Servind

Riziko dovážených ojetin

Riziko dovážených ojetin

Kupující ojetých automobilů v České republice se často nechávají nachytat na různé triky a podvody prodávajících. Česká obchodní inspekce (ČOI) před několika lety zjistila, že až 57 % prodejců používá klamavé obchodní praktiky včetně stáčení kilometrů, prodeje vozidel se skrytými vadami a další.

Vzhledem k tomu, že mnoho řidičů v České republice má s prodejci špatné zkušenosti, jsou lidé při nákupu ojetého vozidla obezřetní. To však může mít negativní dopad na poctivé prodejce, kteří do prověřování vozidel investují ročně miliónové částky. Tito prodejci totiž čelí jistému dilematu - jak působit na zákazníka důvěryhodně a přesvědčit ho o tom, že nepraktikují stejným podvody s ojetými vozy?

Jedním ze základních nástrojů je přehled historie vozidla. Údaje o automobilech se totiž staly běžnou zbraní kupujících, kteří se chtějí vyhnout podvodům ze stran nepoctivých obchodníků. Stále častěji se však setkáváme také s tím, že potenciální výhody využití reportů historie využívají k posílení své činnosti i další firmy z oblasti automotive. Například společnosti, které se zabývají celkovou prověrkou ojetých vozidel. Tedy jak fyzickou kontrolou, tak i tou datovou.

Nedůvěra na trhu s ojetými vozy

Podle Pavla Foltýna, spolumajitele společnosti CarTrax, panuje obecná nedůvěra vůči trhu s ojetými vozy již od devadesátých let a mnoho lidí jej stále vnímá jako rizikový. „Trh s ojetými vozy se v České republice a dalších zemích bývalého východního bloku začal rozvíjet až v 90. letech minulého století. V té době však většinou ještě neexistovala elementární obchodní kultura, nefungovaly žádné regulace, legislativa byla nedostatečná a vůbec nechránila zákazníky. To se v některých ohledech bohužel nepodařilo doposud zcela vymýtit, nicméně trh s ojetými vozy v Česku je nyní pochopitelně mnohem kultivovanější než před lety,“ říká Foltýn.

Zároveň vysvětluje, že Češi se při nákupu ojetých vozidel bojí podvodů, ale často nevědí, jak se proti nim chránit. Pomoci mohou datové přehledy historie vozů a také fyzické prohlídky vozidel specializovanými firmami. Například společnost CarTrax kontroluje na vozidle více než 200 kontrolních míst a zájemce o nákup takové ojetiny tak zjistí, nejen v jakém technickém stavu se konkrétní vůz nachází, ale také to, jak nákladné budou případné opravy, zda vozidlo nebylo v minulosti havarováno, zda nebylo manipulováno se stavem ujetých kilometrů, atd.

Ačkoliv je v ČR podvod považován za trestný čin, neexistuje žádné zvláštní ustanovení, které by zabraňovalo podvodům se stáčením najetých kilometrů. Jinými slovy - poškozený musí nejdříve prokázat, že byl přetočením tachometru podveden. Samotná úprava číslice na ukazateli totiž ještě podvodem není. To v praxi (spolu s obtížným prokazováním protiprávního jednání) přispívá k tomu, že jen velmi málo případů, kdy opravdu dojde ke stočení tachometru, je skutečně stíháno. V důsledku toho jsou prodejci i kupující odkázáni sami na sebe pokud jde o odhalování podvodů.

Pravděpodobnost falšované historie je vyšší u vozidel z dovozu

Mnoho ojetých automobilů, které se prodávají ve východní a střední Evropě, je dováženo ze západní Evropy a USA. Při převozu vozidla z jedné země do druhé však dochází k podvodům nejčastěji.

„U dovážených vozidel totiž nejsou většinou k dispozici žádné informace o jejich servisní historii. Údaje z tachometru se do národního systému vozidel zadávají až po technické prohlídce. Vzniká tak velký prostor pro změnu stavu najetých kilometrů a jejich legalizaci, protože národní registr nepřebírá údaje z jiných zemí,“ vysvětluje Pavel Foltýn ze společnosti CarTrax.

„Pro kontrolu dražších vozů a vozidel dovezených ze zahraničí používáme zejména carVertical. Jednou nám totiž zákazník předložil přehled, který ukazoval, že u jednoho z našich vozů došlo k vážnému poškození. Od té doby jsme začali carVertical používat denně, abychom se podobným situacím vyhnuli,“ říká Pavel Hruška ze společnosti Davo Car.

Až 50,7 % ojetých vozů, které v Česku jezdí, je dovezeno ze zahraničí, což naznačuje vysoké riziko stočených kilometrů a také skrytých vad a poškození. Jak pro kupující, tak pro firmy, jako je CarTrax nebo Davo Car, je proto kontrola historie vozidel tím nejjednodušším způsobem, jak zkontrolovat stočené kilometry a případná skrytá poškození.

Proč je transparentnost důležitá?

Podle Martina Foltýna, výkonného ředitele společnosti CarTrax, potřebují zákazníci znát historii vozu, jeho původ a také vidět fotografie případných poškození. A to jsou přesně ty věci, které přehledy historie poskytují. Z této transparentnosti mohou těžit i prodejci: nejenže to zvyšuje důvěru kupujících v automobily poté, co vidí celou historii vozidla, ale také to pomáhá prodejcům najít pro své zákazníky ty nejlepší vozy.

„Transparentnost, kterou firmy poskytující údaje o automobilech přinášejí na trh s ojetými vozy, je velmi přínosná. Umožňuje nastavit nejen férovou cenu vozidla, ale přispívá také k celkové bezpečnosti,“ vysvětluje M. Foltýn.

Podle Pavla Hrušky je na trhu nedostatek levných ojetých vozů. Často jsou ve špatném stavu, a proto může být pro prodejce obtížné koupit spolehlivý vůz a ještě na něm vydělat. Časté jsou proto různé podvody. Nová generace řidičů však již mnohem lépe zná různé podvodné praktiky a způsoby a ví, jak se proti nim chránit. Společnosti, které svým zákazníkům nabízejí kontroly vozidel to potvrzují zvyšujícím se zájmem o své služby.

Datum zveřejnění

29.09.2022

Zdroj informací

carVertical

Ilustrační foto: dpa/presseportal

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.1771 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál