Statistiky a zajímavosti z prodeje ojetých vozidel

Statistiky a zajímavosti z prodeje ojetých vozidel

Loňský trh s ojetými automobily byl silně poznamenán vysokou inflací a zdražováním základních potřeb. Ve druhé polovině roku se začal projevovat výrazný pokles poptávky po ojetých autech, takže došlo k meziročnímu poklesu počtu prodaných aut o 10,4 %. Zatímco předloni se prodalo 738 000 ojetých vozidel, loni jejich počet klesl na 661 000. Někteří prodejci dokonce na podzim, kdy byla situace nejtíživější, zaznamenali pokles zájmu o ojetá auta o více než 30 %.

S nižším zájmem o ojetá auta došlo také k utlumení jejich dovozu. Mírný pokles začal už v květnu a od července pak docházelo každý měsíc k výraznému meziročnímu poklesu a vyjma srpna se dováželo nejméně aut od roku 2014, v srpnu od roku 2015. Celkově se v loňském roce dovezlo do České republiky 161 186 ojetých osobních vozidel, což představuje meziroční pokles o 13,2 %. Zvýšilo se také jejich stáří – v průměru dosáhlo 10,8 roku (v roce 2021 to bylo 10,4 roku), přičemž narostl zejména podíl vozů starších 15 let o 2,6 % na 23,8 % (podíl vozů starších 10 let dosáhl loni 52,6 %).

V loňském roce rostlo nejen stáří dovážených vozů, ale také stáří prodávaných ojetých aut s českým původem - ze 7,7 roku narostlo na průměrných 8 let. Přitom v předchozích letech, kdy trh plnila auta z firemních flotil, dosahovalo průměrné stáří sotva sedmi let. V posledních letech však nedostatek nových vozů způsobil, že si firmy i lidé nechávají auta déle a na trhu mladé ojetiny, významně zastoupené modelem Škoda Octavia, chybí. Část mladých ojetin se navíc vyváží do zahraničí.

Průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů bez ohledu na zemi původu či rok dovozu zůstalo na 9,5 letech jako v předloňském roce. Průměrný počet najetých kilometrů se snížil nejvíc za poslední roky, a to o 8000 km na 148 000 km. Vzhledem k prakticky neměnnému stáří prodávaných aut není k takovému snížení jednoznačný důvod a lze za ním do určité míry spatřovat vyšší míru stáčení tachometrů, a to jak z pohledu četnosti, tak z pohledu počtu stočených kilometrů. Podle aktuálních odhadů se míra stáčení zvýšila o 2 % na 35 % a průměrná výše stočení dosáhla 95 000 km.

Častějšímu stáčení tachometrů nahrávají i nereálné požadavky ze strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení navyšuje u průměrného auta cenu o 20 % a stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem.

Průměrná cena za ojeté auto se meziročně navýšila z 259 000 Kč na 288 000 Kč. V důsledku nižšího zájmu v druhé polovině roku ale nerostla tolik, jako inflace, protože průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut loni meziročně vzrostla o 11,2 %. Ceny ojetých vozidel začaly zpomalovat v růstu již od poloviny roku, kdy u některých modelů docházelo dokonce k jejich mírnému zlevnění.

Podíl ojetých vozů, které se prodávaly s uvedeným českým původem, klesl meziročně ze 47,4 % na 45,1 %. Výrazně se ale také snížil podíl aut prodávaných s německým původem z 26,2 % na loňských jen 20,5 %. Klesl také podíl aut s italským, rakouským či belgickým původem a naopak vzrostl podíl aut ze Slovenska z 0,67 % na 2,21 %.

Meziročně se loni výrazně navýšil podíl aut u nichž nebyl při prodeji uveden žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku při prodeji, kdy zákazník neví z jaké země auto pochází a zdaleka ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Problémem je také zaměňování země dovozu se zemí původu, kdy v zemi dovozu mohlo být auto účelově registrované například jen po dobu několika dní. Na cenu vozu má vliv, zda vozidlo pochází z Německa či například z Bulharska, Španělska či jiné země - rozdíl v ceně tvoří nižší desítky tisíc korun v závislosti na zemi, stáří, nájezdu, značce, modelu apod. U vozů s falešnou zemí původu se často vyskytují i stočené tachometry či zatajené havárie.

V loňském roce došlo poprvé ke snížení podílu aut se vznětovým motorem pod 50 % - jejich podíl se meziročně snížil z 52,5 % na 49,2 %. Zatímco předloni byly vozy na benzin zastoupené 44,4 %, loni dosáhly 47,4 %. Podíl prodaných ojetých elektromobilů byl pouhých 0,47 %, tedy méně než aut na LPG (1,25 %).

Ojetá auta se loni prodávala rychleji než v předloňském roce. Je ale třeba připomenout, že předloňský rok, kdy auta mizela z trhu průměrně za 71 dní, byl ovlivněn zavřením prodejních míst po část roku z důvodu koronavirové pandemie. Menší množství vozů v loňské nabídce navíc způsobilo, že na trhu nebylo tolik špatně prodejných vozů, které by průměrnou dobu prodeje navyšovaly. Loni se tak ojeté vozy prodávaly v průměru za 63 dní. Cebia Report zkracoval dobu prodeje průměrně o 12 dní.

Podíl aut po prvním majiteli loni meziročně narostl o necelé 2 %. Zatímco předloni se prodávalo 46,4 % ojetých aut po prvním majiteli, loni činil jejich podíl 48,1 %. Podíl prodávaných ojetých vozidel, která neměla platnou STK, se loni meziročně příliš nezměnil - předloni činil jejich podíl 20,5 %, loni 20,3 %.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Podíl aut, která se prodávají bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a ani zdaleka neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná.

Datum zveřejnění

23.1.2023

Zdroj informací

Cebia

Grafy: Cebia

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.7324 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál