První pololetí na českém trhu

První pololetí na českém trhu

Poptávka po nových motorových vozidlech nadále převyšuje možnosti většiny – ale nikoliv všech - výrobců a dovozců nových osobních automobilů protože přetrvávají problémy ve výrobě, dodávkách komponent a v logistice. Potvrzují to pololetní statistiky Svazu dovozců automobilů SDA.

V období 1. ‑ 6./2022 bylo v České republice registrováno celkem 98 916 nových osobních automobilů, což znamenalo meziroční pokles o 12,3 %, 8841 lehkých užitkových automobilů, což byl pokles o 5,2 %, 886 autobusů, což znamená výrazný meziroční nárůst o 46,9 %, a 4487 nákladních vozidel s mírným nárůstem oproti 1. ‑ 6./2021 o 1,0 %.

Osobní automobily

Za první polovinu letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 12,3 % nižší než v minulém roce, přičemž druhé čtvrtletí výrazně prohloubilo celkový pokles prodeje. Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 6,9 % na 89 307 vozů s průměrným stářím 10,6 roku.

Detailní pohled na prodejní bilanci ukazuje několik zajímavostí. Zatímco pokles dodávek osobních vozů firemní klientele klesl o 19 %, prodej soukromníkům naopak meziročně vzrostl o 13 %. Napohled velký nárůst prodeje vozidel s alternativními pohony je spojen s  jejich stále velmi malým podílem na celkových registracích - s výjimkou hybridů bez vnějšího dobíjení HEV, mezi něž se ovšem počítá i mild-hybridní pohon. Přitom je jasné, že automobilky v době limitovaných dodávek komponent upřednostňují elektromobily a plug-in hybridy (PHEV) kvůli potřebě snížit flotilové emise CO2, takže meziroční růst jejich registrací neodráží skutečný zájem zákazníků. Zajímavostí je významný skok v prodeji vozidel na LPG, o který se stará Dacia. Na evropské poměry je u nás stále nevídaně vysoký podíl vozů s pohonem všech kol.

Naivní nadšení nad růstem prodeje elektromobilů a hybridů musí krotit i skutečnost, že navzdory celoevropské snaze o snižování emisí je u nás pozoruhodně velmi vysoká hodnota průměrných emisí CO2 u nových vozů, patřící k nejvyšším v celé EU a provázená dokonce jejím růstem.

OA

1-6 2022

podíl

1-6 2021

podíl

rozdíl

celkem

98 916

100 %

112 805

100 %

-12 %

firemní

70 780

71,6 %

87 813

77,8 %

-19 %

soukromé

28 136

28,4 %

24 992

22,2 %

+13 %

4x4

21 055

21,3 %

20 982

18,6 %

+0,3 %

BA

65 412

66,1 %

75 149

66,6 %

-13 %

NM

24 775

25,1 %

30 026

26,6 %

-17,5 %

CNG

470

0,5 %

413

0,4 %

+14 %

LPG

1985

2,0 %

996

0,9 %

+99 %

vodík

1

-

1

-

-

elektro

1918

1,9 %

1262

1,1 %

+52 %

PHEV

1628

1,6 %

2193

1,9 %

-16 %

HEV

12 514

12,7 %

8876

7,9 %

+41 %

průměr CO2

138

-

135

-

+2,2 %

průměr CO2 BA

139

-

134

-

+3,7 %

průměr CO2 NM

156

-

151

-

+3,3 %

ojetá

89 307

-

83 544

-

+6,9 %

Ne všem výrobcům se v prvním pololetí vedlo stejně. Je zde několik značek, které si se současnou složitou situací dokáží poradit lépe. Největší nárůst prodeje ovšem vykazují nově nastupující značka Cupra, která ale roste do značné míry na úkor své mateřské značky Seat, a po letech se vracející SsangYong.

OA poražení

1-6 2022

1-6 2021

rozdíl

 

Mitsubishi

240

714

-474

-66,4 %

Nissan

357

893

-536

-60,0 %

Peugeot

2216

4514

-2298

-50,9 %

Alfa Romeo

43

83

-40

-48,2 %

Citroën

1242

2396

-1154

-48,2 %

Seat

2191

3760

-1569

-41,7 %

Suzuki

866

1291

-425

-32,9 %

Mercedes-Benz

3490

4945

-1455

-29,4 %

OA vítězové

1-6 2022

1-6 2021

rozdíl

 

Cupra

1237

248

+989

+398,8 %

Ssangyong

1396

397

+999

+251,6 %

Dacia

4473

3210

+1263

+39,4 %

DS

110

80

+30

+37,5 %

Lexus

353

270

+83

+30,7 %

Lada

76

60

+16

+26,7 %

Kia

5544

4388

+1156

+26,3 %

Toyota

6464

5130

+1334

+26,0 %

Mini

214

171

+43

+25,1 %

Lehká užitková vozidla

U lehkých užitkových vozidel je patrný odklon od CNG a vzhledem k odchodu Dacie z tohoto segmentu i od LPG. Zajímavý je rostoucí podíl vozidel na benzin na úkor jednoznačně dominující nafty, což má za důsledek i růst průměrných emisí CO2. Navzdory uvedení několika nových modelů s elektrickým pohonem registrace užitkových elektromobilů meziročně poklesly.

LUV

1-6 2022

podíl

1-6 2021

podíl

rozdíl

celkem

8841

100 %

9326

100 %

-5 %

NM

7963

90,0 %

8437

90,5 %

-6 %

BA

476

5,4 %

380

4,1 %

+25 %

CNG

7

0,1 %

119

1,3 %

-94 %

LPG

11

0,1 %

52

0,6 %

-79 %

BEV

29

0,3 %

37

0,4 %

-22 %

skříň

6658

75,3 %

7210

77,3 %

-8 %

pick-up

625

7,1 %

618

6,6 %

+1 %

valník/sklápěč

124

1,4 %

277

3,0 %

-55 %

šasi

1050

11,9 %

893

9,6 %

+18 %

průměr CO2

216

-

203

-

+6,4 %

ojetá

7758

 

6585

 

+17,8 %

Mezi značkami vykazuje největší pokles Dacia, která tento segment opustila. Za povšimnutí ale stojí dramatický pokles prodeje vozů Fiat Professional, zatímco její partner ze skupiny Stellantis Opel výrazně posílil.

LUV poražení

1-6 2022

1-6 2021

rozdíl

 

Dacia

13

366

-353

-96,4 %

Fiat

408

1238

-830

-67,0 %

Volkswagen

604

992

-388

-39,1 %

Mitsubishi

102

141

-39

-27,7 %

LUV vítězové

1-6 2022

1-6 2021

rozdíl

 

Suzuki

54

1

53

-

Opel

650

394

256

+65,0 %

Renault Trucks

155

106

49

+46,2 %

Renault

1446

1054

392

+37,2 %

UAZ

48

36

12

+33,3 %

Toyota

876

693

183

+26,4 %

Nákladní automobily

U nákladních automobilů přineslo prvních šest měsíců přesun zájmu kupujících k tahačům a odklon od pohonu na zemní plyn (CNG i LNG) jako zatím jediné používané alternativy k naftě.

NA

1-6 2022

podíl

1-6 2021

podíl

rozdíl

celkem

4487

100 %

4443

100 %

+1 %

NM

4029

89,8 %

3995

89,9 %

+1 %

CNG

12

0,3 %

39

0,9 %

-69 %

LNG

5

0,1 %

19

0,4 %

-73 %

tahač

2553

56,9 %

2243

50,5 %

+14 %

šasi

1390

31,0 %

1745

39,3 %

-20 %

ojetá

1717

-

1835

-

-6 %

NA

1-6 2022

1-6 2021

rozdíl

 

Volvo Trucks

934

642

+292

 

Mercedes-Benz

862

814

+48

 

DAF

836

739

+97

 

MAN

531

724

-193

 

Scania

445

633

-188

 

Iveco

369

474

-105

 

Renault Trucks

234

198

+36

 

Tatra

158

138

+20

 

Ford

84

48

+36

 

                   

Autobusy

Autobusy jsou jedinou kategorií dvoustopých motorových vozidel vykazující významný nárůst, a to především zásluhou opětovného oživení prodeje dálkových autokarů.

BUS

1-6 2022

podíl

1-6 2021

podíl

rozdíl

celkem

886

100 %

603

100 %

+47 %

NM

815

92,0 %

540

89,6 %

+51 %

CNG

20

2,3 %

38

6,3 %

-47 %

elektro

23

2,6 %

0

-

-

městský

114

12,9 %

108

17,9 %

+6 %

linkový

678

76,5 %

426

70,6 %

+59 %

dálkový

47

5,3 %

18

3,0 %

+161 %

ojetá

153

-

154

-

-0,6 %

BUS

1-6 2022

1-6 2021

rozdíl

Iveco Bus

329

246

+83

SOR

241

215

+26

Setra

154

30

+124

Mercedes-Benz

41

20

+21

MAN

26

3

+23

Iveco

21

25

-4

Solaris

16

39

-23

Isuzu

15

3

+12

Škoda Transportation

14

0

+14

Datum zveřejnění

08.07.2022

Zdroj informací

SDA

graf: SDA

Výběr jazyka

Automechanika Frankfurt 2022

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.198 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál