Servind

Škody v rámci povinného ručení rostou

Škody v rámci povinného ručení rostou

Škody v rámci povinného ručení opět významně rostou, a to především v souvislosti s eskalací cen za opravy vozidel. Průměrná majetková škoda se za tři čtvrtletí meziročně navýšila o 17,1 %. Celkový počet škod po poklesu v letech 2020 a 2021 začíná opět narůstat - namísto 232 000 škod POV za rok 2020 a 243 000 škod roku 2021 se pro rok 2022 očekává celkových 255 000 škodných událostí řešených v rámci povinného ručení. „Tento vývoj není radostný, ale ani překvapivý,“ konstatoval výkonný ředitel ČAP a ČKP Jan Matoušek.

Škody na zdraví meziročně rostou

Meziročně také narůstají vlivem vyšší intenzity provozu i počty škod na zdraví, kde se za letošní ročník očekává 10 900 případů proti průměrným 10 200 škodám na zdraví za předchozí dva covidové roky. U škod na zdraví v povinném ručení 88,5 % vzniká z lehkého zranění, 9,5 % škod souvisí s těžce zraněným poškozeným účastníkem dopravní nehody a u 2,5 % škod na zdraví se jedná o nároky spojené s usmrcením oběti dopravní nehody zahrnující oprávněné nároky pozůstalých a další. Pro rok 2022 se očekává vyplacené plnění ve výši 14,9 miliardy Kč, takže překračuje závazky za poslední předcovidový ročník 2019 s hodnotou 14,5 miliardy Kč. Důvod spočívá zejména ve škodní inflaci.

Škody na majetku v povinném ručení

Ještě výrazně dramatičtější situace vychází u škod na majetku v povinném ručení, kde z pololetních dat vycházel průměrný meziroční růst o 11 %. Přitom více než 90 % z majetkových škod je na vozidlech. „Pro srovnání ve stejném období předchozího ročníku 2021 se jednalo o 8% inflační nárůst a předcházející hodnoty se stejně spočtená škodní inflace u majetkových škod pohybovala na úrovni kolem 6 %. Související hodnota průměrné majetkové škod za předpokladu škodní inflace vychází pro rok 2023 již ve výši 55 000 Kč,“ poukazuje Petr Jedlička.

Obecná inflační situace povinné ručení rovněž ovlivňuje a další dopady spojené s růstem cen energií se ještě projeví, takže 11% škodní inflace tak rozhodně nepředstavuje její kulminaci. To potvrzují i data k 30. 9. 2022. Nárůst průměrné zaplacené škody na majetku ve 3. čtvrtletí 2022 ve srovnání se stejným obdobím roku 2021 se navyšuje o 17,1 % (38 700 Kč ve srovnání s 33 1 000 Kč o rok dřív).

Co stojí za škodní inflací?

Tradiční důvody existence škodní inflace, mezi které patří navyšující se ceny práce a náhradních dílů v autoservisech ve spojení s postupnou modernizací vozového parku, a tím vyšší technologickou i finanční náročností oprav vozidel, byly v rámci covidu a aktuální inflační situace dále umocněné obtížnou dostupností náhradních dílů s delšími dodacími lhůtami a s tím spojené vyšší náklady na půjčení náhradního vozidla.  Zásadní vliv i do sektoru oprav vozidel přináší růst cen energií a další inflační tlaky.

Asistenční systémy na pomoc řidiči ADAS na jednu stranu přinášejí benefity ve snižování počtu nehod ale současně způsobují zvyšování škody i při menších nehodách nejen pro svou vysokou cenu, ale i složitost oprav.

Jak se liší rizikovost konkrétních segmentů vozidel?

Významná je škodní historie klientů – kdo často havaroval bude havarovat i v budoucnosti. Platí to nejen o řidičích samotných, ale i o firemních fleetech. U osobních automobilů jsou nejrizikovější skupinou řidiči do 30 let, ale ukazuje se, že ti, kteří opakovaně způsobili škodu mají i po překročení věku 30 let v průměru o třetinu vyšší počet způsobených škod.

Nadprůměrné riziko je u vozidel leasingových společností – představují 5 % ze všech osobních vozidel, ale dosahují škodní frekvenci o polovinu vyšší proti průměru. U nejvíce rizikových vozidel firemních klientů, u nichž je známá vysoká úroveň škod z minulosti, vychází škodní frekvence dvojnásobná proti obecné úrovni osobních automobilů.

U nákladních vozidel s průměrnou škodní frekvencí 11,8 % vychází výrazně nadprůměrně rizikové portfolio skupina tahačů návěsů představující 14 % počtu všech nákladních vozidel se škodní frekvencí 28 %, tedy o 134 % vyšší proti průměru u nákladních vozidel. U nejrizikovějších flotil podle minulé historie, představujících 23 % celého počtu nákladních automobilů vychází frekvence o 2/3 vyšší vůči všem nákladním vozidlům.

Produkce aut se podepisuje na počet pojištěných vozů

Celkový počet pojištěných vozidel všech druhů a kategorií s platnou pojistnou smlouvou POV přesáhl ve 2. pololetí 2022 hranici 9 milionů, nicméně v posledním období jejich růst významně zpomaluje. Snížená produkce nových automobilů a růst jejich ceny se se zpožděním začíná projevovat na přírůstcích pojištěných vozidel.

Datum zveřejnění

14.11.2022

Zdroj informací

ČKP

Foto: Vladimír Rybecký

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2981 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál