Emisní povolenky pro dopravu schváleny

Emisní povolenky pro dopravu schváleny

Evropská unie se pod českým předsednictvím dohodla na rozšíření a zpřísnění trhu s emisními povolenkami ETS2. Přihlásila se tím k ústřednímu bodu svého Zeleného údělu pro Evropu.

Na změně pravidel se dohodli zástupci unijních zemí a Evropského parlamentu. Systém obchodování s povolenkami se nyní bude vztahovat i na vytápění a silniční dopravu, neunikne mu ale ani námořní doprava. Unie zároveň zrychlí tempo, jakým firmy z různých odvětví – od výroby elektřiny až po ocelárny – budou muset snižovat škodlivé emise. Do konce desetiletí by je měly sektory zahrnuté do povolenkového systému snížit o 62 % proti hodnotám z roku 2005, kdy evropský blok emisní obchodování zavedl. To se zatím nedaří, protože poslední dva roky v rámci EU emise CO2 naopak rostou vzhledem k rostoucí produkci elektrické energie spalováním uhlí.

Německý ministr hospodářství Robert Habeck označil dohodu EU na zpřísnění pravidel pro obchodování s emisními povolenkami za velký úspěch. „Z pohledu Německa je dohoda průlomem v ochraně klimatu, který zároveň zabezpečuje konkurenceschopnost evropského průmyslu a zmírnění sociálních dopadů nezbytných klimatických opatření,“ uvedl. Přitom právě Německo má největší podíl na růstu emisí CO2 v rámci EU, a to jak v energetice, tak i v dopravě.

Ceny emisních povolenek v očekávání přísnějších pravidel už letos vystoupily na rekordních 99,22 eura za tunu, což je více než pětinásobek ve srovnání s cenou před pěti lety. Na základě toho vychází zvýšení ceny pohonných hmot o 0,266 euro/l (tedy 6,45 Kč/l) u nafty a 0,229 euro/l (tj. 5,55 Kč/l) u benzinu. Lze ale předpokládat, že rozšíření trhu s emisními povolenkami přinese další výrazné (patrně několikanásobné) zvýšení jejich ceny.

Vyjednavači českého předsednictví a Evropského parlamentu se domluvili také na termínech zavádění takzvaného uhlíkového cla. Poplatek, který mají při dovozu do EU hradit dodavatelé neekologicky vyráběného železa, oceli, hnojiv a dalších produktů, se začne vybírat od roku 2026 v souladu s postupným rušením bezplatných povolenek v těchto odvětvích. To samozřejmě přinese výrazné zvýšení cen těchto surovin a komodit v EU.

Dohodu přivítal český vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL). Změny na trhu s povolenkami podle něj pomůžou ochránit konkurenceschopnost průmyslu tím, že EU dokáže pravidla uplatnit i na zboží dovážené ze třetích zemí.

Emise z vytápění budov a silniční dopravy mají být v rámci nového povolenkového systému zpoplatněny od roku 2027, což je o rok později, než počítal původní návrh Evropské komise. Dopady reformy na spotřebitele, jako je například růst nákladů na vytápění, by měl částečně kompenzovat klimatický sociální fond, pro který se počítá s částkou 86,7 miliardy eur (téměř 2,1 bilionu Kč). Z tohoto fondu se mají financovat např. investice do energeticky efektivnějších budov.

Datum zveřejnění

20.12.2022

Zdroj informací

Evropský parlament

Foto: Evropský parlament

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2264 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál