako zemi původu Německo. Nezřídka se lze setkat s krátkými, i jen několikadenními účelovými registracemi vozů v Německu, aby „získali německý původ“, přestože ve skutečnosti pocházejí taková auto často z východní, jihovýchodní či jižní Evropy nebo z pobaltských zemí. Setkat se lze také například s vozy z Ománu, Spojených arabských emirátů, Jihoafrické republiky, Ruska či ze zemí Střední Ameriky. Jako druhý nejčastější falešný původ je uváděna Česká republika, kdy jsou dovážená auta po vydání kopie technického průkazu – která neobsahuje zemi dovozu – vydávána za tuzemské ojetiny. Kupující se navíc zajímají nejčastěji o zemi dovozu, nikoli zemi původu – tedy zemi, pro kterou bylo auto vyrobené a v níž cca 95 % aut bylo provozováno.
Omlazování vozů
Někteří prodejci uvádějí v inzerci místo roku výroby rok uvedení do provozu. Přestože se tyto roky u většiny aut shodují, rozdíl mezi nimi může být ale také rok či dva, nebo dokonce i šest let. Omlazení vozu má vliv na cenu u zánovních a mladých ojetin, především ale činí vozy atraktivnější k prodeji. Někteří prodejci skutečný rok výroby ani neznají, jiní používají rok uvedení do provozu záměrně.
Nelegální předělání vozů
Dochází k němu kvůli zakrytí krádeže vozu, kterému je dána identita (identifikační znaky, jako je VIN ad.) jiného auta. Dále se jedná o případy, kdy je vůz nelegálně sestaven z více vozů, nejčastěji z vozů po totální havárii.
17.05.2022
Cebia
Foto: Cebia